hits

Headerbilde

Åpenbaring!

  • 01.11.2015     00:53

 

Idag har jeg virkelig hatt en åpenbaring.

(Beklager alle som ikke orker å lese om trening vekt og slanking, jeg er veldig lei for at det blir litt av det på bloggen, men det er jo faktisk det som opptar meg veldig mye for tiden, siden jeg er i en slik prosess for tiden - derfor blir det ganske naturlig for meg å gi dere en oppdatering på hvordan det går i ny og ned..)
Jeg hadde en veiing idag, uten at det egentlig var vekta jeg var intressert i å kontrollere akkurat idag. Jeg har endret bittelitt på dietten (byttet ut en shake med et måltid) og var veldig spent på hvordan kroppen reagerte. Måltidet jeg har dyttet inn i planen min nå inneholder et balansert måltid av alt jeg trenger, men med mine nåværende treningsvaner har jeg i samarbeid med veilederen min dyttet inn litt mer proteiner og litt mer karbohydrater. Det har gjort at jeg har kunnet gi enda litt mer på treningsøktene mine, og det har vært utrolig deilig. Og det har vitterlig gitt utslag!
Fra å bli målt første gangen og ende på rødt i alle kategorier så lyste det nå GRØNT på alt! Fettprosent, vannprosent, muskelprosent - og min metaboliske alder (alderen maskinen sier formen din er som) har gått fra «gammal kjærring» til tilnærmet lik min egentlige alder!
Jeg gjorde som jeg fortalte i et tidligere innlegg et enormt hopp nedover i forrige ute på fettprosenten. Og denne uka gjorde jeg enda et voldsomt hopp. Jeg har omdannet hele 2,2 kilo fett til muskler på under en uke! Og så er spørsmålet?.Hvorfor er det bra? Jo - la meg vise dere et bilde som viser forskjellen på 2,2 kilo fett og 2,2 kilo muskler:


