hits

Headerbilde

Kan det være så jævlig vanskelig å la størrelse medium faktisk være medium?

  • 08.12.2015     13:46
  • Medium (størrelsesbetegnelse) (engelsk) for blant annet plagg av mellomstor eller middels størrelse, plassert mellom small («liten») og large («stor»)

 

Jeg har i grunn alltid sett på meg selv som en helt medium jente. Medium, som i størrelsen. Helt vanlig. Helt ordinær. Hverken mer eller mindre. Ikke for tykk, og aldeles ikke for liten. Riktignok var jeg ikke en størrelse medium tidligere i sommer, da var jeg nok en Large i mine egne øyne. En litt sørre utgave av meg selv. Jeg skulle kanskje ønske jeg var en Small, men det er vanskelig når du er 171 høy og med kvinnelige former. Og med kvinnelige former så mener jeg fremdeles at jeg kan se en helt ordinær, medium-størrelse i speilet. I klesbransjen er jeg noe heeelt annet. I klesbransjen og på shopping i butikker er jeg tydeligvis en kjempe.

Den ene venninnen min som jeg shoppet med i helgen, vil jeg påstå er en small. Hun er ganske mye lavere og slankere enn meg, og kan kanskje kalles en "petit" størrelse hvis jeg må putte henne i en bås. 

Jeg har oppdaget at medium ikke alltid er medium. Hvis jeg er en normal størrelse, kan du takke faen på at jeg er en size kembosvær i noen butikker. På BikBok for noen år siden stod jeg med en bukse i hånda i størrelse Large og spurte betjeningen om de hadde en størrelse større da jeg nemlig ikke engang fikk den over låra. "-Nei, så store størrelser har vi ikke - vi har ingen stor-størrelse avdeling, dessveeeeereeeee..." fikk jeg som svar. Så fikk hun hvertfall proklamert for resten av butikken at jeg, den enorme kjempen på 171 cm, var for stor for målgruppen deres. Jeg har ikke handlet spesielt mye på BikBok etter dette. Synd for dem, for jeg er jo faktisk litt mer pengesterk enn 12-åringene som kjøper klærne i butikken deres. Og om få år er det slike kjemper som meg som skal bestemme hvor tenåringsdattera mi skal få lov til å bruke klesbudsjettet sitt.

På et bord rett innenfor damebutikken Vera Moda i Oslo, der jeg vanligvis finner mye fint til meg selv i, lå det helt greie tøy-bukser i mørk blå farge. Du vet, sånne relativt billige bukser man bruker i hverdagen. Jeg begynte å grave etter min størrelse. Jeg fant noen få. Noe som tilsynelatende må bety at det er flere som ønsker en størrelse Medium av disse buksene. Eventuelt en størrelse Large, hvis man har lyst til å ha plass til en dose luft i magen de dagene det trengs. De buksene som lå øverst var i størrelse XXSmall - XSmall. De var det mange av. Og jeg så ganske kjapt hvorfor:





Jeg har ingen overdrevent liten hånd. Hånden min er faktisk ganske medium. Så hvis du ser på din egen hånd, ser du hvor hinsides liten denne buksa er? Den selges i en damebutikk, og absolutt ingen barnebutikk! Min venninne mente at buksa ikke engang hadde passet hennes 6 år gamle sønn! Vi ble ganske så sjokkerte der vi stod med en damebukse i størrelse XXS-XS, men XXLarge - det fantes ikke! En så bitteliten bukse har da så vitterlig ingenting i en damebutikk å gjøre? Jeg kunne til nød godtatt størrelsen hvis den hadde blitt solgt under et merke eller brand som tilsa at det var en litt annerledes størrelse. Slik de gjør med større størrelser. "Big is Beautiful" og "Plus Size". 

Jeg vet at det for unge (og eldre som meg!) jenter er et jag om å ha minst mulig størrelse i klær. Jeg kan fortelle dere en selvopplevd historie fra tiden min i mediabransjen. Vi skulle på et tidspunkt ha noen jenter inn på en tv-innspilling og produksjonsselskapet skulle skaffe klærne de skulle bruke. De fikk utdelt kjoler utifra hvilken størrelse en godt garvet kostymeansvarlig regnet med at de hadde. Fair enough. Det ble et jævla ramaskrik. Så det endte med at kostymeansvarlig måtte sitte å klippe bort absolutt alle størrelsesmerkene i klærne, slik at jentene ikke gikk å sammenlignet hverandre. Og dette er snakk om voksne jenter (18-25 år)

I min ungdom husker jeg at det var om å gjøre å ha så små føtter som mulig, og det var skolens mest populære jente som satte standaren. Beate har riktignok små føtter, men for oss andre var en sann lidelse med både 2 og 3 størrelser større å måtte skvise oss inn i alt for små Fila sko for å få like små føtter som Beate. Evt aaaaltfor små Buffalo-sko. Jeg for min del kan også nå, etter 18 år i taushet, innrømme at jeg også sydde på Levis-merker på billigbuksene mine, og falske størrelseslapper. (På Levis-buksene så stod/står størrelsen på utsiden langs bukselinningen, til alles forlystelse om du hadde en litt større størrelse enn andre.) Jeg brukte en blå kulepenn og forfalsket størrelse 29 til 28 i livet. Så vet dere det! Tenk å være så farget og preget av dette med størrelser. Det beviser jo bare at det egentlig alltid har vært et jag om å være minst mulig av deg selv.

Så forferdelig trist!




Når jeg ser tilbake på min ungdomstid, så kan jeg ikke akkurat legge skylden på Beate med det lange, blonde håret og det fantastiske smilet - for at hun var den som satte standarden når det kom til mote på ungdomsskolen. Hun var den mest populære jenta og absolutt alle ønsket å se ut som henne, ikke minst være henne. Heldigvis var (er!) hun en sunn rollemodell også, med tanke på at hun i tillegg til å være pen, også var sporty, skoleflink og hyggelig. 

I disse tider er flere andre ting vi lar oss påvirke av. Det er ikke bare den fineste jenta på skolen, men det er butikker som legger størrelse xxsmall øverst på salgsdisken, og du må grave deg nedover - eller kanskje må du på hylla under, eller i værste fall så må buksa i din medium størrelse bestilles fra en annen butikk eller lager.

Dessuten er det ikke bare unge jenter som blir påvirket, jeg som 32 årig størrelse medium, ser med GRU på hvordan mine fremtidige barn skal oppdras, med så mye mammapoliti der ute. For ikke snakke hvordan det skal se ut hjemme i huset mitt til enhver tid, Kähler-vaser og designermøbler overalt og løkkeskrift på veggen i soverommet der det står "Sov søtt, min kjære, jeg elsker deg høyere en himmelen" mens mannfolket mitt er ute å sykler Birken.

Kan det være så jævlig vanskelig å la størrelse medium faktisk være medium?

 

Line Victoria Husby - en størrelse Medium i speilet på badet, men en XLarge i butikken.

Supporterfrue på Instagram :-)

 

 

 

Har samma opplevelsen med bikbok.. Var innom for noen år siden og fant en genser jeg likte i str L, gikk til kassen og spurte om de hadde den i XL, da himlet hu i kassa med øynene og sa "hehe, nei så store størrelser har vi ikke"...

