hits

Headerbilde

11 uker har gått. La oss snakke litt om motivasjon.

  • 09.11.2015     23:13

Fra en leser: Kjenner jeg trenger et skikkelig realt MOTIVASJONSINNLEGG for hvordan komme seg på trening og hvordan holde koken og holde fram med treninga! Hva gjør man de dagene da dørstokkmila og sofaen er så utrolig langt fra hverandre? Gimme gimme! Du er et jækla råskinn!

Hadde noen fortalt meg at jeg kom til å sette meg ned for å skrive et trenings-motivasjonsinnlegg for tre måneder siden, så hadde jeg ledd de opp i trynet. Jeg er dronningen av dårlig motivasjon, viljestyrke og selvdisiplin. Bare så det er sagt! Men jeg deler gjerne av meg med det jeg trigges av, og hva som egentlig gjorde at jeg likte det sparket i ræva jeg fikk for å komme igang.

I sommer viste jeg meg i bikinien for første gang etter vinterdvalen. Torben satt med en øl i hånda ombord i båten og bikket liksom hodet litt på siden, myste med øynene og sa..."-Si meg, Line.. Har du glemt å drite?"

Jeg vil ikke påstå at det var motivasjonen, men det dyttet meg i litt riktig retning i hvertfall. Jeg så ned på bikinien min som satt så trangt rundt kroppen min at den faktisk ikke syntes fra mitt perspektiv. (Ovenifra og ned.) Jeg så bare snøringen på hver side, snøringen med de fryyyyyktelig korte stumpene, for jeg måtte jo bruke hele meteren med stor for å komme rundt hoftene og knytte de sammen med hverandre. Litt overdrivelse kanskje, men uansett hvor stor bikini med snøring du kjøper så kan du takke faen på at det bare er snorene på siden som blir lengre, selve bikinitøyet er jo fasen den samme størrelsen...!)

Helt ærlig, min motivasjon kom etter at jeg møtte Nancy, min Livea-veileder. Det var utrolig godt å prate med noen som hadde vært der jeg var nå, og som sprudlet og pratet og snakket varmt om trening og kosthold. Hun fortalte om alle målene vi skulle nå sammen og hvordan vi skulle gjøre det. Hun fortalte at jeg kom til å både hate og elske det, og hun var dønn ærlig. Jeg elsket at hun var så ærlig med meg angående reisen jeg skulle starte på. Hun lovet verken gull eller grønne skoger, hun sa det handlet om hva JEG ville med dette. Jeg slapp å forholde meg til en fitnessduracellkanin fra et dyrt og fancy treningssenter med neongul 2xu-kompresjonstights som aldri har vært i nærheten av en plussfettprosent på kroppen - jeg fikk Nancy som kunne fortelle meg på en motiverende og betryggende måte at "- Det der tallet der, Line - det skal vi aldri se igjen!" da hun veide meg første gang.

Dørstokkmila, ja. Når du er så full av hat til treningssenteret, støl at du foretrekker å pisse deg ut i sofaen istedefor å småløpe på toalettet, og når du merker at du har lyst til å kvæle noen med pulsbeltet ditt - og så forteller det forp*+&e fi#%etrynet av en kollega/venninne/kjæreste/instagrammer/blogger deg at "Du kommer ikke til å angre etterpå, det gjør det såååå godt!" - DA min elskede venn, da skal du heller ikke dra å trene. Tro meg. Da skal du legge deg i badekaret, spille CandyCrush på telefonen og glane litt på tv. Du er ikke tjent med å tvinge deg på trening - MEN - det er lov til å veie litt for og imot før du tar den endelige avgjørelsen?

Natt til lørdag sovnet jeg ikke før i 01.30-tiden. Jeg visste at jeg hadde nevnt på at jeg skulle på spinning klokken 09.00 om morgenen dagen etter. Da klokka ringte 08.10 lørdag morgen og jeg hadde heeeele senga for meg selv, var ikke motivasjonen så veldig stor. Så ble jeg liggende i 3 minutter å veie for/imot. Hvis jeg ikke står opp nå, hvis jeg ikke tar en kaffe, tar på meg nyvasket treningstøy og setter bilen på oppvarming - så kommer jeg til å sovne igjen og sove til rundt 12.00 på formiddagen. Men HVIS jeg står opp, tar en kaffe og røyk, sender Bruno på svømmetrening og SÅ tar en ny vurdering som resulterer i at jeg kommer meg avgårde til en spinningøkt, ja da er jeg tilbake før 11.00 - pigg og våken. 

