hits

N er det nok. Dette er slutten. Eller begynnelsen om du vil.

(Advarsel: Langt innlegg)

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Og faktisk vet jeg ikke hva jeg vil med dette innlegget fr jeg kommer til slutten og begynner konkludere med meg selv alt jeg har skrevet. S n skriver jeg uten filter. Og antageligvis kommer jeg til trykke publisre fr jeg rekker angre meg. S er det UTE liksom. Uten angreknapp.

Kanskje jeg skal begynne med si at det er SLITSOMT prve omstille kroppen p et sunnere kosthold og prve vre litt sprekere? Jeg merker at motivasjonen liksom ikke akkurat er der. Jeg fler liksom at alt etter 20.00 er MIN tid, og jeg kan gjre hva jeg vil. At jeg nesten fler jeg m belnne meg selv for ha holdt ut hele dagen med tempo-kidden, sunn mat, litt sunn bevegelse og det faktum at jeg faktisk HAR droppet et par usunne mellommltider i form av sjokolade eller berlinerbolle. 

S hva skjer? JO, jeg kaster meg over pepperkakedeig eller kjeks jeg finner i skapet. Jeg er ikke engang s fin p det at jeg velger meg ut noe som er digg, engang. Jeg rett og slett, frtser. Plegg, cookies, frosne lefser. Smgodt, popcorn, potetgull. Kjeks som er gtt ut p dato og jaggu bljer jeg nedp vrterl, selv om jeg nesten ikke ammer lenger og ikke lenger trenger holde produskjonen oppe med vrterl.

Jeg s et bilde av meg selv idag. Et bilde der jeg ikke selv har hatt regien p bildet. Der jeg ikke selv kan bestemme lyssetting, vinkel eller utsnitt. Og i genseren jeg til vanlig fler meg fin i, s s jeg rett og slett ikke ut som meg selv lenger. Jeg ble s trist. Fargen i ansiktet, formen p klrne mine, poser under ynene og de trillrunde sm ynene mine i et bollerundt, slitent ansikt . Akkurat i det sekundet det bildet ble tatt, husker jeg at jeg var s trtt og lengtet etter kaste meg i senga og sove. Selv om jeg hadde sovet 11-12 timer den natten. Og tilogmed en nap p sofaen i 16-tiden. Men jeg var ikke i underskudd p svn, skjnner du. Jeg er i fullstendig underskudd p trening og mosjon.

Jeg har jo hele tiden tenkt at det viktigste er at jeg selv fler meg vel. Og det gjr jeg jo, til en viss grad. Jeg liker hva kroppen min har gjort. At den har tlt det jeg har utsatt den for i 9 mneder. Og forsvidt mnedene etter, i denne babybobla jeg har vrt i.

Og det er helt greit det ass! HELT GREIT! Angrer ikke et sekund, jeg! Det som er spist er spist!

Det jeg IKKE syns er greit er at jeg syns det er et ork g til postkassa. Eller lfte kidden vr fra gulvet. Eller trille turer i litt hyere stigning enn bare akkurat opp den lille bakken vr opp til innkjrselen vr. Bye meg ned for plukke opp leker. Bli sliten av danse med babyen min til julemusikk. G rundt og vre ddstrtt uten overskudd til tross for 12 timers sammenhengende svn. Sliten i kroppen. Fordi den er tyngre og fullstendig utrent. Jeg har ikke eid et snev av lyst til tre inn i spinningsalen, eller ta p meg mine nesten ubrukte joggesko. Ja, det gr ut over meg og mitt sinn - men det gr ogs utover Maren. Hun har for tiden en veldig tiltaksls mamma. Og hun er riktignok bedagelig anlagt den frkna der, men ikke s bedagelig anlagt at hun kommer til syns det er greit at mamma ikke orker holde tritt med utviklingen hennes.