Lene 08.12.2015 - 14:01

Lene: ja, mitt poeng nøyaktig!!!!! Jeg blir gal!
Hei! Jeg har en hettegenser fra Bikbok som er kjøpt for MANGE år siden. Like fin, bortsett fra den til holde og dra opp glidelåsen datt av i en vask. Tør nesten ikke å si den er 10-15år gammel. I str medium. Jeg er en større dame 52\54. Får den fortsatt på. Bruker den riktig nok ikke like ofte som før, men før var klær virkelig ikke så små!!

Linda 08.12.2015 - 14:12

Ah, jeg er så enig med deg! Akkurat det har skjedd meg på BikBok også, men typ Mango og Zara er nesten enda verre... Ser også på meg selv som en Medium, men jeg kan bruke alt fra XS-XL, avhengig av merke og butikk, derfor har jeg også lært å ikke tenke så mye på hvilken str det er, men om det passer meg. Det er da vel ingen som ser hvilken str som står inni genseren min.

Jeg jobber selv i en dyr klesbutikk i Bærum, derav har vi også endel kunder som er liitt for opptatt av sånne ting. Vi selger blant annet mange italienske merker, som ofte er ekstra små i størrelsen. Du aner ikke hvor mange ganger litt finere damer kommer inn for å prøve, og sier de er en str M til vanlig. Når M da ikke passer og jeg sier "Vil du prøve en L da, dette merket er ganske små i størrelsen?", svarer de "Nei, jeg skal IKKE ha Large, da lar jeg heller være å kjøpe!".... Jeg blir så oppgitt.

Iselin 08.12.2015 - 14:15

Hei!

Herregud, alle merker er da forskjellige i størrelsen, forstår ikke hva du skriker etter, finn en annen bukse da vel, gosh!

Thea O. Hauge 08.12.2015 - 14:27

Jeg tenker at Bik Bok, Vero Moda, Only osv. har små størrelser i klærne sine fordi disse butikkene har et annet kundegrunnlag enn kvinner på 30 år. Jeg skjønner at en S på Bik Bok er mindre enn en S hos kvinneavdelingen på H&M/Cubus/Lindex, fordi en "liten" jente på 16 år unasett vil være mindre enn en "liten" kvinne på 30. Så når det kommer til disse må man nesten bare bite det i seg og tenke at man ikke er heelt i målgruppen for enkelte av plaggene deres. Dette varierer selvfølgelig litt innad i butikken også, på modellene på klærne og hvem de enkelte plaggene er "ment for". Det er slik jeg tolker det og har oppfattet det. Hvorfor det ligger bukser i str. xxs som er på størrelse med hånden din, når det ikke finnes bukser i tilsvarende modell i xxl, er ganske på trynet derimot.

Jeg synes også det er ganske forvirrende og muligens frustrerende når størrelser ikke henger sammen. En sommer hadde jeg én dongerishorts fra én butikk i xs og en fra et annet sted i medium. Begge passet. Hva om jeg skulle kjøpt disse på nettet og gått ut fra str. S? Da ville den ene vært for trang og den andre for romslig. Umulig å forholde seg til.

Martha 08.12.2015 - 14:47

Må legge til at dette går andre veien også. Det trenger ikke være enklere for de som er blant de minste. I butikker med kolleksjoner ment for voksne, hender det at str. 34 eller xs er for stort for meg, som er en xs/s hos feks Bik Bok, fordi det er laget for en annen kundegruppe enn de hos Bik Bok og de andre jeg nevnte i kommentaren over. Og når disse minste størrelsene er for romslige for meg, lurer jeg på hva i alle dager de som er mindre enn meg gjør. Hvor skal de finne tilsvarende klær? For jeg er ingen "petit", og man kan være hakket mindre og tynnere enn meg også, uten å være en "petit". Jeg vil si at dette med størrelser og modeller kan være utfordrende folk i begge ender av skalaen.

Martha 08.12.2015 - 14:53

usaklig kommentar.. ja, alle merker er forskjellig, men merkelig at det skal være klær som er for små for 6-åringer er i en damebutikk og skal passe til damer? Det var vel også for å poengtere presset som dagens ungdom skaper for seg selv. .. trist

Elin 08.12.2015 - 14:56

Lignende saker er det i media med jevne mellomrom. Folk er forferdet over at str S på Bikbok ikke er lik en str S på Kappahl. Det er, som kommentert over her, at de to butikkene henvender seg til forskjellige kundegrupper, Jeg er selv 30 år, og jeg blir like misunnelig hver gang folk drar "se de har xxs!!" for jeg har vært hun som brukte joggebukser til ungdomsskolen fordi ingen butikker hadde lange og smale nok modeller. Som 16 åring fant jeg heldigvis Miss sixty, de var da ganske så dyre så jeg hadde 2 som jeg brukte til de bokstavelig talt gikk i oppløsning. Så neste gang du blir irritert over størrelser, så tenk litt på oss som verken har pupper eller rumpe, vi vil gjerne ha klær som passer vi også. :D (og ja, noen av mine ettersittende bukser ser veeldig små ut når de er nyvaska selv om jeg har vokst litt de siste 15 åra) .

Ellers heier jeg på deg, og bloggen din er ett friskt pust jeg alltid gleder meg til å lese:)

Karoline 08.12.2015 - 15:08

Ja, det er helt klart veldig stor forskjell på størrelser ut ifra hvilken butikk du handler i, og BikBok har kanskje de aller minste størrelsene. Men noe som er litt "morsomt" er at størrelsene har blitt større de siste årene. Jeg har en bukse fra BikBok kjøpt i typ 2002 i strl M. Den sitter som et skudd. De har enda akkurat samme buksemodellen den dag i dag, og da jeg skulle kjøpe en ny forrige uke måtte jeg ned i Small for at den skulle sitte like støpt. Så kanskje kleskjedene har begynt å lage klær mindre så forbrukeren vil bli så fornøyd med at de passer inn i en størrelse mindre enn før at de vil kjøpe den varen kun for å kunne skryte om det til vennene sine? aka extra cash i kassa

Vibeke 08.12.2015 - 15:20

Bra skrevet!

Jeg selv, en helt greit størrelse medium på 17 år skulle kjøpe allværsjakke på sportsbutikken og spurte om en størrelse Medium. Jeg forsto jo fort at her var jeg ikke en medium, men heller XL og til og med XXL.. jeg tar ikke så tungt på dette da jeg vet at jeg har et forholdsvis sunt syn på meg selv, men hvorfor legge opp til at vi skal føle oss som kjemper? Føle at vi burde skippe det ene måltidet eller bli kvitt det så fort det har truffet magesekken?

Hva med de som er større enn meg? Skal de fryse når vinteren kommer eller bli våte i regnet?

Takk for at du har tatt opp dette temaet som er et alt for stort TABU.

Hilsen en oppgitt jente med flere venner som sliter med selvtilliten og spisevanene sine.

