hits

Headerbilde

Det finnes ingen hemmelig diett.

  • 29.11.2015     22:05

Hei flotte folk! 

Takk for hyggelig tilbakemeldinger på det forrige innlegget mitt, det er ingen tvil om at mange kjenner seg igjen når det gjelder kostholdsendringer og treningshat. Det jeg sliter litt med nå er at det RAUSER inn med kommentarer, meldinger, direktemeldinger, sms og facebookmeldinger, der dere spør meg om hva jeg har gjort, nøyaktig hva jeg spiser og en eksakt plan over hvordan jeg trener.

Jeg er veldig lei meg for å si det, men jeg er ikke rette personen å spørre. Dere må huske at jeg for 3 måneder siden bad om hjelp til akkurat dette hos Livea, og de har laget en plan jeg forholder meg til. Jeg skal innrømme at jeg ikke utelukkende har trent meg ned i vekt, jeg har gjort svært store endringer og ikke minst hatt et strengt regime hva angår kosthold. Det er der jeg har mistet de fleste kiloene mine i begynnelsen, så kom treningen etterhvert. Mange tror at jeg ikke har gitt avkall på godis-lørdager, kosedager, belønninger i form av god mat og folk spør meg "hva er det du koser deg med på lørdager da?". Sannheten er at det jeg har gjort ikke er noen quick-fix, som jeg nevnt mange ganger før. Det er ikke sånn at jeg kun har kuttet godterier i hverdagene, byttet fra vanlig brus til lightbrus og tatt et par treningsøkter i uka. Beklager. Men jeg har jobbet HARDT for å miste alle de kiloene jeg hadde polstret på kroppen.


START: 25.august - Etter 5 uker - Etter 7 uker - Etter 8 uker - Etter 11 uker. (Siste er link - handler om motivasjon)

Jeg skal forfatte meg i korthet.

De første 9 ukene spiste jeg måltidserstattere fra Livea. (Du får disse kun ved å gå på kurset) 5 poser om dagen. Den ene varme shaken hadde jeg blomkål eller stekt sopp oppi. Den ene måltidserstatteren var grøt, så det hadde jeg ofte til lunsj. Etter få dager havnet jeg i ketose, og det betyr enkelt å greit at kiloene renner av deg og energien (for min del) er på topp. Jævlig dårlig ånde, riktignok. Og jeg bæsset ca 5 ganger om dagen.

Etter 9 uker begynte jeg å innføre RIKTIG SAMMENSATTE måltider. Vi bruker tallerkenmodellen. Helsedirektoratet anbefaler "tallerkenmodellen" som hjelpemiddel for å lage sunne måltider. Jeg skal jo på et tidspunkt spise vanlig mat, ikke sant?! Jeg skal ikke leve på måltidserstattere resten av livet, hadde jeg tenkt..!

Først innførste vi et måltid, og så da 4 poser måltidserstattere de resterende måltidene. Så etter noen uker igjen innførte jeg et måltid til (også etter tallerkenmodellen) og de resterende 3 måltidene var fremdeles måltidserstattere fra Livea.

Jeg begynte tidlig å trene forsiktig. Man skal være forsiktig med trening de første dagene/ukene i ketose, rett og slett fordi kroppen er allerede i høygir når det gjelder forbrenning. Jeg trener spinning flere ganger i uka, og skal nå begynne med styrke.

Jeg skal veldig snart innføre et tredje måltid. Den 6.januar skal jeg i prinsippet ha innført 5 sunne måltider hver dag - og vekten skal da stabiliseres. Det er da den store jobben begynner, og det blir å HOLDE meg til sunne måltidene. Det er ikke dermed sagt at jeg aldri mer kan kose meg med kake, godis eller alkohol - det handler om mengden. Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som er krise, men det er hva du spiser mellom nyttår og jul, som faktisk har noe å si.

Jeg kan ikke fortelle deg hvordan DU skal gjøre dette. Jeg har ikke peiling. Det eneste jeg kan fortelle er hva jeg har gjort, og jeg har ikke lyst til å legge ut lister over "hva du kan spise" og "nei-mat" og hvordan du skal trene, da jeg i aller høyeste grad ikke er kompetent på det området.

Du har sikkert hørt om folk som har gått ned på en mye mer behagelig måte, men for min del handlet det om at jeg ville se resultater med en gang og motiveres av det. Jeg var også avhengig av å lære hvordan jeg skulle få kontroll på kostholdet mitt, og det er det kurset i aller høyeste grad går ut på. Jeg ville heller ikke gjøre dette dønn alene, derfor er samholdet i gruppen jeg er i helt unnværlig - og ikke minst er bloggen min som en dagbok der jeg deler av meg med både oppturer og nedturer.