Jeg har kanskje gtt ned 5 kilo siden jeg kom hjem fra sykehuset. Fordi jeg har kuttet ut godteriene i ukedagene. Det er bra det ass, for godteri har aldri vrt spesielt sunt uansett. Jeg har fremdeles endel igjen p kroppen som tynger meg. For det er FAEN ikke lett finne motivasjon nr alt av treningsklr ikke passer. Og det kjennes veldig godt p kroppen at den er en anelse (!) strre enn den var fr jeg ble gravid. Det kjennes egentlig ut som jeg gr drasser p bde tung ryggsekk og poser med tunge varer hele tiden. Indirekte gjr jeg jo ogs det. Problemet n er bare at kroppen sier ifra med vondter bde her og der, at jeg ikke er i spesielt god fysisk form. Det merkes s ufattelig godt. Og det gjr meg enda tristere. Tenk at min fantastiske kropp blir s til de grader mishandlet i etterkant? DET er takken for utsette kroppen for den pkjenningen en gravitidet, fdsel og barsel er liksom - der alt har fungert som det skal (med unntak av de "vanlige" plagene man fr i graviditeten + bekkenlsning dog) - s takker jeg kroppen med ikke gidde holde den i form? Gi den litt srt trengt bevegelse. Eller ke pulsen et par-tre ganger i uka. Fy faen s slemt mot kroppen min.

Jeg fler at jeg er s lei meg for at jeg ikke har noen penbare rsaker jeg kan skylde p. Jeg kan selvsagt skylde p at jeg har fdt et barn og alt det der og hva det innebrer, men med all den tid jeg kunne trillet turer i fint vr (Maren er fdt i mars og jeg har hatt mammapermisjon) har gtt med p manne meg opp. Manne meg opp til ta p meg noe annet enn den deilige joggebuksa og flippflopsa. Mannet meg opp til g en tur i det fine vret istedefor sitte inne i min egen lille, trygge babyboble. Jeg har ikke pleiet kroppen med noe mosjon, og det merkes i hvert eneste knirkende ledd og hesblesende tunge pust. 

Jeg tror helt oppriktig at jeg m starte nederst (bokstavelig talt) og f p meg de fornuftige skoene og bevege meg. G. Etterhvert finne frem spinningskoene. Kanskje se at de fine treningsklrne mine begynner passe igjen? Det er nemlig bare en bonus om jeg gr ned i strrelse, fler jeg. For det handler KUN om helsa i denne omgangen. Vekta vil jeg ikke henge meg s opp i, for den vet jeg flger kurven etterhvert som jeg dropper sjokolade som mellommltid og spinningskoene mine klikkes fast i pedalene etterhvert. Det er kroppen min jeg er opptatt av, og fremdeles snakker jeg ikke om strrelsen. Jeg kan helt fint leve med strrelsen - men jeg vil ikke fle meg som jeg gjr. Fysikken og kjemien er virkelig helt ute kjre, dessverre. Det er s trist egentlig, at jeg har latt det skure og g i s lang tid! Og jeg kan ikke si at jeg har s mange unnskyldninger hvile meg p heller?! Drmmen er ikke bli en sylfide i bikini, men ha overskudd og energi til takle dattera mi!

Jeg tror jeg m presse meg litt mentalt ogs. Rett og slett vre litt mer pen. For da er det litt vanskeligere feile. Jeg har kontaktet Nancy atter en gang. Jeg har innsett at jeg ikke klarer benytte meg av det jeg lrte p kurset jeg gikk, dnn alene. Min motivasjon har alltid vrt se forbedringer raskt. S ja, jeg m faktisk g hardt ut for finne motivasjonen min igjen. Den motivasjonen som gjorde at jeg for kort tid siden trente flere ganger i uken, var aktiv og sprek - og hadde tonnevis med overskudd. Den spreke og sunne kroppen og motivasjonen vil jeg gjerne ha tilbake. Den kroppen som etter hver eneste treningskt takket meg for vel blst arbeid - jeg flte meg p topp bde mentalt og fysisk - og jeg vil tilbake dit. Jeg vil ikke vre den slitne, trtte mammaen lenger. Og jeg tror de rundt meg vil bde takke og glede seg over at jeg gjr dette for helsas skyld. Og merkelig nok snakker jeg fremdeles ikke om tapte kiloer (for det vet jeg jo forsvinner slik som forrige gang, det er jo bonusen med trene noenganger?!) men jeg snakker om overskuddet det gir meg. Mobiliteten. Gleden i trene. Mte sofakjrringene ved kaffeautomaten p Nr1Fitness, som jeg er s glad i. (Dere vet hvem dere er, alle sammen! Fineste og mest motiverende folka jeg veit om!) Sprette opp av senga om morgenen, eller legge meg med et smil om munnen om kvelden - vel vitende om at kroppen takker meg for treningen eller gturen jeg har tatt den dagen, fremfor ligge p stuegulvet som en skadeskutt elg som ikke kommer seg raskt nok p beina igjen til ta igjen kalven som krabber mot trappa. (True story. Maren krabber fortere enn mora si for tiden.) Jeg var s GLAD nr jeg fant tid til trene og mosjonere - jeg vil s gjerne tilbake dit! 