Jente, 17 08.12.2015 - 16:04

Så finnes det også de som er litt liten i størrelsen. Skal vi da være flau over å være en xxs/xs fordi da tror folk at vi prøver å være slank og ha så liten størrelse som mulig? Om jeg kunne velge ville jeg gjerne gått opp en størrelse ettersom at det ofte ikke er klær som er liten nok. Men jeg er helt enig i at det også skal være helt normalt å ha større størrelser enn Small. Jeg vil bare få frem at selv om xxs er like stor som hånden din, så passer denne buksen til andre; selv om de ikke prøver å være slank. Skulle disse størrelsene (xs/xxs) ha blitt tatt bort hadde jo ikke jeg hatt noen bukser å gå i. Med andre ord så bør de ha størrelser som passer til alle. Vi er alle forskjellige og skal ikke dømmes etter størrelser. Spesielt skal ikke de som jobber i butikkene gi uttrykk for at det er feil å være en XL, fordi det er det absolutt ikke.

08.12.2015 - 16:07

Bra skrevet... Tar meg selv i å la vær å melde meg på Facebook konkurranser med klær, bare fordi jeg er en størrelse medium. Til og med de jeg kjenner og vet er en størrelse M skriver at de er en small... Synd en må "skamme" seg for å være normal

Christina 08.12.2015 - 16:20

Takk og lov det ikke bare er meg!

En annen ting jeg også har lagt merke til er at størrelsene har forandret seg med årene, før var medium rundt 40-42, mens det nå er 36-38.

Dette hjelper ikke på selvfølelsen til unge som allerede føler seg usikker på seg selv og potensielt spør seg selv hver dag om hun/han er god nok.

I tillegg retusjeres mye av bildene som brukes i reklamene for at modellene skal virke enda tynnere. Som igjen fører til mer press på jenta/gutten hjemme på barnerommet.

Spiseforstyrrelser er jo ikke uvanlig i dag, mye takket være denne klesindustrien som skal prakke på oss dårlig selvtillit når man ellers er et sunt og friskt menneske...

Dette ble en liten utblåsning 😅

Cecilie 08.12.2015 - 17:12

Skjønner deg veldig godt. Jeg er 1.69 høy og veier 50kg. Ikke fordi jeg vil være tynn, men fordi jeg er sånn, jeg legger ikke på meg uansett hvor mye jeg spiser. Jeg slet lenge med å finne bukser fordi i forhold til lengden på beina mine skulle jeg kanskje brukt s-m, men for at de skal passe må jeg ha xxs/xs. Hvorfor det da ikke skal finnes xl og xxl på vanlige butikker? Hvis det finnes disse plus size avdelingene, hvorfor skal det da ikke finnes avdelinger for mindre str enn small? Jeg skjønner ikke dagens samfunn, seriøst. De burde hatt xxs - xxl i alle butikker etter min mening.

Ingunn 08.12.2015 - 17:17

Grunnen til at buksene er så himla små i str xxs-s er at det er sinnsykt mye stretch i de. Jeg kjøpte en bukse på gina tricot som kunne passet lillesøstera mi på 3 år. Men den var ekstremt tøyelig, og venninnen min som til vanlig brukte s fikk den på seg pga stretch'en

Ingunn 08.12.2015 - 17:21

Jeg er str m til vanlig, men sliter med og finne bukser som er lange nok, er 185 høy og de fleste bukser er minst 5 cm for korte.

I jakke må jeg ha xl eller 42 for at det skal være langt nok i armene og ryggen, men da er det vidt som en potetsekk rundt midjen.

Virker som de vil ha alle inn i en mal og tror at alle har samme høyde å fasong dessverre.

sliter enda mer som gravid

Tonje 08.12.2015 - 17:30

Jeg er ansatt i en av kjedebutikkene. Av oss er en størrelse 24 og 25 på dameavdelingen mindre enn gjerne 13 år på jente( barneavdeling). Kan også si at buksene som gjerne finnes i flere farger og er masseprodusert kan skille gjerne 2 størrelser på grunn av fargen. Derfor er det alltid lurt å prøve uansett om man

har buksa fra før i andre farger. Og er det masseprodusert kan det også være feilmerket. I tillegg har både fasongen og stoffet mye å si på størrelser.

Hilsen en som handler alt fra xs på Gina til xxl på H&M ;-)

Elin 08.12.2015 - 18:21

Jeg er innenfor betegnelsen dame da jeg er 20 år, størrelse messig sliter jeg faktisk med å finne små nok størrelser i Norge! Jeg er ikke unormalt tynn, og spiser og trener normalt, men er ikke mere enn 160 høy! Det at en xxs/xs bukse ikke hører hjemme i en dame butikk blir helt feil å si, jeg er enig med at det er en liten størrelse, men veldig greit å kunne kjøpe klær i en dame butikk, og ikke måtte dra i en barneavdeling for å kjøpe klær.. Men for all del, er enig i at f.eks buksene også bør gå i høyere størrelser

Anette 08.12.2015 - 18:40

Anette: det jeg mente var at en xxsmall-bukse burde vært for en xxsmall kvinne, og ikke en 6-åring... :-)
Okey, dette er jeg ikke enig i. Mener du de tynne jentene (ja, det er faktisk unge jenter og som er målgruppen til Bikbok, ikke 30 år gamle damer) skal gå på barneavdelingen for å finne bukser som er smale nok? Det er ikke alle som er frivillig tynne. Jeg var selv lang og tynn når jeg vokste opp, og måtte spesialbestille bukser for å få dem til å sitte ordentlig. at de ligger øverst er nok kun for at de ligger i rekkefølge etter størrelse.

Dette er som om jeg skulle skrevet et blogginnlegg der jeg klagde over alt for store bukser i en butikk! Kjøp bukser i en butikk du finne størrelsen din, så kan de jentene som er tynne kjøpe xxs på Bikbok.

. 08.12.2015 - 19:41

Hei! Jeg jobber selv i Vero Moda og er en jente på 20 år, som såvidt passer inn i de største størrelsene på klærene i butikken. Skjønner godt hvor du kommer fra, og kan si meg enig i at klær ofte er relativt små i størrelsen, samtidig som andre plagg plutselig overrasker og jeg kan få på meg et plagg i strl S.

For meg som selger i butikken er det vanskelig å forklare folk med noen lunde lik strl. som meg selv at vi rett og slett ikke har større klær.. Desverre får ikke jeg gjort noe med det, men jeg kjenner meg igjen i det kundene sier og, igjen, er enig i dine påstander.

Vi har kunder i alle aldre innom butikken, alt fra 13-60+. Dermed blir det vanskelig å produsere klær som skal passe til alle aldere.. Spiss heller målgruppen litt for å fokusere på de viktigste kundene, og deretter produser klær som retter seg mot den målgruppen både trendmessig og størrelsesmessig:)

08.12.2015 - 19:44

Skjønner godt at alle dokke som er små i str også sliter med å finne kle som passer, men tror meininga med dette innlegget ikkje var at det ikkje skal finnes xxs, men heller at str som er merket, bør gjenspeile produktet.

Eg sjølv har også en BikBok historie fra då eg var tenåring. Hadde handlet der ofte og altid kjøpt i str S (var då 170cm og 60kg) men en dag eg skulle ha kle der måtte eg opp i XL. Eg hadde ikkje blitt større, men størrelsene hadde forandret seg.