Hva gjorde jeg? Jeg stod opp. Tok en kaffe. Stresset ikke. Tok på meg treningstøyet, vel vitende om at jeg kunne angre meg akkurat når jeg ville. Så gikk det en faen i meg. Jeg kom meg ut i bilen. Låste meg inn på treningssenteret. Og jeg gav jernet - for tross alt, det er jo bare en time av mitt liv. Om økta ikke hadde blitt like bra som jeg alltid håper den blir, så fuck det da! Om du ikke føler deg noe bedre enn da du vurderte å bli hjemme - drit i det også! Antageligvis forbrant du hele frokosten på bare å svinse rundt din egen akse, samle sammen stæsjet ditt, ake deg inn i bilen og gå opp trappen på treningssenteret. Vi snakker faktisk om sikkert 200 kalorier forbrent allerede før du satte den såre ræva på setet, eller tok sats og hamret løs på displayet på mølla. 

Jeg skal innrømme noe for dere. Jeg er såvisst ikke alltid like motivert. Det er bare det at jeg liker så godt de fine folka jeg møter på Nr1Fitness og Livea, at jeg gleder meg til å se de igjen hver eneste dag. Motivasjonen min finner jeg i fellesskapet. Men hey, det betyr ikke at jeg har sneket meg unna en økt, bare så det er sagt. En gang satt jeg 50 minutter i massasjestolen, med fullt treningsutstyr på. Surfet på telefonen, tok en liten powernap og oppdaterte instagrammen min. 50 minutter, hahahhaha! Og da jeg reiste meg opp, mør og deilig - jugde jeg til hun bak resepsjonen og sa..."ååå, strekk, huffamaien - tar en joggetur ute istede, jeg!". Og så dro jeg hjem. Ferdig snakka. 

Et par veldig enkle tips til å jazze opp stemningen er dog:

-Musikk du liker. Husk at ingen hører hva du hører på når du har plugger i ørene eller spiller hjemme i din egen stue, så spill musikk du blir energisk av. Jeg holder meg unna listetopper. I det siste har jeg hørt mye på OL-musikk (søk på Olympic Theme) og filmmusikk. (Transformers, Jurassic Park, James Bond) Jeg lever meg inn og later som jeg er med i en film. Jeg får fullstendig treningsanfall av Pirates of Carebeen-musikken og...(hold deg fast...) Politihøyskolen-filmusikken. Det hjelper faktisk veldig.

-Nyvasket treningstøy. Det trenger ikke være nytt og spennende og siste skrik, det holder at det lukter godt. Siden jeg ikke er redd for oppmerksomhet kjører jeg veldig knalle farger. 

-Dusj gjerne før trening. Jeg syns det er deilig å lukte godt og føle meg fresh når jeg slenger meg i bilen på vei til trening. Idag flettet jeg håret og tok tilogmed litt id-pudder på kvisene mine - og Torben lurte på om det var noen kjekkaser jeg skulle trene med idag. Jeg sa som sant er at vi idag var 13 jenter fordelt på mann44 på Liveaspinn, og skulle jeg klare å få oppmerksomheten hans så MÅTTE det til litt pudder og en sporty parfyme. Og flettet hår. Og nypussede tenner.

-Ta selfie! Åhh vær så snill, ta selfie av deg selv hver gang du er på vei til trening! Du aner ikke hvor gøy det er å se på bildene i ettertid og tenke "Så flink jeg er!" Legg veldig gjerne ut på instagram og hasjtagg med #KanLineKanJeg eller tagg meg ( @linevictoriahusby)  så skal jeg fasen gi deg tommel opp så det synger etter!!!! 