Jeg gidder ikke holde noe slikt hemmelig for noen. Egentlig vil jeg at s mange som mulig skal vite om det, slik at motivasjonen blir enda strre. At folk jeg mter er klar over det. For i 8 mneder har jeg laget meg en haug med unnskyldninger for ikke g trilletur, ta en tur ned p treningssenteret eller g sndagsturer med familien. Jeg har hatt EN spinningkt p disse 8 mnedene, og det til tross for at jeg ELSKER spinning! Det er ikke greit ovenfor kroppen min, jeg er sikker p at den savner de helsemessige fordelene trening gir.

Oppskriften? Vel, det blir suksessoppskriften jeg gjennomfrte da jeg gikk p Livea Livsstilskurs. Jeg skammer meg aldeles ikke over at jeg havnet tilbake i gamle synder da jeg ble gravid (null trening og et forbasket drlig kosthold) - for det er slikt som skjer nr verden snus p hodet i frst 9 mneder med graviditet og deretter 8 mneder med en barselboble der huet er i ganske stort kaos. Det blir ikke en modifisert utgave som jeg hpet jeg klarte gjennomfre forrige gang jeg skrev om dette p bloggen. For det gikk ikke. Jeg m starte p scratch. Om igjen. Jeg m nok g hardt ut og bite tenna sammen for f kustus p treningen og kostholdet mitt. Og for sitre en annen Liveadeltager med stor suksess - "Hva er vel 16 uker av ditt liv? Ingenting! Forrige gang srget de 16 ukene for f meg til elske trening, spise sunt og variert og ikke minst - gi meg venner for livet. Bde venner i joggesko, tights, aerobicdrakt med tyllskjrt og gullpaljettkjoler! 

Framover n kommer jeg til blogge litt om dagene i endring. Og hvordan huet mitt henger med p dette. Jeg trenger virkelig skrive ned tankene mine et sted, slik som jeg gjorde forrige gangen p Livea. Og s driter jeg i at det er tusenvis som leser det. Det hjalp meg s enormt forrige gang, og mange lesere var direkte rsak til at jeg beit tenna sammen og gnna p. Og ja. Jeg lover vre rlig i ukesoppdateringene mine. Slik jeg faktisk alltid er nr jeg blogger.

Line Victoria - Supporterfrue. 

PS: Legger ved noen bilder der kroppen min hadde det helt suverent. Jeg trente, hadde overskudd, massevis av energi og var i godt humr. Bilder som dette gjr meg s motivert, jeg vil s gjerne tilbake til dette!

Brotorvetlpet - mitt aller frste lp! (Jeg grt av glede p dette bildet, derfor et litt underlig ansikt...!)

Min elskede sykkel (Morgengave fra Torben) som var flittig brukt! 

Gjennomfrte en gyal drm om vre drillpike, og jaggu var jeg med p et uhytidelig mesterskap ogs - som vi VANT!

De deilige jentene mine... Paragrafryttere, RS-trupp og ikke minst mine beste treningspartnere... <3 Jeg hper jeg klarer ta dere igjen, og fortsette der vi slapp! 