I en verden der det er stadig større problemer med spiseforstyrrelser og dårlig sjølvbilde, burde ikkje slikt være lov

Anne 08.12.2015 - 19:45

Grunnen til at de minste størrelsene ligger øverst er som noen andre nevnte i kommentar over, sortert etter størrelse, for å ha fine brettekanter og gjøre bunken stødig :)

08.12.2015 - 19:46

Veldig bra skrevet! Kan dessverre informere om at det er sånn for barn også, min jente vil jeg beskrive som en helt vanlig medium(barn), men må ofte opp to år for at hun skal få bukser på seg, de er alt for smale ellers, må såklart brette opp beina da, for de er for lange! Sist gang jeg kjøpte bukse til ho måtte vi opp fire år for at den skulle være komfortabel i livet!!

Akkurat nå er det tøft og hun vil være stor jente, men om ikke mange år kommer nok hun også til å føle seg for stor i klesbutikkene!

Bo 08.12.2015 - 20:04

Jeg forstår at ulike kjeder kjører ulike str etter hvilken målgruppe de har. Det er dog litt merkelig at en slank jente på 10 år ikke passer inn i klær av str xs på BIK BOK. Klærne burde etter min mening vært noe for store...

Anne K 08.12.2015 - 20:28

.: det var ikke ment som kritikk fordi det ble solgt bukser i størrelse xxsmall. Men hvis du ser hvor smal buksa var (hadde kanskje passet en 5-6-åring i følge de som har peiling) . Jeg syns absolutt det bør være en størrelse/alternativ som heter ekstra ekstra small, men den buksa jeg har bilde av på over hadde midjeliv på ca 35-40 cm, og da er det ikke lenger en dame/jentebukse i ekstra liten størrelse, da er det en barnestørrelse og bør merkes som nettopp en barnestørrelse!
Anonym: Takk for oppklaringen! :-)
Anonym: Så flott at du kommer med gode innspill, Vera-Moda ansatt! Det setter jeg pris på. Det er riktignok som mange sier at størrelser er forskjellige, men denne buksa var hinsides for liten for en ekstra ekstra small jete, og jeg begynner da å lure på om de jentene som faktisk er xxsmall må bruke medium for å passe inn i buksene de selger... Og det gjør meg trist!
Martha: Absolutt!!! Men denne buksa var ikke xxsmall - den var regelrett for barn og hadde ingenting i avdelingen å gjøre. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den og prøvde få den over det ene låret mitt, og det er INGEN som er så tynne at de bruker størrelse barn 6 år når de er oer 18, er du ikke enig? Da er det jo noe alvorlig galt med størrelsesmerkingen!
Thea O. Hauge: Takk for ditt innspill. Velartikulert og smart. Takk for tipset, Thea O Hauge.
Jeg er 190cm høy, og kjenner meg utrolig godt igjen i dette! Foresten ganske uenig med hun ene over her ang størrelser i dyre merkebutikker. På bikbok er jeg rett og slett for svær til klærne, og på "vanlige butikker " er jeg alt fra medium til xxl. (H&M lindex kapphal o.l) men på merkebutikker er jeg som regel en S, og der får jeg også klær som både er lange OG smale nok. På h&m må jeg ofte ha en l xl for lengden, men da er det jo plass til 2 av meg i midjen :') vanskelig det der med størrelser! Har resultert i en ganske liten garderobe med altfor dyre klær. Skulle ønske de lagde rimilige bukser til alle kropper, ikke bare de mest gjennomsnittlige!

Ingrid Stangeland 08.12.2015 - 21:09

Du får virkelig sagt det!

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver og syntes det er fantastisk at du tørr å ta opp temaet!

Jeg føler meg ikke så stor, men er jeg kanskje det? Butikkene mener ihvertfall at jeg er XL. Former er det heller ikke lov å ha føler jeg, er det ikke for trangt over puppene for en gangs skyld, kan man banne på at det er for smalt over hoftene. Jeg er like stor over puppa som over hoftene, såkalt timeglass.

Dette har resultert i at jeg hater å gå på shopping, noe jeg syntes var gøy før. Nå gjør jeg det kun for nødvendighetens skyld fordi jeg faktisk må ha på meg klær. Og det er et slit hver eneste gang.

Takk igjen for at du setter lys på dette temaet.

Birgit 08.12.2015 - 21:41

Jeg er det man kaller petit og er sjeleglad det har begynt å komme klær som er mindre i str! Før gikk jeg alltid med romslige topper og gensere da XS/34 ikke satt noe særlig på meg, og kjole og skjørt var klin umulig! Jeans må jeg fortsatt kjøpe fra England i petit str, men mer for benlengdens skyld da noen av disse nye minste str faktisk passer i livet. Klær blir fort en dyr affære for meg da det sjeldent går an å handle noe på salg eller at jeg må ty til spesialløsninger. Ung dame på 25 år gammel kan ikke akkurat handle i barneavdelingen bare fordi voksenavdelingen ikke har små nok str :) Det er dog dumt at butikkene ikke fører str i begge endene!

Kiyu 08.12.2015 - 21:41

Kiyu: hei og hopp! :-) Jeg er enig at dette er et problem for de fleste, uansett hvilken vei det går. Men jeg må få presisere at her var buksen så hinsides liten at den var nok egentlig en xxxxxxxxxxxxxxxsmall, og ikke en xxsmall... Min mindre venninne (størrelse small) så forskremt på buksa og sa at det helt dønn seriøst ikke finnes mennesker over 12 år i den størrelsen. Så jeg tenker at xxsmall absolutt bør finnes, - men definitivt ikke så liten barnestørrelse som den buksa jeg fant i butikken i helgen! Jeg trodde faktisk det var en feilvare...!!!
VerOOOOO Moda, ikke VerA!!

Elise 08.12.2015 - 22:02

Alt for sant! Må si jeg kjenner meg igjen i dette! Trodde også jeg var en medium, men typiske kjedebutikker er jeg L og i andre butikker er jeg en S.. Forvirrende.. Og tørr aldri å kjøpe klær på nettet! 🙈

Kaja 08.12.2015 - 22:16

Enig! Var og kjøpte meg bikini på Cubus her i sommer.. Er en 36 i bukser men bikinibuksene er ofte trangere så eg tok med meg hjem en i 38.. Kom hjem og prøvde den, det gikk ikke! Byttet til 40.. Ikke den heller passet meg uten at det var pent og se på.. 42.. Med mindre og mindre mot.. Prøvde likevel, men den ligger i skuffen med lappen på.. fordi de hadde ikkje større;) forstår ikkje merkingen eg altså!

H 08.12.2015 - 22:22

Elise: bah!!!! Hahahah!! Uffda!!!!
Jeg jobber på Gina og vi selger Molly jeans i str XS-XL. De ser hinsides små ut! XS ser ut til å passe en 6 åring som du skriver og stemmer godt overens mes buksa på bildet. Men om buksa på bildet er av samme kvalitet som vår bukse, så vil du merke at den har en sinnsykt til stretch, mer som en strømpebukse! Jeg bruker S i min og den ser også helt forferdelig liten ut før jeg tar den på. Jeg ville prøvd en slik før du henger ut kjedene.

