hits

penbaring!

Idag har jeg virkelig hatt en penbaring.

(Beklager alle som ikke orker lese om trening vekt og slanking, jeg er veldig lei for at det blir litt av det p bloggen, men det er jo faktisk det som opptar meg veldig mye for tiden, siden jeg er i en slik prosess for tiden - derfor blir det ganske naturlig for meg gi dere en oppdatering p hvordan det gr i ny og ned..)
Jeg hadde en veiing idag, uten at det egentlig var vekta jeg var intressert i kontrollere akkurat idag. Jeg har endret bittelitt p dietten (byttet ut en shake med et mltid) og var veldig spent p hvordan kroppen reagerte. Mltidet jeg har dyttet inn i planen min n inneholder et balansert mltid av alt jeg trenger, men med mine nvrende treningsvaner har jeg i samarbeid med veilederen min dyttet inn litt mer proteiner og litt mer karbohydrater. Det har gjort at jeg har kunnet gi enda litt mer p treningsktene mine, og det har vrt utrolig deilig. Og det har vitterlig gitt utslag!
Fra bli mlt frste gangen og ende p rdt i alle kategorier s lyste det n GRNT p alt! Fettprosent, vannprosent, muskelprosent - og min metaboliske alder (alderen maskinen sier formen din er som) har gtt fra gammal kjrring til tilnrmet lik min egentlige alder!
Jeg gjorde som jeg fortalte i et tidligere innlegg et enormt hopp nedover i forrige ute p fettprosenten. Og denne uka gjorde jegendaet voldsomt hopp. Jeg har omdannet hele 2,2 kilo fett til muskler p under en uke! Og s er sprsmlet?.Hvorfor er det bra?Jo - la meg vise dere et bilde som viser forskjellen p 2,2 kilo fett og 2,2 kilo muskler:


Dere skjnner hva det betyr? Det betyr at om vekta str stille, selv om du trener - s blir manmindreselv om vekta ikke gr nedover! Dette er snt jeg overhodet ikke var klar over, s derfor lp jeg (nesten) hele veien hjem for teste det i praksis.
Joda, klrne jeg brukte da jeg var p mitt smaleste for noen r siden passet..! Riktignok litt for trange til at det forelbig er digg bruke de, men dog..! Jeg har brettet de sammen og lagt de i skapet igjen, men ikke innerst og underst i skapet - slik jeg har gjort med de klrne fr!
S n har jeg egentlig bestemt meg for prve slutte tenke s mye p tallet vekta gir meg, men heller se p fettprosenten. Jeg har gtt ned nesten 10% i fettprosent, alts 1/4 av all min kroppsfett er borte! Normal fettprosent p kvinner fra 20 r til 40 r ligger p alt mellom 21 % til 32% kroppsfett. Jeg er grnn, og dermed innafor Healty range p papiret! HIPP HURRA!
Jeg husker jo veldig godt forrige gang jeg slanket meg - jeg trente jo, men ikke snn trening der man fr opp muskelprosenten, men heller bare for forbenne kalorier p mlla. Jeg hadde ingen peiling what so ever, stakkars. N vet jeg ved hjelp av Nancy og de andre instruktrene hva jeg m f i meg mest av til middag etter en treningskt. Som da jeg hadde den helvettestimen her om dagen, da fikk jeg streng beskjed om at middagen min br inneholde masse proteiner og jeg sendt hjem rett etter timen for at det ikke skulle g for lang tid. Og nr man har muskler i kroppen, s fortsetter man forbrenne mer gjennom dagen enn om man ikke trener. Ogs noe nytt jeg ikke helt har forsttt fra tidligere slankorama-runder.
N tror kanskje dere at jeg trener for f heftige magemuskler og kuler p armene. Det gjr jeg definitivt ikke, alts...! Jeg har fremdeleles en litt kvapsete kropp som flge av en relativt kjapp vektnedgang, og det ville nok vrt helt andre og hardere (og mange flere!) treningskter enn det jeg holder p med som skulle til fr jeg kan telle magemuskler p magen. Men til forskjell fra forrige gang jeg slanket meg (8 r siden) s har jeg n en betydlig "hardere" mage enn jeg hadde den gangen. Og beina mine er liksom litt mer... harde de ogs, hvis dere skjnner..? Det er fremdeles mykt ta p, men litt lengre inn der - nr jeg liksom poker meg selv med fingeren) s kan jeg kjenne at det dukker opp muskler. Fasinerende.
Hvis du lurer p hva jeg trener s er det ganske banalt enkelt...:
Spinning og styrke. Det er det det gr i. Gjerne i kombinasjon, spinning frst - s noen enkle styrkevelser. (Kettlebell, boseball, utfall, planken, squats og den derre hvor du sitter mot veggen med ryggen - knestende. Jeg kjrer runder med alle velsene fortlpende til et program p rene som teller meg inn 20 sek med amrap (AsManyRepsAsPossible) p 20 sekunder, 10 sekunder hvile, og s til nye 20 sekunder p neste velse. Og s tar jeg s mange runder jeg gidder/orker. Og det syns jeg er overraskende morro ass!!! Hvertfall nr jeg har da filmusikk i kombinasjon med tellingen, jeg lever meg inn i Rambo-filmene liksom!
Til mandag skal jeg ha en dobbel spinningtime med en av mine herlige medsammensvorne p kurset. Han har blitt like bitt av spinningbasillen, og selv om vi sitter p hver vr side av spinningsalen gr det mye i blikk og lure smil som motiverer til en intern konkurranse. Vi fr nemlig ikke lov til sitte ved siden av hverandre p trening eller p kurset, for vi har en tendens til fyre og jage hverandre opp, s da han utfordret han meg til en dobbeltime (to timer etter hverandre) kunne jeg jo ikke si nei..!
Ellers kan jeg meddele at jeg har vrt s sjuk i huet at jeg snn helt uten videre har meldt meg p Amfi Brotorvet-lpet i desember. Det betyr at jeg har 2 mneder p jobbe max med kondisjonen min, for jeg skal alts da lpe lengste strekningen mens familie og venner (forhpentligvis) heier p meg. I flge mine beregninger br jeg da vre i ml med omleggingen av kostholdet mitt - alle mltider skal da vre introdusert for meg og jeg br da vre i god nok form til hvertfall fullfre lpet. Jeg bde hper og tror at 12.desember kan bli et slags hyggelig klimax for det jeg holder p med n - og min frste ordentlige styrkeprve! Jeg m bare lre meg lpe frst, for det har jeg aldri ftt skikkelig dreisen p, gitt. Har dere noen gode tips - dere som evt er erfarne lpegrninger?
Nei, fy fasen! N har jeg jabba lenge nok! Vi hres i morgen tidlig!
4 kommentarer

S bra !!!! Det er vel en stund til alle mine tall blir grnne, de har visst blitt stuck p rdt, er ikke engang i nrheten av oransje engang...hehe, men snn blir det jo nr man ikke klarer holde ting ved like. Men det m jeg f fiksa p n....

Synes i alle fall du er kjempeflink og jeg liker lese bloggen din....keep up det good work :)

Ha en flott sndag du :)

S utrolig bra jobba :D

Mari: Ja, ikke sant?! Dete r veldig gy se slike mlinger, jeg blir s motivert til fortsette!

Gry Hege Johansen: De kommer faktisk ganske fort, og husk at hver eneste lille halvtime du tilbringer i aktivitet fr deg nrmere...! Jeg trodde ikke det gikk ann se resultater s kjapt, men ta en dag av gangen...! :-)

Skriv en ny kommentar



Blogglisten