N skal jeg faen meg g for GULL igjen. 

 

 

 

 

 

 

30 kommentarer

Vet du hva som er s fantastisk Line. Det er at igr er forbi og idag er en bra dag. Og imorgen kan bli enda bedre om du nsker det.

Kroppen din kan dette. Og du vil lykkes igjen, fordi du er en sterk kvinne.

Glem drlig samvittighet og se fremover mot den gode du fr etter en kjapp gtur p kvelden.

Ps. Anbefaler virkelig ei litta elipse maskin i huset. Er vret bsj og ingen hjemme s kan du uansett nr som helst 😊

Heier p deg , sliter veldig med motivasjonen jeg ogs, men fler noe m skje her, null energi til overs,veit jo egentlig hvor behagelig det er med den energien en fr av trene, skjnner da ikke hvorfor det er s vanskelig trene 🤔😩 Du har motivert meg fr, hper p det samme igjen 👍🏻😃

Been there. Begynte med hre p podcast nr jeg gikk, hadde som ml bare g 10 minutter, men ble som regel 1 time. Etter en stund kjente jeg at jeg mtte gjre noe mer for n mlet mitt; forskte st opp 5.30 for trene om morgen, men feilet og feilet. Deretter forskte jeg p ettermiddagen, men da var jeg s sliten etter jobb at sofaen fristet mest. Dette ble en evig runddans; "nei idag SKAL jeg trene etter jobb," om ettermiddagen ble det "etter middag" "nei imorgen tidlig", osv osv. S en morgen vknet jeg 4 (!!!!!) og var lys vken, og dro p trening. Og etter det har jeg funnet ut at jeg ikke er i dyp svn i 4tiden, str opp da og er p senteret kl 5. Men gurimeg, det tok ett r fra den frste gturen til jeg kom igang med treningen ;)

For et bra innlegg, beste jeg har lest p en blogg, noen gang. Et sunt, rlig og ekte fokus :) Heier p deg! Og ble motivert til ta enda mer tak selv - for mine to barn 💗

Digger deg ❤️ love you !! Dette trengte jeg i dag ❤️ Heier p deg ❤️

Husker hvor imponert jeg var over deg nr du gikk p Livea-kurs sist, husker jeg tenkte fy sren hun er sterk, jeg hadde ALDRI klart. Hvordan du morsom fristelser, spant n kaloriene sprutet og smilte p bildene som aldri fr! Dt var skikkelig motiverende flge med p, det. Jeg vet du kan klare det! Det vet du nok innerst inne selv ogs.

Eventuelt hvordan du MOTSTOD fristelser da. Og spant S kaloriene sprutet. Hei hvor det gr.

Herregud, som jeg kjenner meg igjen i det du skriver! Tusen ❤️ takk for at du deler. Her i huset er det snart to r siden lillegutt kom til verden, og det har vrt litt snn; kom treningslyst treng deg p,her skal du F*#* meg motstand finne! Gleder meg til f ett drss med motivasjon, n har du lagt lista! 😃👍🏼 Hper du deler litt av mltidene dine ogs! Lykke til 💕🚴‍♀️💪🏼🙌🏼

Unnskyld meg, men SJEKK rumpa de p bildet du ligger p bakken med sykkelen! Er ikke det motivasjon s vet ikke jeg :) komme i gang med trenings og kosthold er alltid et slit, men gud s deilig nr man frst er der!

Anonym: ang rompa der s har jeg snn sykkelpads i rva alts!hahahah!!!!

N er jeg ikke s mye eldre enn deg- men har en snn p 13 som jeg gruer meg skal komme hjem med svigerdatter. M jobbe med meg selv der. Kun det beste er godt nok,; men nr han gror til: hadde han kommer hjem med en som deg da hadde det vrt bra.faktisk jvla bra. Det inntrykket du gir av deg selv via blogg- jeg digger det . Javel, du har noen kilo du ville hatt bort. Men for noen verdier. For en humor. For en Omsorg. Du er faktisk ganske enestende . S kom deg i form nr du fler for det, og ta deg en sjokkis om det er greit. I mellomtiden setter jeg snnen min i drivhus med ekstremgjdsel, kidnapper Torben og selger han til de frste romvesenene jeg ser. Jeg tar snnen min ut av drivhuset akkurat nr han er s gammel at dere matcher p Tinder. Da skal det bli gy p familiefest, da!