Dere skjønner hva det betyr? Det betyr at om vekta står stille, selv om du trener - så blir man mindre selv om vekta ikke går nedover! Dette er sånt jeg overhodet ikke var klar over, så derfor løp jeg (nesten) hele veien hjem for å teste det i praksis. 
Joda, klærne jeg brukte da jeg var på mitt smaleste for noen år siden passet..! Riktignok litt for trange til at det foreløbig er digg å bruke de, men dog..! Jeg har brettet de sammen og lagt de i skapet igjen, men ikke innerst og underst i skapet - slik jeg har gjort med de klærne før!
Så nå har jeg egentlig bestemt meg for å prøve slutte tenke så mye på tallet vekta gir meg, men heller se på fettprosenten. Jeg har gått ned nesten 10% i fettprosent, altså 1/4 av all min kroppsfett er borte! Normal fettprosent på kvinner fra 20 år til 40 år ligger på alt mellom 21 % til 32% kroppsfett. Jeg er grønn, og dermed innafor «Healty range» på papiret! HIPP HURRA! 
Jeg husker jo veldig godt forrige gang jeg slanket meg - jeg trente jo, men ikke sånn trening der man får opp muskelprosenten, men heller bare for å forbenne kalorier på mølla. Jeg hadde ingen peiling what so ever, stakkars. Nå vet jeg ved hjelp av Nancy og de andre instruktørene hva jeg må få i meg mest av til middag etter en treningsøkt. Som da jeg hadde den helvettestimen her om dagen, da fikk jeg streng beskjed om at middagen min bør inneholde masse proteiner og jeg sendt hjem rett etter timen for at det ikke skulle gå for lang tid. Og når man har muskler i kroppen, så fortsetter man å forbrenne mer gjennom dagen enn om man ikke trener. Også noe nytt jeg ikke helt har forstått fra tidligere slankorama-runder.
Nå tror kanskje dere at jeg trener for å få heftige magemuskler og kuler på armene. Det gjør jeg definitivt ikke, altså...! Jeg har fremdeleles en litt kvapsete kropp som følge av en relativt kjapp vektnedgang, og det ville nok vært helt andre og hardere (og mange flere!) treningsøkter enn det jeg holder på med som skulle til før jeg kan telle magemuskler på magen. Men til forskjell fra forrige gang jeg slanket meg (8 år siden) så har jeg nå en betydlig "hardere" mage enn jeg hadde den gangen. Og beina mine er liksom litt mer... harde de også, hvis dere skjønner..? Det er fremdeles mykt å ta på, men litt lengre inn der - når jeg liksom poker meg selv med fingeren) så kan jeg kjenne at det dukker opp muskler. Fasinerende. 
Hvis du lurer på hva jeg trener så er det ganske banalt enkelt...:
Spinning og styrke. Det er det det går i. Gjerne i kombinasjon, spinning først - så noen enkle styrkeøvelser. (Kettlebell, boseball, utfall, planken, squats og den derre hvor du sitter mot veggen med ryggen - knestående. Jeg kjører runder med alle øvelsene fortløpende til et program på ørene som teller meg inn 20 sek med amrap (AsManyRepsAsPossible) på 20 sekunder, 10 sekunder hvile, og så til nye 20 sekunder på neste øvelse. Og så tar jeg så mange runder jeg gidder/orker. Og det syns jeg er overraskende morro asså!!! Hvertfall når jeg har da filmusikk i kombinasjon med tellingen, jeg lever meg inn i Rambo-filmene liksom!
Til mandag skal jeg ha en dobbel spinningtime med en av mine herlige medsammensvorne på kurset. Han har blitt like bitt av spinningbasillen, og selv om vi sitter på hver vår side av spinningsalen går det mye i blikk og lure smil som motiverer til en intern konkurranse. Vi får nemlig ikke lov til å sitte ved siden av hverandre på trening eller på kurset, for vi har en tendens til å fyre og jage hverandre opp, så da han utfordret han meg til en dobbeltime (to timer etter hverandre) kunne jeg jo ikke si nei..!
Ellers kan jeg meddele at jeg har vært så sjuk i huet at jeg sånn helt uten videre har meldt meg på Amfi Brotorvet-løpet i desember. Det betyr at jeg har 2 måneder på å jobbe max med kondisjonen min, for jeg skal altså da løpe lengste strekningen mens familie og venner (forhåpentligvis) heier på meg. I følge mine beregninger bør jeg da være i mål med omleggingen av kostholdet mitt - alle måltider skal da være introdusert for meg og jeg bør da være i god nok form til å hvertfall fullføre løpet. Jeg både håper og tror at 12.desember kan bli et slags hyggelig klimax for det jeg holder på med nå - og min første ordentlige styrkeprøve! Jeg må bare lære meg å løpe først, for det har jeg aldri fått skikkelig dreisen på, gitt. Har dere noen gode tips - dere som evt er erfarne løpegærninger? 
Nei, fy fasen! Nå har jeg jabba lenge nok! Vi høres i morgen tidlig!
Så bra !!!! Det er vel en stund til alle mine tall blir grønne, de har visst blitt stuck på rødt, er ikke engang i nærheten av oransje engang...hehe, men sånn blir det jo når man ikke klarer å holde ting ved like. Men det må jeg få fiksa på nå....

Synes i alle fall du er kjempeflink og jeg liker å lese bloggen din....keep up det good work :)

Ha en flott søndag du :)

Gry Hege Johansen 01.11.2015 - 10:57

Så utrolig bra jobba :D

Mari-Anne 01.11.2015 - 18:23

Mari: Ja, ikke sant?! Dete r veldig gøy å se slike målinger, jeg blir så motivert til å fortsette!
Gry Hege Johansen: De kommer faktisk ganske fort, og husk at hver eneste lille halvtime du tilbringer i aktivitet får deg nærmere...! Jeg trodde ikke det gikk ann å se resultater så kjapt, men ta en dag av gangen...! :-)


Design laget av Silje Lien Design