Kat 08.12.2015 - 22:31

Kat: jeg prøvde å dra i den... Selve bukselinningene var ikke spesielt stretchy...:-(
Vis jeg ikke tar helt feil, så prøvde jeg den buksen på bildet idag. Og den er helt normal i størrelsen når jeg til slutt fikk den på meg. Stemmer det at den er tynn i stoffet med masse stretch?:)

Den ser kjempe liten ut, men er faktisk ikke det.

Jeg skjønner litt hva du skriver i innlegget her. Jeg har hatt veldig problemer med å finne riktige bukser de siste 5 årene. Jeg har korte bein, og bred i livet. Det er ikke lett det!

Men jeg har lært meg å smøre meg med god tålmodighet, og se nøye på buksene, prøve på og glemme str. For de er så forskjellige fra butikk til butikk, og modell til modell.

Jeg kan finne flere bukser i samme butikk som passer nokså bra, men så finner jeg flere som ikke passer, og det er samme str alle.

Vi må rett å slett bare smøre oss med tålmodighet når det kommer til shopping i litt billigere butikker.

For meg funker det å se på hvilket land klærne er produsert i:) så jeg går etter det når jeg handler :)

Vet dette ikke hadde kjempe mye med innlegget å gjøre. Men følte bare det var greit å dele:)

Sørlandssjenta 08.12.2015 - 22:41

Sørlandssjenta: kjempe bra tilbakemelding! Og ikke minst veldig bra tips om å se etter landet de er produsert i! Tommel opp for ditt innspill, sørlandsjenta!
Jeg var på shopping med min endre halvdel da vi gikk inn i en damebutikk. En av størrelsene der var faktisk så liten at den passet mitt hode. Så jeg tok på meg buksa på hodet og protesterte i det stille. Og det var damestørrelser. Ikke barnestørrelser. Sykt!

Stig 08.12.2015 - 22:56

Det jeg mente var at kommentaren til Thea O. Hauge var usaklig.. Ikke ditt innlegg Line :) tommel opp for deg og for en fantastisk i inspirasjon du er!!

Elin 08.12.2015 - 23:13

Er 23 år, 171 høy, 42 kg. Vil anta at de buksene i xs der vil sitte utmerket på meg, som er i målgruppen(delvis i alle fall) til butikken. mer spent på om lengda på buksa kan passe, siden det er heller vanskelig å finne :) med det sagt, de burde ha fler størrelser oppover også!

anni 08.12.2015 - 23:16

Kjedebutikkene som bik bok og vero moda er jeg enig i at det er vanskelig å finne størrelsen sin i. Jeg er en jente på 18 og allerede som 16 åring hadde jeg vokst ut av bik bok sine størrelser. Jeg er ikke noe ekstra stor, kanskje en M-L men høyden min på 175 sammen med litt kraftige lår gjør at bukser ikke en gang går halvveis over låra og mange gensere er for små. Dette syntes jeg er litt vanskelig for på en mellom 16-18 vil man ikke gå inn i en plus size avdeling fordi alt annet er for kort på armene eller ikke går over rompa.. Det er jo heller ikke så mange på min alder som har økonomi til å gå inn i de pene voksenbutikkene for å finne en bukse som passer til en pris over 1000 lappen :/

Marie 08.12.2015 - 23:26

Mamma ser like forskrekka ut på meg hver gang jeg kjøper meg en dr.demin bukse i small! Ser ikke ut til å passe til noe annet enn en 10-åring. Men de fleste buksene er veldig mye stretch i, så de er ikke så små som de ser ut som. Er en s/m, og disse bittesmå buksene i s sitter perfekt.

09.12.2015 - 00:49

Jeg trener veldig mye vekter å driver på med en idrett som heter styrkeløft. Dette vil da medføre at alle og da mener jeg ALLE bukser foruten om tights kommer du aldri til å få over lårene dine.. Heller ikke noe som har stramme armer spesielt da skjorter vil ikke gå siden ryggen din er like bred som en låvedør og armene dine sprekker stoffet!

Kjøpte en skjorte her om dagen med stretch hos H&M og måtte opp i str XL når jeg normalt sett er en M/L. Den satt ikke litt fint på en gang siden den krølla seg i magen fordi den var for stor og var pinn stram i armene...

Så jeg skjønner det godt for de som har former og kroppstyper som butikker ikke tar hensyn til. Det å finne seg en kjole som sitter fint på er blitt et mareritt og bukser har jeg gitt opp!

Så alt sitter bare helt feil untatt treningstights. De har jeg mange av og de sitter som ett skudd hver gang! Evig takknemlig for treningstights <3

Ylva 09.12.2015 - 01:16

Jeg er for det meste en L til XL. Jeg har nok vært det siden jeg var 16år (nå 20), og jeg bryr meg ikke om hvilken størrelse det er så lenge det passer, Syntes også det er greit me Plus size avdelinger, for da vet jeg med en gang hvor jeg skal gå og finner den størrelsen jeg passer best ^^

Line O. 09.12.2015 - 01:22

Kjenner meg skikkelig igjen. Jeg er 18 år, og er i målgruppen til de aller fleste butikker vil jeg si. På Bikbok har de en buksemodell som har vært min favoritt i mange år, hvor jeg bruker størrelse medium, imens det har hendt at jeg har måttet opp i large eller x-large i en annen modell fra samme butikk og gjerne også fra never denim som er Bikbok sitt merke. Det samme har jeg opplevd på både Cubus og Carlings, og det er utrolig irriterende. Man føler seg ikke veldig bra når man går inn i en butikk og føler seg som en størrelse medium, men går ut som en størrelse x-large. Jeg synes synd på dem som er større enn meg igjen.

Og til de som klager på at dette med størrelser går begge veier? Hvis dere ikke passer bukser i xxs, da må dere heller vurdere å handle på barneavdelinger eller legge på dere, for jeg har sett de buksene, og de er ikke egnet for en sunn og frisk kropp.

Emilie 09.12.2015 - 01:34

Husker godt da jeg var 13-14 år, slank som bare det, og måtte kjøpe L i bikbok buksene for å kunne puste. Det blir feil.

. 09.12.2015 - 02:31

Akkurat har det samme har skjedd meg. Spesielt på LMC, hvor jeg spurte om de kun hadde små klær der (sto i str XXL, bruker M/L alt ettersom hvilken butikk jeg er på) og fikk beskjed om at det var jeg som var for stor for klærne og ikke omvendt. Greit jeg har pupper, rumpe og bittelitt mage enda etter en fødsel men å gå i butikker å bli kalt stor liker jeg ikke. Synes klærne blir mindre og mindre for hvert år som går.

Mor 26 09.12.2015 - 02:47

Du treffer virkelig mitt i blinken! Er så enig og har akkurat samme problem. Syns det er skammelig at størrelsene skal være slik at en normal kvinne i norge i egentlig str medium skal måtte kjøpe L og XL på butikken. Målgruppen for klærne blir jo bare mindre og mindre, rart at de ikke ønsker å tjene penger på å ha riktige størrelser og vil treffe et bredere marked.

Annelise 09.12.2015 - 06:30

Hei ☺

Jeg er helt enig I det du skriver.