Du og jeg er s jvlig i samme bt. Jeg heier p deg! Og s hper jeg at jeg kan finne motivasjon til ta opp igjen treningen ved flge deg videre framover:) Go mama!

Det er en omveltning bli mamma :) Jeg har bare et lite tips til deg siden du er slapp, trtt og sliten til tross for nok svn: kom deg til lege og sjekk blodprosenten din samt vitaminlagre, og kanskje ogs blodsukkeret ditt. Selv om du har et drlig kosthold, s tviler jeg p at det alene forrsaker slapp form. Vet at trening gir energi, men du m f deg en viss energi i "bunnen" for orke normal aktivitet. Og dersom du fr sjekket helsetilstanden uten noen mangler s er det jo bare gnne p, men om du har noen mangler s hjelper ikke trening. En velmenende hilsen fra en farmasyt som digger bloggen din :D

Hei Line!

Det der er ikke lett, det vet jeg ogs. Kan ofte kjenne p det sjl... Har tre barn, jobber fullt og gr p skole ved siden av. I skrivende stund er det 6 minutter siden corebartimen jeg livet meg selv at jeg skulle g p i kveld startet. Men jeg sovnet p gulvet foran vedovnen og vk et n😊 Til mitt forsvar har jeg hatt nattevaktshelg og det er totalt energitappende. Snn er livet, man kan ikke innfri p alle hold. Jeg er ogs spinninginstruktr og har neste helgetimer, s da er det ingen vei utenom, og nettopp da fles det utrolig godt etterp! 😁

Det jeg gjerne vil anbefale deg er faktisk det vitamintilskuddet som virkelig fikk kroppen min i balanse! Og stsuget ble med det borte! Send meg gjerne en mail, hvis du ser den i bloggen din 🤗

Samme her... Men sliter ved tanken p holde p midt i juletiden... Hvordan lser du det? Det er s fristende starte om 5 uker😅

Herregud- jeg har nyaktig samme tanker!! Eller-tankekaos... og planer om trening og selvbeherskelse, som planlegges mens jeg trykker trynet fullt... eneste forskjell p det du skriver og mine tanker er at min baby ble fdt i november 😁 men jeg tror jammen jeg flger deg og, og skal med engang, mens jeg enda har guts, ringe min venninne som og selger slik!

Hurra for deg, som jeg har likt siden TV-host tiden, og elsket siden boblevest-vitsen!😄😄

Kjenner meg s igjen! Barn p samme alder og er lat.. spiste en pakke potetgull nr jeg leste innlegge! Buuhuu

Er det ikke deilig med snne penbaringer man fr ift sunnhet, liksom den N er det dags! Jeg heier p deg, dette fikser du! 😊 Jeg gikk opp 25 kg forrige svangerskap, etter ett r var jeg 30 kg lettere. Det var ca 6 mnd etter fdselen at jeg kjente at n er jeg lei av fle meg som en person jeg ikke er, lei av hver dag se seg i speilet og sukke. For meg funket ikke amming som noe vidunderslanking, her mtte det hard jobbing og kaloritelling til, men vet du hva - det erkjenne hva som funker og st i det, det er fader meg den strste gleden. For hvis man bare pusher seg selv de dagene hvor man absolutt ikke vil, s snur trenden, og man kan plutselig oppleve glede hver dag man ser seg i speilet, fremfor bli trist. N er jeg gravid igjen, og tenker at det fort blir 20+ denne gangen ogs, men fy sren som jeg skal jobbe meg ned etterp, det er det verdt! Detta ble langt - konklusjon: heier p deg, husk p belnningen, og ikke ta lett p det! ;D

Heier p deg, Line! You can do it 💪🏼

Ett tips; begynn nederst (som du sa), f p deg joggeskoa og kom deg ut g tur med vogna! Kjenn at du greier g p litt og bli svett p ryggen! Finn en tid som passer deg og Maren, men prv kom deg ut p formiddagen!

