Jeg sover alene.

24.08.2017 - 12:25 45 kommentarer

Det dukker til stadighet opp spørsmål i kommentarfeltet - og jeg liker å svare utdypende på noen av de. Som for eksempel under innlegget om at Mor har fått sengen tilbake, og Maren har fått eget rom...

På helsestasjonen på 3 mnd kontroll fikk vi beskjed om at man bør vente til 1 år eller i hvertfall 6 mnd med å flytte de inn på eget rom pga risiko for krybbedød. Hva tenker du om det?

Jeg er veldig klar over denne problemstillingen. Og jeg er jo i utgangspunktet veldig enig i hva helsestasjonen anbefaler! Spesielt siden det har vært mitt forsvar hver gang noen har spurt meg om hvorfor jeg samsover med henne i sengen. Sannheten er at jeg har sovet med henne i sengen av litt egosistiske årsaker også, det var en genial måte for meg å få masse søvn. (Jeg merket som oftest ikke at jeg ammet i søvne, så når jeg våknet hadde jeg plutselig gjerne hatt 10 timer sammenhengene søvn..)

(Bildet: Slik følte jeg det litt når jeg fikk sove alene i sengen første gangen etter at hun havnet på eget rom...)

Jeg googlet, spurte og maste på de sidene jeg er tilknyttet på facebook for å lete opp svar. Ja, det anbefales å samsove (evt ha barnet på samme rom) frem til tidligst 6 måneder for å unngå krybbedød. Når det er sagt, krybbedød er IKKE noe som skjer som man kan kontrollere i forkant. Det handler ikke om at man har sengebeskytter, legger seg oppå ungen eller at ungen blir overopphetet. Krybbedød er «ingen kjent årsak til dødsfall» og har ingenting med ulykker å gjøre. Så hver gang du leser at bruk av babynest eller samsoving kan forårsake krybbedød så er stemmer faktisk ikke det. Bruk av babynest kan forårsake dødsfall, og i 98 % av tillfellene babynest har voldtet skade eller dødsfall på barnet så har det vært fordi en snor på babynestet har tvinnet seg rundt halsen på barnet. Ved samsoving og ulykker er det dessverre slik at mange av ulykkene har skjedd når en eller flere i sengen har vært påvirket av alkohol eller andre sedativer som gjør at man har sovet fryktelig tungt. Ikke alle, men mange. Akkurat dette med babynest er veldig omdiskutert, men jeg brukte babynest og elsket det i starten. Lett å frakte en sovende baby rundt i huset med meg - men jeg skal også innrømme at jeg hadde noia for alt jeg leste om babynest. Når det er sagt tror jeg at forhåndsregler om at det ikke skal være snor på babynestet eller at barnet ligger på siden med nesa trykket inn i siden på babynestet (surstoffmangel) - men dette gjelder slik jeg har oppfattet det barn som ikke klarer å vri/snu hodet selv. Babynest er et fantastisk hjelpemiddel når det brukes riktig :-)

Grunnen til at man sier at krybbedød kan reduseres ved å ha barnet i egen seng eller på foreldrerommet er fordi man har «naturlige oppvåkninger» eller blir vekket titt og stadig som gjør da at barnet ikke får den ekstremt dype søvnen som kan gjøre at barnet «sovner inn». Jeg har de siste dagene hatt babycallen på fullt, og observert henne på sitt eget rom. Babycallen med bilde slår seg på hver gang den minste yd eller bevegelse skjer. Faktisk så våkner hun av seg selv ganske ofte. Strekker på seg, nyser, fiser, snur seg, trekker pusten osv. Med andre ord har hun mange egne oppvåkninger i løpet av natten som jeg også våkner av på babycallen, men hun sovner igjen rett etterpå. Det var ikke alltid slik når jeg samsov med henne, faktisk virket det som hver gang hun strakk på seg så søkte hun puppen fordi hun kjente puppelukta mi. Fremdeles kan det være slik at hun vrir seg og «våkner litt» når jeg går inn å lukker vinduet etter at hun har sovnet. En annen ting som er grunnen til at det var i grunn kanskje litt på tide å flytte henne over i egen seng var fordi hun nå kan våkne og krype litt rundt i sengen min. Du skjønner, hun gråter ikke når hun våkner. Hun ligger å babler og snur seg og fikler med dyna eller hendene/føttene sine. Hun har ALDRI våknet med et skrik som er vanlig for små barn, derfor må jeg ha babycall på full guffe. (Faktisk har jeg to babycaller, en på hver side av sengen. Ikke fordi jeg ikke hører henne - men fordi hun gir så lite lyd av seg når hun våkner, og jeg har ikke noe lyst til at hun skal rekke å lure på hvor det blir av meg..) 