For å ta en oppsummering:

-Nei, jeg har ikke "spisedager" eller kosedager eller belønningsdager for at jeg har jobbet hardt på treningssenteret i løpet av uken. Jeg har belønnet meg selv hver dag i flere år, noe som resulterer i noen kilo overvekt og svært dårlig helse. Jeg belønner ikke meg selv for å gjøre noe livsviktig - med det usunne kostholdet (sjokolade, godterier, alkohol osv)  som vippet meg over 90 kilo i høst. (Der sa jeg det. Ja, jeg veide over 90 kilo.)

-Ja, jeg har hatt en kontrollert sprekk i oktober. Du kan lese om det her.

-Nei, jeg går ikke rundt og er sulten hele dagen. Jeg er "sugen" på noe søtt titt og stadig, men det er jeg antageligvis ikke alene om. Her er link til når jeg fikk nok av "ekspertene" som skulle fortelle meg hvordan ting skal gjøres...

-Ja, jeg trener ofte. Nå har jeg både tid, mulighet og energi til det, og jeg stortrives i spinningsalen. (Link til innlegg om gnagsåret i ræva mi)

-Nei, jeg kjøper ikke proteinpulver og sånt. Jeg er opptatt av at jeg får i meg det jeg trenger både av proteiner og annet gjennom et riktig kosthold, for det er for resten av livet jeg gjør dette for meg selv.

-Ja, du må ha viljestyrke. Jeg har manglet dette tidligere, men siste helgen i august gikk det opp for meg at jeg måtte gjøre noe NÅ, hvis ikke kom veien til å bli mye, mye lengre hvis jeg fortsatte den usunne stilen.Her er innlegget jeg skrev en uke etter oppstarten av Livea-kurset.

Så igjen vil jeg råde dere til å heller kontakte noen som kan veilede dere, det hjelper så lite å sende meg meldinger å spørre hvordan jeg har gjort det! Jeg har delt med meg alt jeg har gjort de siste 3 månedene, og jeg kan ikke forfatte i en enkel melding over chat hvordan jeg syns du skal gjøre det. Det er jo derfor jeg må påpeke hvor viktig det er at dere (som meg) tar kontakt med en som har dette som sitt arbeidsfelt! Jeg er kjempeglad for alle meldingene der dere forteller meg at jeg er så motiverende og sånt, det setter jeg uendelig pris på. Men til syvende og sist så er jeg fremdeles kun deltager på et kurs i livsstilendring, og er ingen kilde til "hvordan gå ned i vekt". 

Jeg kan ikke si det mange nok ganger heller - det er en enorm motivasjon å gå på et kurs. Jeg har prøvd å slanke meg millioner av ganger tidligere, og dette er første og eneste gangen jeg faktisk har klart å gjennomføre - takket være min fantastiske veileder Nancy på Livea og ikke minst mine herlige meddeltagere på kurset. Jeg er så lei meg for at jeg ikke har forstått gleden av å ikke gjøre denne jobben alene, det er verdt alle mine kiloer i GULL! <3

Ha en deilig søndag! Jeg skal ha trippeltime med spinning i morgen, en aldri så liten konkurranse mellom meg og en annen kursdeltager - vi er GÆRNE! (Og ikke redd for sår stump, det er hvertfall sikkert...!)

Bare så det er sagt. Jeg kan virke litt streng i dette innlegget. Det er ikke meningen. Husk at jeg er litt gøyal på bloggen innimellom disse oppdateringene da.

Line Victoria forteller en vits:

(Videoen er over et år gammel, men stadig like beskrivende for hvordan vi har det i heimen)

Ordet slanking er egentlig ikke et godt uttrykk (bruker det ofte selv også altså), det er dette med å gjøre varige endringer som er tingen og vi mennesker er jo vanedyr heldigvis også når det gjelder gode og sunne vaner, man må "bare" komme seg igjennom den tøffe perioden der gamle, usunne vaner desperat forsøker å holde en fast. Du er tøff som oppgir hvor mye du faktisk veide, og flott at du har foretatt en snuoperasjon. Diabetes 2 og andre bedrøveligheter er jo definitivt ikke noe man ønsker seg (vet ikke om du var faresonen der selvsagt).Uansett, lykke til videre!

Anne 30.11.2015 - 13:47



Design laget av Silje Lien Design