De buksene der kikka jeg å en venninne på også, og de hadde ikke passet min stedatter på 10 år som er I en helt normal I str.

Men jeg syns det er sånn mange plasser, man kan jo ikke bestille bukser I nettbutikk for de varierer jo så veldig I str. Jeg var på hm nå nettopp for å kjøpe bukser, og tok da med meg to nesten like bukser I prøverommet. De var ikke like I str for å si det sånn.. Den ene buksen måtte jeg ha I str 38, mens den andre I 42... det er vel som medium og xl d da.

Størrelsene på klær har krympet veldig siden jeg var 15, som da snart er 15 år siden 😛 men jeg syns det gir unge jenter idag et forvrengt syn på hvordan de skal se ut, og det er veldig trist.

Janne 09.12.2015 - 06:36

:) Du har så rett i det du skriver og du skriver veldig bra!

Trenger du en booster i størrelsesveien så må du ta deg en tur på Emil :) :) :) Fant noen fantastisk fine bukser der og jeg så at fasongen var akkurat den jeg kler, spurte etter en bukse i mindre str. Den jeg hadde på var 29/34 (som jeg bruker) men fikk til svar at de hadde ikke så små størrelser som jeg bruker :D

Ønsker deg en strålende fin dag :)

Ana 09.12.2015 - 07:54

Men. Hva med oss som er BITTEsmå da?

Sånne som meg, som ikke passer xs, egentlig. Akkurat den buksen, så hinsides liten ut. Jeg vet ikke om det er stretch i den, så jeg skal ikke være bombastisk.

Men det er faktisk ikke lett for oss som er bittesmå heller. Jeg har en følelse av at alt er i medium. Ofte må jeg lete lenge før jeg finner noe som føres i xs. Noen ganger er jeg sikker på at xs egentlig er s. La meg ikke begynne på sko en gang. Å ha størrelse 34 i sko er ikke annet enn et mareritt. Noen fører 35, ofte fniser de litt av deg når du spør og sier: "nei såååå små størrelser fører vi ikke" og så henviser de deg til barneavdelingen. Barneavdelingen? Joda. Men de har faktisk ikke "voksne sko" selv om de hevder det.

Jeg er 152 på sokkelesten, et miniatyrmenneske, og jeg trenger de ekstra små klærne. Jeg skjønner at de ser ut som barneklær for alle over 170, og at det hadde vært bedre for mange om jeg også der hadde blitt henvist til barneavdelingen.

Linn 09.12.2015 - 09:04

Du må jo forstå at slike bukser har stretch i seg? Veier rundt 50 og slike bukser er de eneste som passer meg, uten at jeg "har midjemål som en seksåring". Var nylig på vero moda og prøvde 4 bukser i XS (som jeg vil si er den størrelsen jeg nesten alltid bruker) og ingen av dem passet. For store i livet alle sammen og alt for lange i bena. Så ja, skulle gjerne ønske at de hadde modellene i de buksene i XXS.

Er SÅ dårlig gjort å hate på de som naturlig er slanke fordi Medium liksom er en OK størrelse å ha. Fant ikke bukser i mange år i tenårene fordi jeg var for liten for bikbok, men for stor for barneavdelingen - så at bukser der i dag kan passe oss litt mindre er jo bare flott!

Hvis du får så dårlig selvtillit av å handle på Bikbok og Vero Moda så får du kanskje innse at du ikke lenger er i målgruppen.

09.12.2015 - 09:19

De buksene på Vera Moda har en helt sinnsykt strech. Jeg er størrelse L, men får plass i størrelse M i denne buksen. Men man skulle aldri tro det ut ifra hvordan de ser ut. Hjelper ikke å bare dra i dem for å avgjøre, disse måtte prøves før man skjønte det.

Skjønner frustrasjonen, da jeg opplever det samme som deg til tider,....men når du skriver er blogg innlegg så bør det henges ut riktige klær, som du har prøvd og bevist at ikke passer. Ikke bare ta det på utseende.

Camilla 09.12.2015 - 09:19

Imponerende at buksestr engasjerer så voldsomt. Skikkelig imponert over hvor mange som mener så sterkt om str merking på klær at de skriver engasjerte innlegg om det! Så lenge klærne passer er det vel helt uvesentlig hva som står på str lappen. Hvis det ødelegger selvfølelsen så tenker jeg at man må gå litt i seg selv. Så skylder man på at barna får et forvridd syn på seg selv pga disse små størrelsene på klær. Pussig det; når man ser debatten mødre og kommende mødre har om emnet. Det meste sitter mellom ørene!

Mona 09.12.2015 - 09:23

You Rock :-)

Guro Wårås 09.12.2015 - 09:27

Hm. Hvor er alle disse meget små kvinnene hen...? Jeg ser mange kvinner, veldig unge og veldig gamle på kjøpesenteret vårt. Men på ti år tror jeg ikke at jeg har sett mer en to stk som kanskje kunne sies å være str 12 år fysisk..xxxs. Med mindre de er thai..

Jeg strever også med tøy pga størrelse/fasong. Bukser blir alltid for smale i lår og for vide i midje. Slik at de sklir sakte ned uansett hvor mye stretch det er i dem. Veldig ubehagelig. Samtlige bukser har strømpebuksefasong. Og alt av overdeler er sydd etter sofaputemønster; firkanta. Null fasong. Ikke pent.

Klær fra damesjapper på str 42/44 er ofte for stort, for slarkete, fasongløst og sekkete. Klær fra yngre sjapper er smale som strikkepinner. Klær for midt i mellom er kjedelig eller ser "gammel" ut med blomster på og rysjer og dill.

Skal jaggu ikke være lett.

09.12.2015 - 09:58

Jeg hater å kjøpe bukser, spesielt etter at Lindex sluttet å selge Base-modellen som satt som støpt på meg - jeg trengte ikke engang prøve buksen så lenge jeg visste hvilket nummer å ta (42-46 i perioden buksen var tilgjengelig), så plutselig forsvant denne modellen og ble erstattet meg lignende bukser som alle andre butikker har - bukser som gjør at jeg trenger å muntre meg selv opp etterpå fordi de vil ikke over låret. Da jeg klagde til Lindex at utbyttingen av buksemodeller gjorde det ekstra vanskelig for meg fikk jeg som forslag at jeg kunne bruke nettbutikken deres - ja, for å bestille bukser jeg aldri har prøvd er jo kjempelurt når jeg strever med å finne bukser som passer....

En annen ting som provoserer meg er hvordan dette størrelsesjaget kun forbeholder seg til damebukser. Jeg tok en gang og holdt opp en dame og en herrebukse i "samme størrelse" - damebuksen var halvparten så stor...

Ikke rart mange sliter med spiseforstyrrelser eller selvtillitten med måten størrelsene blir satt...

Guro 09.12.2015 - 11:31

Jeg var 15 år og 55 kg når jeg sluttet å handle på Bikbok. Dessverre for meg har jeg nemlig både hofter og pupper, som resulterte i at jeg ikke passet i 80% av klærne, selvom jeg på andre butikker var både s og XS :)

22 09.12.2015 - 11:36

Begynte å like innlegget ditt i starten. Helt til jeg leser reaksjonen din på den lille buksa. Om jeg finner en bukse i xxs er jeg superheldig. Jeg går ofte på barneavdelingen for å finne klær til meg selv. Og jeg er 22år!