Jeg har snakket med folk som har peiling på dette, og fått som svar at hun tidsnok vil tilbake til mamma og pappa sin seng når hun blir større. Akkurat nå er vi inne i en prøveperiode som fungerer helt ypperlig, med å ha henne på eget rom. Husk at rommet ligger ved siden av vårt og begge dørene står oppe. Faktisk ligger hun nærmere oss nå (i luftlinje) enn om vi hadde satt henne lengst vekk på vårt eget rom. Hun sovner også MYE raskere etter amming når jeg legger henne i sin egen seng, enn når jeg puppet henne i søvn og gjorde ninja-exit ut av senga vår for å fortsette kvelden i stua. Ellers - kamera har hjulpet oss veldig! Før vi fikk kamera føyk jeg inn til henne (på kveldene når hun sov og vi satt i stua) ved hver minste lyd, men nå ser jeg at de lydene hun lager bare er at hun snur litt på seg, endrer sovestilling eller rett og slett snorker høyt! ;-)

Og hey, når hun våkner for frokostpuppen henter jeg henne og sover to-tre timer til i senga vår med henne. Jeg sier ikke at alt jeg gjør er riktig, jeg bare sier at dette er det som funker for oss nå :-) Samsoving er det BESTE jeg har gjort, både i forhold til søvn og søvnmønter - og jeg liker å tro at hun litt «på eget initativ» har valgt bort puppen om natten, siden hun den siste tiden i vår seng snudde seg vekk og ikke brydde seg om mammakosen som lå ved siden av. Det har ikke vært noe gråt, eller noe annet ukomfortabel tilvenning som har gjort at hun har havnet i egen seng på eget rom - en veldig naturlig overgang vil jeg si. Jeg trodde bare at den kom litt senere, men det gjorde den altså ikke.

Avslutningsvis vil jeg også påpeke at jeg aldri hadde gjort det om hun hadde hatt tidligere oppvåkninger og ønske om pupp tidligere på natten. Da hadde det gått utover nattesøvnen min om jeg gikk inn dit for å trøste/puppe flere ganger i løpet av natten, og det hadde som sagt vært en ego-handling å da ta henne tilbake i storsengen. Hun sover fra 20.00 - 05.00-06.00-ish, og får frokost-puppen mens vi sover videre og vi står opp når hun drar meg i fingrene og håret sånn i 08.30-tiden. Ikke en eneste gang har hun våknet og grini fordi hun ligger alene eller noe. Det har vært sykt viktig for meg - hadde hun gjort det så er terskelen for å ta henne tilbake i sengen vår ganske lav. For som sagt, jeg elsker samsoving - og jeg hadde virkelig trodd hun kom til å sove med oss i sengen mye lengre tid!

Helt til slutt, vi har vært velsignet med ei utrolig trygg og glad sovebaby. Hun har jo som mange av dere har påpekt er relativt unaturlig, sovet godt fra første dagen hjemme fra sykehuset. Dette tror jeg ligger i genene våre, både Torben og jeg sov veeeeldig godt gjennom natten da vi var babbiser. Jeg er fullstending klar over at jeg er vanvittig heldig og bør prise meg lykkelig for at hun finner søvnen sin selv og sover så utrolig lange strekk. Gjennom hele tiden har hun spist seg opp på kveldene på puppen (nå har vi også så smått introdusert grøt til kvelds) og jeg antar at det har vært hennes måte å spise seg opp før en lang søvn. I tillegg (som nevnt) våkner hun ikke fordi hun er ukomfortabel eller sulten, hun sover åpenbart natten igjennom fordi hun er mett og trøtt. Og de gangene jeg ser på baby-callen at hun åpner øynene ser jeg at hun lukker de igjen få sekunder senere og sover videre. Det er ikke slik at hun sovner og ligger i samme stilling hele natten igjennom - og ikke lager en eneste lyd!

Av alle disse nevnte grunnene har vi foreløpig valgt å la henne sove på sitt eget rom. Hun er 5 måneder nå og hadde sagt ifra med et vræl om hun var ukomfortabel med det. Enten ved å grine når hun legges, eller våkne med et skrik flere ganger om natten. For vår del er det hipp som happ hvor hun vil sove, men etter å ha konferert med mange jeg kjenner som har barn så føles det riktig per nå. Mange jeg kjenenr har en runde med tilvenning og må «øve på» å sove i egen seng - for ikke snakke om å avvennes nattpupp og «finne søvnen selv». Det virker bare som om alt løste seg selv her i huset, at vi foreløbig har gått klar av den litt vanskelige overgangen det kan være for mange. 