-Du trenger ikke kjøpe pulsbelte, spinningsko og pads og krem til ræva før du vet at du har lyst til å fortsette. Du kan låne av noen kanskje? (Pulsmåler er litt vanskelig å låne av andre, siden den er tilpasset eieren selv...) Selv kjøpte jeg sykkelbukse til 149,- og den er helt super! Jeg kjøpte også gelesete til 149,- så jeg kjører dobbelt opp med foring for å beskytte Brunos lille hule. Det er også HELT greit å ikke ha det mest trendye treningstøyet på deg, tren i noe du føler deg komfortabel i og som lukter godt. Folk bryr seg faktisk ikke, jeg lover!

-Du må ikke trene på et treningssenter heller. På youtube finner man mange morsomme treningsprogram du kan følge og gjøre i stua hjemme. Min favoritt er forøvrig planken, den gjør jeg både i høye hæler og kort skjørt når jeg har en ledig stund. Eller så kan jeg i aller høyeste grad anbefale en tur i skogen eller gå en tur i nærområdet. Jeg opplever at folk blir overrasket over å se meg i treningsklær langs veien, jeg digger det faktisk litt...! Men igjen, det finnes mye motivasjon i å henge med likesinnede..

-Finn en treningsform du liker. Test ut litt forskjellig. Du MÅ ikke løpe på tredemølle eller slite ut rassen på en spinningsykkel. Hva med Badminton? Innebandy? Håndball? Hva med å gå i trapper? Toppturer?

Til sist kommer en oppdatering på hvordan det går med kroppen min. Treningen og Liveakurset jeg går på viser absolutt resultater, det er veldig motiverende å se hvor kjapt det faktisk går! Bildet av meg til venstre er fra da jeg begynte denne ferden (24.august) og det andre bildet er fra idag. 2,5 måneder. 11 uker. Jeg har fått nervene litt i sjakk vedrørende det å dele "før"-bildet, jeg kjenner at det ikke stresser meg så mye lenger. Jeg er ikke den eneste som klarer å gjøre slike forandringer, du klarer det du også! Det er jeg helt sikker på! :-)  



Forresten, det var idag jeg var flettefin på trening og hadde id-pudder på kvisene mine, hvis du lurte :-) 

 

Du verden,det var stor forskjell på 2,5 måneder.I applaud you!!!Du har vært dødsflink!!!Jeg sitter her med brukket ben,men når jeg får kastet krykkene,skal jeg følge ditt eksempel med å trene...Det var forresten på en sporty (ha ha)fjelltur leggbeinet mitt røk.Lyden av beinet som brakk,å følelsen av at noe var galt inni beinet,kommer jeg aldri til å glemme.Å det ydmykende scenarioet da jeg krøp igjennom lyngen for å komme meg bort til helikopteret,noe som er ganske ironisk,da det jeg fryktet mest på denne turen,var å måtte gå igjennom lyngen,å bli bitt av flått...Jeg tenkte ikke mye på de glupske små beistene da jeg ålte meg fremover på alle fire...Det var pinlig det...🙈🙊😂

Maren 09.11.2015 - 23:39

WOW!! For en sinnsyk forandring du har gjennomgått de siste 11 ukene! Du er skikkelig rå! <3

Beate Brurok 09.11.2015 - 23:41

Wow!! Rå bra!!

Var gøy å lese dette innlegget :)

Veronika 09.11.2015 - 23:53

Respekt !! Bra jobba!

Lene 10.11.2015 - 00:10

Ligger å grynter(ler)i senga her nå og kjenner meg så igjen i deg.(minus de 20 kg) Følger deg på insta og her, men ikke kommentert før nå. Men må jo bare si at du er jo helt rå!! Utrolig imponert hva du har fått til. Kjenner meg ofte veldig igjen i deg, bare at jeg ikke har fått fingern ut av brunøyet og gjort no med det hvalrossspekket som har sniket seg på en de siste åra som en uinvitert blindpassasjer. Meldte meg forøvrig inn i vektklubben for et par uker siden. Har registrert ét måltid. Hehe. Selvdesiplin på topp! Bor i Porsgrunn selv, så si gjerne ifra om du har tips eller to!!

Marie 10.11.2015 - 06:00

Så flink du har vært Line! Du skrev et innlegg for en stund siden som motiverte meg, å etter det har jeg kommet igang selv og gått ned 13 kg :) takk for motivasjon :)

Lene 10.11.2015 - 06:54

Såå flink du har vært! Har du merket stor forskjell på puppene? Har naturlig store pupper men er redd de skal bli ødelagte hvis jeg går ned for mye! hahah

Marita 10.11.2015 - 07:19

Du høre det sikkert ofte nu, men wow!