09.12.2015 - 12:07

Dette varierer fryktelig fra butikk til butikk har jeg sett. På f.eks. Lindex og Selected må jeg ha skjørt og kjoler i XS, men på H&M passer ingenting under M lenger. Standardstørrelser, det hadde vært noe!

VE 09.12.2015 - 12:56

Dette varierer fryktelig fra butikk til butikk har jeg sett. På f.eks. Lindex og Selected må jeg ha skjørt og kjoler i XS, men på H&M passer ingenting under M lenger. Standardstørrelser, det hadde vært noe!

VE 09.12.2015 - 12:59

Vanskelig problemstilling dette her. Jeg opplever det samme, men fra en litt annen vinkling. Jeg bikker snart 30, er 165 og har to barn, men bruker allikevel den buksa i str xxs-XS. Jeg er kjempe heldig om jeg finner størrelsen min, da de fleste butikker stopper på 36 eller 34. Skjelden man får ned i str 32.. Selv bikbok kan til tider være for stort. Ikke gøy som voksen å måtte handle på barneavdelingen eller sy inn hvert eneste plagg. Og for hver gang man må spørre om de ikke har noe mindre, så får man blikk og kommentarer om at man er syk og unormalt. For det er helt greit å si slikt til de som er tynne..

Heidi 09.12.2015 - 13:31

Anonym: det er ikke størrelsen (bokstavene) som er problemet! Men buksa er faktisk bare 35-40 cm i livvidde, og det er ikke xxs-xs, det er xxxxxxxxxxxxxxxxxxxsmall!
helle min hatt

09.12.2015 - 14:20

Har akkurat den buksen i XS selv, som jeg bruker. Jeg er normalt slank og den passer meg helt fint.

09.12.2015 - 15:40

Du er fantastisk, digger deg! stå på :D

Marte 09.12.2015 - 16:37

Skjønner frustrasjonen din over at klær kan variere i str fra butikk til butikk, merke til merke. Men det har seg slik at det produseres på ulike fabrikker i ulike land, ergo en str M er ikke en str M. Dette kommer av at vi i Norge har en annen kroppsbygging enn i for eks. italia, Spania, Thailand, Kina osv. Det er vel flere enn meg som har vært på ferie i Spania og må gå opp både en og to str. For at det skal passe på den norske bleke kroppen sin? Dette et helt normalt da spanjolene er både kortere og smalere i kroppsbyggingen enn oss nordmenn.

Jeg kan også si meg enig i at kroppshysteriet er dratt alt for langt i dagens samfunn.

Men: jeg synes ikke det er riktig å tråkke ned på de som da er en str xs eller xxs. Vi må ikke glemme at det kan føles like vanskelig å være i den nedre delen av str. Skalaen.

Da forflytter man bare problemet istedet for å løse det.

Pia 09.12.2015 - 18:05

I ♡ tights....

Elisabeth A. 09.12.2015 - 18:08

Elska innlegget ditt!!! Har samme problemet selv i alle butikker, og da er jeg en S/M må gjerne opp o L/XL for at noe skal passe.. Og folk lurer på hvorfor det er høyere prosentandel spiseforstyrrelsen i dag enn før..

Marlene 09.12.2015 - 19:02

jeg er 176 og er det man kaller normal vektig. Og må ha XL mye pga lengde. Føler meg og som en medium og ikke en ekstra stor person. medium passer meg i livet men når man er høyere en europeiske målt normal høyde. så er som regel der andre folk har kneet sitt langt oppå låret mitt og da må jeg ha større str for låret og leggene mine er ikke like smale merkelig nok. Så kanskje mye av str problemet ligger mye der at vi er for høye og at de går etter europeiske mål. Og mange norske jenter er høyere enn de standard målene?

xtra long everything 09.12.2015 - 21:40

sååå enig!

For fem år siden, da jeg var femten, var det sånn at alle skulle ha bukser fra bikbok.. Jeg som var en str s/m på den tiden, nå når jeg ser tilbake på bilder, men var veldig godt trent, fikk veldig dårlig selvtillit da jeg måtte kjøpe meg en bukse i str. XL, det gjorde opp for det i dag, nå som jeg er faktisk er str. L, dro på Kappahl og kom ut med en kjole i str M!

Emilie 09.12.2015 - 22:48

Flere hundre tusen jenter fra hele verden prøver å bli modeller, av alle disse er det kanskje en eller to som slår gjennom og det er disse to jentene som skal sette standarden for jenter i hele verden, de skal være forbilde for unge jenter, de har en kropp som bare et fåtall i hele verden har, også skal vi presse det på unge jenter. Selv ikke de jentene som jobber og lever for dette klarte å passe inn i den perfekte rollen også forventer man at alle andre skal det.

Er ikke rart jenter i dag sliter med selvtilitt, sitt eget selvbilde og ikke vet hvem de er. Vi lever i en verden der vi skal ha en standard som ikke er mulig, ikke minst farlig og usunn.

Ole Jacob 09.12.2015 - 23:24

Folkens, nå må dere lese innlegget skikkelig før dere kommenterer! Dere som fyrer dere opp og tror hun kritiserer at det finnes små størrelser må lese igjennom en gang til.

Hun klager ikke på det faktum at det finnes bukser i str. xxs-xs, og rakker heller ikke ned på de som bruker de størrelsene, men sier at noen av de buksene som er merket xxs-xs er SÅ små at de burde kategoriseres som barnestørrelse.

Men jeg er enig i mye av det du skriver. Det kan være et hekkans slit å finne klær, uansett størrelse. Jeg syns det burde gå begge veier. Alle butikker burde føre fra størrelse xxs-xl slik at alle kan finne klær som passer! Både for små og nette, og for oss som er høye og "kraftige" :)

Ida 09.12.2015 - 23:25

Ida: Jeg toknrett og slett å copy/pastet det du skrev her nå, for akkurat det du skriver er akkurat det jeg mener, Ida...! Du var faktisk bare litt flinkere til å ordlegge det for meg! :-) -Supporterfrue, Line Victoria
Jeg klarer ikke å la vær å svare til de siste kommentarene..

Nei, jeg kan desverre ikke oppfatte at hovedpoenget med dette innlegget var at "noen av de buksene som er merket xxs-xs er SÅ små at de burde kategoriseres som barnestørrelse"

Med tanke på at du i innlegget skriver: "Jeg har i grunn alltid sett på meg selv som en helt medium jente. Medium, som i størrelsen. Helt vanlig. Helt ordinær. Hverken mer eller mindre. Ikke for tykk, og aldeles ikke for liten" kategoriserer du deg selv og din str. M automatisk som den ideale str. Er ikke dette med på å påvirke unge piker i samme grad som du i dette innlegget prøver å kritiserer så fælt?

Hva med de som da er under eller over din str? De som da er "mer eller mindre" enn en "helt ordinær str. M"?? (Les:dine ord)

At Bik-Bok er små i str derimot, det er jeg enig i. Og jeg er enig i at du fikk veldig dårlig kundebehandling. Men det har seg slik at målgruppen til Bik-Bok er jenter i alderen 14-25+.