Sånn, et utfyllende svar på et godt spørsmål fra en leser! Og så vil jeg minne dere på at ingen babbser er like, og det gjelder å gjøre hva som føles mest riktig for DEG og din lille babbs. Dette er ikke oppskriften på noe, jeg bare forteller hva vi gjør - og det er absolutt ikke nødvendigvis den riktige måten å gjøre det på. Men nå ble det bare slik da. 

PS: Jeg pleier ofte å få litt «pes» fordi jeg er så «heldig» å ha en sovebaby. Jeg er fullstendig klar over at dette hører til sjeldenhetene, og at det er helt vanlig og ha både våkennetter og minimalt med søvn. Jeg er lei for at jeg ikke har noen tips eller råd til dere, der er jeg rett og slett helt blank. Føl ikke at du har en baby det er noe «galt» med om han eller hun gråter om natten eller våkner med et skrik eller har kolikksymptomer og du har nada søvn på flere måneder. Det står mer respekt av dere mødre enn det gjør av meg - for jeg er bortskjemt! Ellers får vi si som bestevenninna mi: «Jeg håper dere velger å få et barn til, så du forhåpentligvis får kjenne litt på hvordan det egentlig er å ha baby som holder deg våken! Dere har kommet altfor lett til det!» Jeg er enig. Faktisk. BANK I BORDET!

Ha en deilig torsdag videre! 

/Supporterfrue

45 kommentarer

Charlotte

24.08.2017 kl.13:22

Veldig bra skrevet, men unødvendig av folk å legge seg opp i dette, du burde ikke føle att du må forklare deg selv.. Så lenge vesla trives med det så er det ikke noe problem.. Og det du sier ang krybbedød er så riktig, om det skulle skjedd så hadde ikke du fått gjort noe enten hun lå i samme rom, i senga di eller på eget rom..

Første og andre var sovebabyer.. Og hørte mye att jeg egentlig ikke visste hvordan det var å ha barn 😜 Men tredjemann var helt motsatt.. Mye våken netter med mye amming.. Han var også veldig vanskelig ved puppen så fra 3 til 6 mnd måtte jeg ligge på rommet i mørke på dagen og uten lyd for å kunne amme ordentlig.. Han sa stopp selv etter 6 mnder, Ikke det jeg ønsket men han ville ikke mer 😜

Line

24.08.2017 kl.13:59

Det folk ikke forstår, er at krybbedød skjer uansett om barnet sover på eget rom eller ikke. Om krybbedød skulle inntreffe, så skjer det uansett om babyen ligger ved siden av deg eller i eget rom, og det er ingenting man kan gjøre for å stoppe det. Brutal sannhet. Min datter fikk eget rom da hun var seks uker. Hun er snart fire og har det helt supert. Min sønn har seng på vårt soverom enda (han er 11 mnd) men er tre måneder prematur så jeg liker å sjekke ham om natta. Man gjør jo som man vil, men å si at det er "farlig pga faren for krybbedød" er noe av det dummeste jeg hører, fordi det kan inntreffe når som helst uavhengig av hvor langt babyen er unna foreldrene sine,

Kjersti

24.08.2017 kl.14:57

Hvilken babycaller bruker du? Ønsker også en med kamera for å kunne følge med på barna sine lyder, så greit med en hvor en har god erfaring :)
Så fint innlegg du har skrevet :-)

Ønsker deg en strålende torsdag!

Guro

24.08.2017 kl.17:15

Jeg har fått to av den sorten, så det kan gå godt. Vi er faktisk mange som har sovebabyer, men vi holder kjeft fordi vi vil ikke få en på trynet av nybakte mødre med søvnmangel :-D "bare vent" sier folk.. "bare vent til du får nr2".. "bare vent til han begynner i barnehagen. Da blir det trøbbel med leggingen.." jeg venter enda.. har ikke hatt en eneste våkenatt, og ungene mine er nå 3 og 6år gamle... ;-) vi må lage en klubb "anonyme mødre med sovebabyer"
Guro: hahahahah, jaaaa!!!!!!

Marthe

24.08.2017 kl.17:49

Hei. Jeg har fulgt bloggen din siden du gikk gravid og liker den veldig godt. Fikk baby nå i sommer, har 2 skolebarn fra før og hadde glemt hvordan det var med søvnløse netter....jeg er misunnelig på deg, skulle gjerne ha hvert uthvilt å sovet godt, men jeg samsover ikke, har aldri likt det å funker ikke for oss, så er oppe å pupper 2-4 gang hver natt. Nyt at barne ditt sover godt og at du er uthvilt. Klem fra en trønder 😁

HM

24.08.2017 kl.17:59

Høres ut som at dere tar de beste beslutningene for Maren og for dere selv. Fortsett sånn og vær stolt av deg selv,og trygg på deg selv. Det blir det fornøyd barn av :-) Har også egentlig et sovebarn, 2,5 år er han nå, men vi har hatt dårlige perioder med tenner, magevondt og sykdom etter barnehagedebut. Skal si vi da fikk kjenne på det å mangle søvn, for vi visste ikke hva det var de første ni månedene hans.