E på 8.uke nu- men wow! Æ e ikke i nærheten av den kroppen :|

Men ser jo at æ har mye i vente :D

Må bare få inn litt mer (mye mer!!) trening i hverdagen!

Hektisk å være 3barns mor...

Du kler rollen som motivator - snart overtar du plassen til Nancy ;)

Trine

Trine 10.11.2015 - 09:33

Marita: Hei! Har merket mye på puppene, de er selvsagt mye mindre - men jeg kan vel ikke si at de er ødelagte..! Når det er sagt, man kan gjøre underverker med en bh, for min del viser jeg puppa kun til Torben, og han har ikke klaget.. :-)
Trine: jeg gikk jo mye ned i begynnelsen, og nå de siste ukene har fett blitt til muskler.. (Muskler er mye mindre enn fett i størrelse!) Det er bare å holde ut, mange opplever å føle det får bedre når man begynner å innføre de faste måltidene også, bare pass på at du spiser der veilederen sier du skal spise og ikke noe utenom! :-) jeg syns forøvrig det er beundringsverdig å ha tre barn oppi er slikt kurs også, jeg er jo sånn sett ganske heldig som kan ture på som jeg vil uten å ta hensyn til slikt...!
Lene: det er helt fantastisk!!!!! Herregud, du er jo helt rå!!!!!
Fy fader Line, du er dødsflink!!!:D klappet i hendene! Kommer ikke til p kjenne deg igjen neste gang vi ses 😄 All creds til deg, heier på deg! Stor klem fra meg :)

Elisabeth 10.11.2015 - 10:40

Godt jobba! Det hardeste er dørstokkmila, etter det så flyter det.....keep up the good work!

Bjørn Kenneth 10.11.2015 - 11:10

Så flott jobb du har gjort, du har all grunn til å være stolt. Men jeg synes det er skikkelig forkastelig at kjæresten din å snakke til deg om vekta di på den måten og jeg hadde virkelig ikke funnet meg i det. Jeg har aldri funnet noen som helst motivasjon i å bli kritisert av de jeg er glad i.

Victoria 10.11.2015 - 11:51

Victoria: du må huske at jeg verken tar meg nær av slike ting eller tror han faktisk mener det. Jeg LO så høyt at jeg tisset meg ut litt, har aldri trodd eller tenkt at han sa der for å være slem. Det er akkurat sånn humor vi har mellom oss, og om det noengang sårer meg så sier jeg selvsagt ifra. Han fridde til meg da jeg var på mitt "største", så jeg er ikke bekymra for at slike ting er viktig for han. :-)
IMPONERT assa, så flink du er. Flott skrevet. Tror jaggu du ga meg litt motivasjon :)

Linda 10.11.2015 - 12:25

Fy flate! Tar av meg hatten...Du er kjempeflink!!

Janne 10.11.2015 - 13:01

Ja sant 👍 nei her spises kun det æ får lov til! :)

Æ e sta der! Men hverdagen med strengt kosthold går helt supert. Eller som en lek som det også hete ;)

Det e jo veldig arti da å ta på sæ buksa som satt som sprengt kor øverste knapp ble holdt igjen med strikk - å nu heng den som ett lørv :)

Ja tidsklemma e ett kjent problem akkurat nu, men man klare d man vil ;)

Vi e jo 2 stk om de 3 små! (kanskje 15 åringen bli litt snurt nu... hoho)

Trine

Trine 10.11.2015 - 13:57

Ikke for å klage over prestasjonen, men jeg syns du var vakker som litt lubben. Jeg tror mange menn foretrekker litt frodige damer. Så er det kanskje sant, at damer egentlig mest pynter seg (og trener?) for å imponere andre damer? Jeg kunne fint forelska meg i jenta til venstre. :)

bent 10.11.2015 - 15:13

Fy flate du er rå!! Jeg så du skrev at man kunne bruke hæsjtæggen meeen, akkurat nå ser jeg ut som en hva uansett hvilket bilder jeg legger ut :P Men så er det mellom 7 og 10 uker til termin så det er litt vanskelig å ikke se rimelig sprengferdig ut.