Og 14år gamle jenter er vel litt mindre i kroppsbyggingen enn oss i aldersgruppen 25-35+? Det må altså være et bredt utvalg av str.

14år gamle jenter kan sefølgelig også være en str L, Xl. Men det er faktisk slik at str lengre opp er et eget fagområde.

Jeg er selv utdannet klesdesigner, og vet at samples som regel produseres opp i str. S eller M, og dersom man da skal forstørre/forminske mønsterdelene til klesplagget kan det kun gjøres opptil 2/3 ganger før mønsteret forskyves og selve fasongen på klesplagget forsvinner. Ergo str. stopper på xl.

Når det kommer til buksen i str xxs. Og igjen dine ord: " En så bitteliten bukse har da så vitterlig ingenting i en damebutikk å gjøre?" Så tramper du igjen ned str som er mindre enn deg og din ideale str M. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan buksen er i str da jeg ikke har sett den selv, men det at du skriver at den ikke har noe i en damebutikk å gjøre, er med på å idealisere din str M, og resterende str over M. Ergo du er selv med på å påvirke unge jenter og deres forhold til egen kropp, og tar på en uheldig måte del i det jeg forstår at du i utgangspunktet prøver å kritisere.

Pia 10.12.2015 - 02:11

Forstår ikke helt hva du reagerer på ang hva butikkdamen på bik bok svarte deg. Har dem ikke større størrelse enn large eller hva det var du spurte om, så har de ikke det! Hun svarte så ærlig som det kunne blitt, hva ellers skulle hun sagt da mener du? Og det med at xs buksene ligger øverst i bunken er nå vell ordnet slik at det skal se og være systematisk i bunken klærne ligger i, xs-s-m-l osv. Jeg vet ikke hvor små disse buksene på vero moda var, men jeg bruker selv xs, til tider xxs og har aldri hatt problemer med å få på meg disse. Er 22 år gammel, liten av vekst, foreslår du jeg heller skal begynne å handle på barneavdelingen på hm da?

Bare noen få ting jeg ville peke ut. Men ellers forstår jeg "situasjonen" din, og et godt innlegg med mye bra saker du tar opp!

Anja 10.12.2015 - 12:29

Jeg ser frustrasjonen din, men det er lett å glemme at S,M og L er forskjellig fra verdensdel til verdensdel. De fleste klærne produseres i Asia, og der er en liten dame ganske mye mindre enn enn liten norsk dame.

Når det er sagt, så må man også huske at det er damer med annen opprinnelse også i Norge, og de vil nok helst også kjøpe dameklær, ikke måtte gå i barneavdeligen fordi dameklærne blir for store. Stretch er det også mye av, og da er det ikke uvanlig at bukse blir ganske mye større når du får den på.

Hvorfor skal vi henge oss opp i hva det står på merkelappen? Er ikke det viktigste at DU er fornøyd med at du er en medium, og ikke hvorvidt BikBok er enig?

Lise 10.12.2015 - 14:33

Aah er så enig! Jeg er selv en medium, og kjøper aldri klær på Bikbok. Får jo angst bare av å tenke på de buksene...

Har vært en XS-før, og jeg synes tynne jenter må slutte å ta seg så nær av ting som dette. Du kritiserer jo ikke dem, du kritiserer noen forbanna bukser.

Hilsen en som har kjøpt busker i både XS og L! (XL nekter jeg å kjøpe!) :P

Maria 10.12.2015 - 19:04

Synes det du skriver blir litt for dumt. Hvis du er en dame på over 30, er du ikke i målgruppen til BikBok. Dette er en butikk helst for jenter opp til 20-årsalderen. Det er en grunn til at de ikke har størrelsen din inne, og det er fordi størrelsen din ikke selger. Ser ofte at det er størrelse L som henger igjen og som alltid blir satt ned på salg. Personlig er jeg veldig glad for at de har størrelser som xxs, fordi de minste buksene på feks Cubus blir for store til meg. Det finnes massevis av butikker som selger din størrelse, så la oss "små" få ha noe uten at det skal bli tråkket ned på. Det finnes jo feks butikker som spesialiserer seg på store størrelser. det hadde vel tatt seg ut om jeg, som størrelse 0, skulle begynt å klage på at de ikke hadde min størrelse på lager, og følt meg urettferdig behandlet på grunn av det?

Anita 10.12.2015 - 19:09

Anita: Jeg skrev ikke om BikBok, men Vero Moda. Det var der jeg fant buksa. Vero Moda mener jeg er en mer damebutikk enn BikBok. Jeg "tråkker ikke ned på" de "små, som du kaller det, jeg mener jo selvsagt at xxsmall er en størrelse som skal finnes i alle sortiment, men den xxsmallen jeg fant var så liten at den var ikke passende til en 6 år gammel gutt engang! XXsmall andre steder pleier å være små, eller ekstra små - men ikke størrelse 6 år for barn! Skjønner du hva jeg mener nå?
Amen! Elsker at det er flere enn meg som har dette problemet! Dessverre er dette ikke et problem bare med klær for voksne!

Har ei datter på 8 og ei på 5.

Ho på 8 er lang og spe, ho på 5 er lang og litt kraftigere bygd.

8 åringen passer bukser/shorts ned til str 6 i livet, MEN klarer ikke gå med bukser i sin egen størrelse fordi de et for trang i bena! Særlig rundt knærne og anklene! Hva er det for en plass å spare på stoffet?!

Ho på 5 må opp i str 8 år i bukser for å få bukser som er store nok, i lengde og i bredde! Mens de krymper klærne for barn sørger de for å få med +size for barn!! FOR BARN!

Linn Hege 11.12.2015 - 00:23

Jeg er veldig enig i det du skriver, og synes du skriver et flott innlegg!

Jeg har dog en innvending angående små størrelser. Det har seg slik at jeg alltid har vært liten og sped. Jeg er ikke lenger syltynn sånn som jeg har vært gjennom ungdomstiden, men likevel er jeg fortsatt liten av natur. Jeg er nå 20 år, 163 cm høy/lav og veier 47 kg. Det høres kanskje lite ut, men jeg er en sunn jente, med litt ekstra fett her og der (som jeg synes er helt greit). Og jeg er faktisk evig takknemlig for disse små størrelsene slik som XXS. Det er ofte noen av de få buksene som faktisk sitter rundt livet, og som sitter stramt (men ikke kvelende) rundt beina.

Det jeg prøver å si, er at i kampen mot kroppspresset er det viktig å godta ALLE størrelser, uten å kommentere den ene eller andre veien. Samtidig som vi jobber for at "store" størrelser skal være OK, må vi jobbe for at "normale" størrelser som medium faktisk er medium. Men vi må ikke glemme at de fleste som bruker størrelse XXS som også er helt "normale".

Amalie 11.12.2015 - 01:24

Hei. Jeg jobber også i Vero Moda. Og den buksen du viste til på bildet, Tro meg, vi har flere på jobb som passer den. Den er hinsides mye stretch i. Og stortsett må folk ned en størrelse i de buksene.

11.12.2015 - 21:39



Design laget av Silje Lien Design