Håper dere fortsetter å være heldige, men skulle det skje at det blir noen dårlige netter en periode, så vit at det sannsynligvis kun er en fase som går over. Hilsen nok en anonym mamma med sovebaby ;)

Stine

24.08.2017 kl.20:13

Melder meg inn i "anonyme mødre med sovebabyer", min jente sov første natta igjennom når hun var 2 uker (da trodde jeg hun var død). Hun avvente seg med nattamming på egen hånd når hun var 4 måneder og har sovet på eget rom siden. Nå er hun 9 måneder og sover fra 19.00-08.00. Vi får også høre det samme; "kommer aldri til å få en sånn til" . Men man skal da vel ikke skamme seg for å ha blitt velsignet med en rolig, fornøyd baby som sover godt og har det bra?

M

24.08.2017 kl.20:29

Hel!

Ble nesten litt star srucked over at du valgte min kommentar.

Det er interessant å se hvor dømmende folk blir av et spørsmål.

Det var overhodet ikke ment kritiserende. Det var kun et spørsmål om hva du tenkte om en påstand. Jeg ble faktisk overrasket selv over utsagnet.
M: jeg likte veldig godt spørsmålet ditt, for jeg har gått runder med meg selv om akkurat det selv! Tolket ikke spørsmålet ditt som verken "mammapoliti"-kommentar eller noe, syns fet var et veldig godt spørsmål - og det var viktig for meg å påpeke at utsagnet forsåvidt stemmer også etter runder med andre også:-)

Tove

24.08.2017 kl.20:48

Pfff! Jeg tror ikke det er så sjeldent å ha sovebaby som mange vil ha det til. Det er bare med så mye annet, det er de værste historiene vi hører om og legger oss på minnet.

Jeg har tre barn og alle har vært og er sovegriser. Skulle kanskje vært laget statue av meg da, siden det er så unikt?

Nei du, kos deg og nyt lille grynet. Du er fullstendig klar over hvordan der er å ha et barn, du er midt oppi det. ❤️

Og alt det med samsoving og eget rom eller ikke. Gjør det hjertet ditt og magen forteller deg. Du er mor, du vet best. Din løsning fungerer for dere, så får andre følge sitt opplegg.

Heia mor!

Hege

24.08.2017 kl.21:00

Hatt 2 sovegriser jeg. Minsten er nå 19 og elsker å sove. Tom russetiden sov hun på russebussen for å orke å holde ut om natta haha😁 alle sa hun kom til å holde oss våkne om natta etterhvert men det er fordi hønemora venter oppe til hun kommer hjem fra fest...så kos dere med sovebaby dere.

Mari

24.08.2017 kl.21:16

Jeg tror vi har noe i "mammahjertet" som gjør at vi våkner fort når det kommer lyd fra babyen. Mitt barn sov i naborommet med dører åpne fra fem måneder. Våknet av bevegelser før han våknet selv. Etterhvert som jeg var tryggere våknet jeg ikke av hver minste bevegelse (som jo bare er slitsomt/unødvendig). For meg virker babycall og video nesten mer stressende. Ser for meg at jeg hadde studert video for pust😅 Alle må prøve seg fram på det som kjennes trygt for seg, og det virker som du har stålkontroll! Lykke til videre:-)

Hilsen ny bloggleser, som etter kolikkbaby og søvnløse netter er veldig glad babytiden er over og har begynt å tenke på nr. 2. (Vi mammaer må være rare😂)

Silje

24.08.2017 kl.22:19

Vet hvordan det er, her har sovebaby nr.3 kommet til verden! Han er tre måneder og sover nå fra 20.00-07.00 uten å spise. Ikke F*** om jeg vekker han hver 3 time for å spise. Han legger på seg helt fint som det er og er superfornøyd ellers. Han mellomste hadde ikke våkennatt før han var over ett år, da pga vannkopper. Så her i heimen er det null stress å få babyer. Nesten farlig, burde gi oss nå som vi har tre, men det er jo så koselig 😆😆

Camilla

24.08.2017 kl.22:54

Datteren vår sov på eget rom fra hun var ca 3 mnd tenker jeg. Da hadde hun vokst ut av vuggen vi hadde på vårt rom. Da ammet jeg henne ikke om natten heller, og hun var såpass god og rund at helsesøster nektet henne å begynne med grøt før hun var 6 mnd. Så det er bare å sove og kose seg tenker jeg😉

Bo

25.08.2017 kl.00:08

Mener å huske jeg så noe på Brille på TVNorge om at babyer blei mer urolige når de bikka 6mnd, dette fordi de skulle forhindre at de fikk søsken og konkurranse om matfatet :-D Så da er det bare å nyte den siste rolige mnd ;-) Haha,neida får håpe for deres del at dette heller bare fortsetter, må være deilig, kan ikke forestille meg hvordan det er å sove gjennom ei hel natt med baby i hus (sa hun bittert) :-D

Det er dere som kjenner ungen deres, så supert at dere holder dere til det dere synes fungerer, og ikke lar andre påvirke dere til å gjøre det på en annen måte, selv om rådene kommer jo bare for å være snill.