Men jeg prøver å trene / være aktiv hver dag for å unngå vangerskapsdiabetes som jeg hadde med begge jentene :P

Du er en inspirasjon som jeg virkelig trenger når fødselen er overstått og det er på tide å få av mammavekten etter 4 tette barn.

Fru Jacobsen (@frujacobsenno) 10.11.2015 - 15:30

Skulle så gjerne klart dette å

Men dørstokk mila er stooooor

men bloggen din hva veldig motiverende tror jeg skal finne no youtub trenning til og starte så får vi se om dørstokken blir kortere

Sukk 10.11.2015 - 16:59

Fy søren dette var motivasjon! Jeg prøver selv å gå ned i vekt, men synes det er så sykt vanskelig! Har du lagt om mye på kostholdet, og hva isåfall? Og hvor mange ganger trener du i uken?

Håper på svar, siden dette ga meg virkelig motivasjon, men synes det er vanskelig med mat og slikt..

Rebecca 10.11.2015 - 17:58

Fantastisk!!

Gledet meg veldig at du fåreslo en dusj før trening, for sammboeren min mobber meg fordi jeg gjør det iblandt. ( og jeg trener bare i stua eller aleine i skogen)

Oda 10.11.2015 - 18:02

Vel....bloggen din er blitt min aller største motivasjon for tiden. Jeg tenker liksom at når Line klarer det så skal jeg også få det til :)

Gry Hege Johansen 10.11.2015 - 18:43

Helt fantastisk! Gratulerer så mye og stå på videre!!

Kristina LM 10.11.2015 - 18:44

Åh Line. I <3 U! Kanskje det beste motiveringsinnlegget jeg har lest.

Lena 10.11.2015 - 19:05

Gry Hege Johansen: Det er AKKURAT det jeg vil at dere skal forstå også! Hvis JEG kan så kan hvertfall alle andre!!!!!
Oda: Det har blitt mye mobbing her også... Men jeg er så glad i å varme meg i et badekar og være ren når jeg trener, hahaha!
Rebecca: Jeg har gått et kurs med Livea som har lært meg alle tingene jeg trenger å vite, og mere til. det er verktøyet mitt. Jeg har gjort alt de har sagt jeg må gjøre og spise! Og så har jeg trent middels i snitt annenhver dag, men med noen unntak. (Noenganger oftere, andre ganger sjeldnere)
Lena: Sååå bra!!! :-)
bent: Dette var utrolig fint sagt! Jeg håper du sier det til alle frodige damer du møter på din vei, Bent! :-) Jeg var like lykkelig på begge bildene, bare at jeg nå er i en litt mindre utgave av meg selv..!
Linda: Så fantastisk!!!! Takk!
Janne: Takk!! Kan jeg, kan alle! :-) Klem!
Trine: Ja, det er merkelig hvor fort man tillpasser seg dietten man blir satt på når man ser hva som skjer med kroppen... Jeg har fått helt andre og gode rutiner, jeg digger det!
Ååå så bra!! Må bare spørre, hrdan du har klart å få så fine lår? Altså har trent litt, men føler det som er på lårene ikke går vekk!

Utrolig fin! :)

jj 11.11.2015 - 04:30

Fyfader så flink du har vært! Og for et motiverende innlegg! Tommel opp for deg. :)

Ida 11.11.2015 - 14:03

HELT FANTASTISK innlegg! Motivasjon spruter ut av skjermen her! :D Og for en inspirasjon du er :D

Ane Louise 11.11.2015 - 14:34

Så utrolig flink du har vært!!! Og kjempemotiverende innlegg!!:-)

Henriette 13.11.2015 - 04:23

Å fyfasan du er RÅFLINK Line! Trening er så fantastisk motiverende når du ser kroppen forandre seg, og når du merker at du blir sterkere og orker mer for hver gang, enten det er på treningssenteret eller å gå en lang tur! Trodde aldri jeg skulle si det haha :P det føles godt å utfordre seg selv!

Camilla 13.11.2015 - 19:32



Design laget av Silje Lien Design