Du er s fin du!! Du er naturlig vakker i ansiktet ditt, og jeg syns du glder hele tiden:-) Et tips: det at du er trtt etter 12 timer svn, det kan skyldes noe s enkelt som at du rett og slett bare sover for mye:-)

Jeg satt og tygde p en kinder bueno da jeg begynte lese innlegget, kjente at den ikke smakte like godt et par avsnitt uti. Hva er det som gjr at nr man fler seg litt crap med kroppen sin s straffer man seg selv med trkke i seg mer godteri og annet usunt, og forteller seg selv at man koser seg og belnner seg selv?? (Og egentlig er man jo s godt som bevisstls i gjerningsyeblikket slik at man i grunnen fr veldig lite nytelse ut av det og bare ender opp med fle seg enda mer crap etterp)

Jeg kjenner ogs p et behov for ta tak i hvordan jeg behandler kroppen min n i barselsbobla. N er min lille ikke s aktiv enda, s enn s lenge er det ikke noe problem holde tritt, men jeg merker jo at jeg blir gretten av fle meg s kvapsete, og s synes jeg det er ganske vanskelig vre tilstede og vre en god kjreste for mannen min nr jeg fler meg crap. Savner egentlig andre nye mammaer snakke sunnhetsprosjekt med, men ser det er flere i kommentarfeltet her som ser ut til vre i samme situasjon - noen som er keene p motivere hverandre litt, kanskje i en fb-gruppe eller noe?

(Ooops, evig lang kommentar!)

Finnmarksjenta

Finnmarksjenta

Du e s hrlig rlig at blir nesten rrt😊

Legg d p ryggen me bane opp,spr om ho vil g ut en tur,ser ho d inni yan,smiler,gurgler...og blir glad..ja

DA kommer motivasjon 😊😀

Heier p deg, heia heia heia!! <3

Klem fra en som ikke har sluttet trene, men bare m begynne igjen :-)

Kjenner meg s utrolig godt igjen. Datteren min er fdt i januar og n har jeg nesten nettopp meldt meg inn p treningsstudio igjen, men ikke klart somle meg til starte opp. Dette innlegget ga meg skikkelig motivasjon! Takk :D

Betyr dette at du begynner p Liveakurs igjen? Skjnte ikkke helt!

Du fikk meg opp av sofaen i gr. 7,5 mnd siden fdsel og kjenner p mye av det samme.. satt langt inne, men tredemlla (som str i kjellern) ble brukt i 30 min. Et sted m man starte! Takk for motivasjon :-))

Maya: FANTASTISK!!!!!! Var p trening idag selv! Kommer innlegg :-)

For et fanatstisk blogginnlegg! Dnn rlig, og med det jeg mener er det absolutt viktigste nr det kommer til kropp: god helse og ha det bra med seg selv. Enig med deg- drit i vekta. Jeg har ikke barn selv, s jeg har ikke kjent p den forandringen som skjer pga det. Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver om merke p kroppen at noe ikke stemmer. At kroppen ikke har det s bra, og at man ikke klarer de tingene man gjorde fr, eller passer i de samme klrne.

Takk for et dnn rlig innlegg med bra fokus! Jeg heier p deg, tenk s gy det blir sykle rundt ute til vren etter en vinter p spinningsykkelen!

Jeg har akkurat begynt p easylife (litt det samme som Livea) begynte p kurset pga deg, og det jeg fant p bloggen din om Livea. :-) n venter det 9 uker med mat fra pose og masse vann (midt i julen..) s supert at du ogs begynner! Da kan jeg g inn her og lese om flere som syntes det til tider kan vre tungt ikke spise kaker og ?vanlig? mat :-)

Skriv en ny kommentar



Blogglisten