Har sett mødre som har fått ødelagt både matrutiner og soverutiner fordi de har hørt på eksperter at slik må de gjøre det, fort gjort å gi etter da når en er både usikker som førstegangs og sliten.

If it aint broke, don't fix it

ano

25.08.2017 kl.11:15

jeg tror heller ikke det er så veldig sjeldent med en sovebaby. storesøster var sånn, sov akkurat som maren fra 20 til 05-06 fra 4mnds alder. hun hadde noen perioder før hun var året hvor hun var våken et par timer hver natt (skulle stå i senga osv), men med litt bestemt håndtering fra min side kom vi oss gjennom det også. har sovet godt siden.

jeg liker å si til de som påpeker hvor heldige vi er som har hatt sovebaby at jeg tror alle sliter med noe. ja, hun sover stort sett godt, men vi slet for eksempel i et helt år med å få i henne noe særlig mat, hun var mer eller mindre konstant syk i 1,5 år etter bhgstart, osv. du kan jo gjette hvor mange søvnløse netter det ga meg pga mamma-bekymringer? er det ikke det ene så er det ofte det andre, og ingen kan vite hva som er "best" fordi man selv ikke må stå i alt på en gang.

har nå fått nr 2 og han våkner oftere for mat på natten - og ikke minst er han veldig uforutsigbar, noe som frustrerer meg litt. men trøster meg med at han kanskje blir et matvrak i stedet og at vi slipper et år med kjemping for å få i han fast føde :)

25.08.2017 kl.12:10

Her samsover vi enda, å jenta mi er snart 8mnd :-P ho er veldig glad i pupp, så jeg ammer henne enda ca 3ganger løpet av natten.

Har også brukt babynest fram til ho var 6mnd, jeg også leste mye skummelt om babynest, men valgte å ikke ta det helt til meg. Det har vært redningen her hjemme!! Vi elsker samsoving og amming på nettene, orker ikke å avvenne henne dette endå. Tenker litt at ho avventer kanskje det selv..?

Anne

25.08.2017 kl.12:29

Kjære "anonyme mødre med sovebabyer".

Vi "ikke fullt så anonyme søvndepriverte mødre" har ikke noe problemer med dere med sovebabyer. Problemet kommer når de "anonyme mødre med sovebabyer" ikke er så anonyme lenge, men blir "de allvitende mødre med sovebabyer." For er det noe som er fullstendig jævelig når man er søvndeprivert med et barn med hyppige oppvåkninger, så er det å bli servert selvfølgeligheter og "gode forslag" for å bedre søvnen. Eventuelt "vi legge henne bare i senga, stryker henne på kinnet og slukker lyset, kanskje du skal prøve det?"

Kan love at det er knapt en ting som ikke er forsøkt, i desperasjonen er man villig til å danse naken rundt bålet der man har ofret venstre stortå (med negleklipperen) når stjernebildene står riktig på himmelen for å få tre timer uavbrutt søvn. Da er det ganske frustrerende å høre om disse babyene som sover fra 19-07, er våkne for en liten pupperunde og så sover videre i to timer til. For sannheten er at ikke det er disse mammaene/pappaene sine fantastiske egenskaper som foreldre eller ekstremt gode leggerutiner, men at de har hatt sinnsykt flaks som har fått et barn som sover godt.

Hilsen

anonymt ikke-lenger søvndeprivert mor (for når sover barna (i teorien) på eget rom og (i teorien) hele natta. (dvs fire personer i senga og må stå opp om natta for å følge 3 åring på do)

Cecilie

25.08.2017 kl.13:13

Jeg har aldri sovet så mye når vi fikk datteren vår. Hun sov så mye at jeg tok det opp med helsesøster når hun var 1 mnd gammel, for Jesus kristus "hun skal jo ha melk flere ganger om natten"brølte jeg. Helsesøster ba oss nyte det mens vi kunne. Etter det sov hun 12-14t i strekk per natt🤣 Så vi tør ikke få flere barn, da får vi garantert det motsatte (neida).

Vi har hatt en våkenatt. Da våknet hun kl06, og mor & far måtte sove på skift dagen gjennom for vi var helt knust😆

25.08.2017 kl.16:45

Krybbedød er i første rekke forårsaket av vaksiner. Barn dør ikke mens de sover uten grunn. Det hevdes at babyer har et umodent pustesystem.. vel,krybbedødtilfeller skjer ikke første fire uker. Krybbedød eskalerer mellom 2-4 mnd 5-6 mnd og rundt ett år. Heftigst er raten mellom 2-4 mnd. (I stort sett alle land verden bortsett fra norden( vaksineres man v 2,4, 6 og 11-12 mnd, men 2 mnd vaksinen gis så tidlig som ved 6 uker også.

Har Maren fått 5 mnd vaksinen? Da begynner helvete. 3 mnd klarer mange å riste av seg (de som ikke tåler det da.. eller blir permant skader, som f eks de stakkars premature Som blir tvunget til å følge samme skjema) men ved 5 mnd kommer reaksjonene. Over natten begynner barnet å våkne med et hyl. Barnet viser stort ubehag og uro hele dagen. Tarmene får trøbbel og personligheten forandrer seg totalt. Over natten. Mange får plutselig feber på kvelden i ukesvis. Smiler mindre. Må bysse og bysses. Noen begynner å skrike krakilsk. En betennelsestilstand i hjernen kan bli dødelig. For de , muligens, genetisk svakeste. Etter enhver vaksine får alle barn en mild Hjernebetenbelse. Trodde du at barn som døde i krybbedød døde fredfylt inn? Nei, blod renner ut av nese og munn. Det er forferdelige scener. Det rapporteres 600-800 bivirkninger i året i Norge på barnevaksiner. 10 prosent så alvorlige at de må på sykehus. Hvert eneste år rapporteres det om dødsfall på babyer rett etter vaksine. "Finner ingen klar sammenheng" er alltid folkehelsa sin konklusjon. I USA betaler de derimot ut voldsomme summer, også for vaksinedød på babyer. Produsentene vedgår at psykiske bivirkninger som uro, urritabelhet, spisevegring og illgråting inntreffer i mer enn 1 sv 10 tilfeller. Som praktisk talt kan bety ti av ti, da dette er høyeste målerate. Dersom et barn illskriker i 2-3 timer skal det nøye vurderes om ha samme vaksine igjen, opplyser produsenten. Les i felleskatalogen. Hvilken helsesøster opplyser om det?! De psykiske bivirkningene er ikke klarlagt utover 30 dager. Hvem søren vet hva dette har ført til på lang sikt av andre lidelser. Gleder meg til å høre om når skrikingen begynner hos dere når hun våkner . Ikke skyld på senga! Google Google Google
Anonym: jeg pleier å forholde meg rolig til slike kommentarer. Uavhengig av hva du tror om vaksiner så er det på den andre siden grunnen til at så mange millioner babyer ikke dør av sykdommer verden rundt. Hvis DU helt seriøst kan vise meg en kilde som beviser at vaksiner dreper flere enn den redder, så er jeg tilbøyelig til å høre på deg. Maren skal få alle de vaksinene som står på menyen. For rett og slett redde DINE barn fra å få en dødelig sykdom som enkelt kunne vært unngått ved vaksinering. Jeg ble skremt av holdningen din til vaksiner. Åpenbart at du ikke har fulgt helt med i timen. Og takk for at du "gleder deg til skrikinga begynner". Fy fader for en utrolig lite gjennomtenkt kommentar du kommer med til en førstegangsmamma med en liten baby.

25.08.2017 kl.17:25

Anonym 16:45: ta deg en bolle. En stor en. Og så blr du slutte å hente kunnskap fra vaksineaksjon.no og nyhetsspeilet.
Anonym - 17.25 : Jeg er nesten fristet til å kalle personen ganske ustabil. Men jeg lar kommentaren ligge så vi ser hva slags vaksinemotstandere opererer. Med tanke på hvor mange millioner barn som har blitt reddet fra den sikre død etter at vaksiner ble innført - så opplever jeg at personen som skriver dette ikke helt har begrep om hva han/hun snakker om eller diskuterer her. Si ifra hvis dere ønsker personens kommentar slettet - her tråkker han/hun på ganske mange mammatær.

Line

25.08.2017 kl.20:53

På vegne av mine to barn og alle deres venner i Bhg og skule takker eg deg, supporterfrue, for at du vaksinerer barnet ditt. Takket vere vaksinen er så mangen alvorlige og dødelige sjukdommer så og seie vekke frå kvardagen vår. Alt anna er reint vrøvl og uvitenhet. Farlig uvitenhet. Les historie, les forsking - og ta til vettet. At vi forsatt skal diskutere slike ting er som å diskutere at jorda er flat, aka gammel myte. Samme med skrikekurer på barn- all forsking går mot dette, men så har du alltid dei som ikkje klarer ta inn sånne ting. Gaaawd! God helg i stuggu til ditt friskt barn, fra mine friske to *bankibordet*

Marianne

25.08.2017 kl.20:55

Anonym 16:45: jeg har aldri aldri kommentert på blogg før. Men nå er det nok! Sånne mennesker som deg er direkte farlig! Kom med kilder, forskningsartikler etc. Som gir bakgrunn for disse sinnssvake påstandene. Nå raser det inni meg at jeg klarer nesten ikke skrive. Og at du attpåtil holder deg anonym- feigt! Håper line tar seg god tid, reflekterer og kommer med ei saftig salve tilbake til deg!

Silje

25.08.2017 kl.21:02

Jeg blir skremt! Virkelig skremt av sånne mennesker som deg. Du anonyme skrekk eksempelet av ett nett-troll! Dro de påstandene dine ang vaksinering ut av rasshølet? Det er sånne mennesker som deg som faktisk fortjener å få meslinger,røde hunder og alt annet man vaksineres mot. Det er sånne mennesker som deg som gjør verden til ett FARLIG sted å leve. Jeg har selv to små barn,hvor den minste akkurat fikk mmr vaksinen. Og dette er den mest omtalte vaksinen. Man får visst autisme av å ta den vaksinen. Det som jeg synes er så merkelig er at vi alle sammen (stort sett) fikk denne vaksinen når vi var små.. hvor var da disse påstandene om autisme? Hvor mange av oss fikk det? ALDRI er dette bevist,kun en idiot av en professor/lege som mente dette. Og da ruller ballen.. vi Dævver alle mann av mmr vaksina.. hjelpes meg!! Og så kommer du.. og påstår at krybbedød er forårsaket av VAKSINER?!? Er du klar over hvor stygg du er? Det er mennesker som kanskje leser akkurat den kommentaren din.. som faktisk har mistet barnet sitt i krybbedød. Er du klar over hva du faktisk skriver? Utrolig hva mennesker kan få seg til å taste ned.. jeg er helt satt ut!

Linn

25.08.2017 kl.21:03

Vaksinediskusjonen bare... gidder jeg ikke! Selvfølgelig skal barn vaksineres 😅 MEN!! Anne lenger opp i kommentarfeltet; PREACH! Mammaer som "ser ned på" oss med barn som har søvnvansker er siste sort. Nesten.. vaksinemotstandere er siste sort 👎 Hilsen ei med en 1 åring som aldri har sovet mer en 3 timer i strekk.

25.08.2017 kl.21:05

Maken til egoisme. Barn dør fordi de ikke får vaksiner. Sånne som deg gjør at vi ikke klarer å bli kvitt sykdommer. Tenk på de barna som faktisk er avhengig av flokkvaksiner fordi de ikke kan ta de pga allergi og slikt. De trenger at vi vaksiner. Det du skriver er det største tullet jeg noen gang har lest. Pga slik holdninger som du har, gjør at det har vært epidemie med meslinger. Jeg kan ikke gi min sønn den vaksinen enda pga han kun er 6 mnd, jeg vil aldri ønsket min sønn den sykdommen, men fordi folk som har slike meninger som deg kan han faktisk få denne sykdommen før han blir vaksinert. Egoisme kaller man det..

Siv Annette

25.08.2017 kl.21:05

16:45 - Slik feilinformasjon du kommer med her er livsfarlig! Vaksiner REDDER liv! Det er lite som er så egoistisk som å ikke vaksinere seg selv og egne barn, og det at du faktisk tror på det du skriver her skremmer livet av meg! Ikke spre frykt for noe som er vitenskapelig bevist at redder liv.

Camilla

25.08.2017 kl.21:23

Har også sovebaby (på natta vell og merke) får nesten litt dårlig samvittighet når barselgruppa snakker om amming enhver time :P Blir nok eget rom her snart også!

Og vaksinediskusjonen er bare teit - vaksiner redder liv!!

Aina

25.08.2017 kl.21:45

http://www.tv2.no/a/6792822/ Vaksinasjon er en samfunnsplikt! Her er det ei som fikk seg en "lærepenge"... bare synd det måtte gå ut over barna før det var "for sent"😔 Å hvem vet hvor mange uskyldige som ble smittet, som ikke kan ta vaksinen av andre helsemessige utfordringer! Får meg til å grøsse! Maren er jaggu heldig som har ei så "oppegående" mor!❤️ Hilsen en tidligere søvndeprimert tvillingmor som har fått en sove baby til lillebror! Det er forskjell på unger, akkurat som på foreldre:) 2 ikke sovende å en som tar igjen den tapte søvnen for hele familien 😂

HM

25.08.2017 kl.21:59

Sukk... Hilsen farmasøyt med doktorgrad..

(PS! At MMR-vaksinen ble assosiert med autisme er bare trist. Forskeren bak studien innrømmet å ha jukset med resultatene, og det finnes ingen sammenheng mellom vaksiner generelt og autisme. Derimot er det mye som tyder på at å ta folsyre minimum 4 uker før graviditet og gjennom første trimester kan beskytte mot blant annet autisme og liknende lidelser i tillegg til mot nevralrørsdefekter/spalter. Så det så! Hvor mange slurver ikke med dette pga manglende kunnskap? Vaksiner har på fagspråket et kost-nytte-forhold som banker de fleste legemidler ned i støvlene når det gjelder nytte for den enkelte og for allmennheten, at enkelte ikke skjønner det er bare leit!)

Camilla

26.08.2017 kl.09:41

Jeg er helt sjokkert over hva folk får seg til å skrive. Å si at nesten all krybbedød er forårsaket av vaksiner er skremselspropaganda. Derfonisjonen på krybbedød er:

"Et tilsynelatende friskt barn dør plutselig og uventet uten noe forvarsel. Selv ved en grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet finner man ikke noen forklaring på hvorfor barnet døde". Kilde: https://www.lub.no/krybbedod

En så useriøs og lite gjennomtenkt kommentar som anonym kommer med her, så kan man jo begynne å luer på om personen er seriøs og bare vil starte en diskusjon?

Harriet

26.08.2017 kl.14:50

Digger bloggen din, og synes du gjør en suveren innsats som mamma. Hvem er det som lager alle disse "reglene"? Jeg har to fantastiske små jenter, 9 mnd og 3 år. Begge mine har sovet i sin egen seng fra den dagen de kom hjem fra sykehuset. Jeg har aldri ammet, og den siste jenta mi ville ikke engang ha melk på natta. De sover hele natta og elsker rommet og sengen sin. Og det passer dem best. De overøses med kjærlighet hver dag, hele tiden. Jeg elsker dem over alt i hele verden. Fortsett med det bare du kan best, være mamma for ditt barn :) Og takk for at du et så dønn ærlig, herregud vi er mange som kjenner oss igjen!

Anonym 17:25

28.08.2017 kl.11:45

Trenger overhodet ikke slette innlegget. Men du burde benytte sjansen til å ta denne kommentaren og lage et knakende godt, veldokumentert og informerende innlegg om vaksiner og feilaktig informasjon.

Det som er skremmende er at det finnes foreldre der ute som leser kommentarer som det over her og tenker "å NEI!" og svelger det som en sannhet i stedet for det som faktisk er sant.
Anonym 17:25: egentlig burde jeg spørre Tjomlid om jeg kan copy/paste hans innlegg til vaksinemotstandere...!
Oooog der angret jeg på at jeg las kommentarene!! Hva i .. 😱
Litloo - ikke som andre mammablogger: jeg VET!!! Hahahahah!!!!!

arkivet

29.08.2017 kl.11:22

Hei, digger bloggen din, fant den i høst, da jeg også gikk gravid ( min pode er vel 10 dager eldre enn din:)). Satt og leste gjennom eldre innlegg, og her kommer spørsmålet; hvem vant egentlig Marens fødselsvekt i smågodt?:p

Kristina

30.08.2017 kl.22:20

Du skriver så sinnsykt bra!!

Her har mini sovet på eget rom siden hun var 1.5 mnd. Hun er nå 2.5 mnd. Grunnen var rett og slett at jeg våkner av alle bevegelser og lyder fra henne.. noe som gjorde meg utslitt! Mini har også sovet såå mye bedre på eget rom. Hun sover nå 6-9 timer hver natt.

Jeg har virkelig fått høre det fra det såkalte mammapolitiet.. men jeg mener at jeg som mamma til min baby vet hva som er best for oss!

Kristina

30.08.2017 kl.22:29

Nå leste jeg kommentarene også :(

Så utrolig fælt skrevet av anonym... jeg skal snart til helsesøster med minime for 3 mnds kontroll. Denne innebærer som kjent vaksine.. å nå gruer jeg meg :'(
Kristina: det trenger du ikke gjøre:-) husk at det er absolutt viktigst å få vaksinen og her i gården var der verken feber eller gråt eller noen plager - og slik er det for de aller fleste:-) men det er trist når sprøyte taes, foe de skjønner ingebting av vondten i låret!

Kristina

31.08.2017 kl.22:31

Ja som du nevner lengre opp skal også min mini få absolutt alle vaksinene. Men blir skremt av hva folk får seg til å skrive for å skremme andre...

Skriv en ny kommentar

hits