hits

Headerbilde

Uke 3. På tide å ta frem pekefingeren bittelitt og være alvorlig.

  • 14.02.2018     21:37

Supplaise, liksom! Veiing på mandag, jeg føler jeg ble tatt ørlitt på senga. (Og det er jo en stund siden, høhø.)

Nancy bad meg ta en tur, så vi kunne ta en prat. Sånn som vi egentlig gjorde i gamle dager, men som ingen av oss egentlig har tid til. Så det ble etter leggetid for kidsa. Ikke bare ville hun prate med meg, men hun ville fasen i meg veie meg også. Jeg spurtet inn på dass og tisset ut en skvett, pilla av meg øredobbene og skrelte av meg sokkene. JEG VAR KLAR!

Det gikk forbausende greit. Jeg har faktisk nådd mitt første delmål og er på full fart mot et rundt tall som er halvparten av det tallet jeg har som mål. Gikk det helt i stå for deg også nå? Fortvil ikke. Jeg kan forklare det med at jeg FØLER meg mye bedre allerede, er litt kvikkere og sover bedre om natten. Det er jo hele hovedårsaken til hvorfor jeg gjør dette, at jeg ønsker å bedre livskvaliteten min - ikke bare gå ned i vekt!

Noenganger er jeg litt i tvil på om dere egentlig forstår hvor jeg vil med dette. For jeg får så uendelig mange facemeldinger og snaps og insta direkt-meldinger som alle har det samme spørsmålet: "Hvordan ser måltidene dine ut og hva er det du spiser? Kan du lage en kostholdsplan? Hvor mye kan jeg gå ned i vekt når jeg veier sånn og sånn og sånn?". 

Hey. Dette må jeg faktisk få si noen ord om, og jeg tar det i fellesskap.

Jeg er ikke kostholdsekspert og jeg er ikke noen lege. Jeg er heller ikke instruktør på kurset jeg går, og jeg er heller ikke noen personlig trener. Det er en grunn til at jeg går på et kurs jeg har betalt for (det må jeg påpeke at jeg har gjort, så ingen skal tro at det er reklame jeg har unngått å merke), rett og slett fordi jeg trenger oppfølging og gruppesamhørigheten det gir meg. Jeg kan ikke fortelle deg på stående fot hva du skal gjøre og hva du skal spise, da jeg ikke kjenner din historie, psyke eller motivasjon. Ei heller har jeg kunnskapen som skal til for å lekse det opp for deg.  DER kommer jeg til for kort. Det er en grunn til at jeg går dette kurset igjen, det er for å lære å endre kostholdet mitt og jobbe med å endre ernærings-mønsteret mitt. Jeg klarer det aller best når jeg gjør det med andre i en gruppe - og aller best utbytte av det har jeg ved å ha Nancy (min instruktør) i ryggen. Jeg har prøvd så jævlig mange ganger å "gjøre det sjæl" og jeg kjenner min begrensning. Så nei, jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre eller hva du skal spise, for jeg må få oversikten selv! Og om jeg velger å kurses som instruktør, eller om jeg ønsker på sikt å være en slags veileder - da det er en vurdering jeg må ta når jeg har kompetansen til å lære det bort til andre.

Jeg er livredd for å svare mange av dere. Livredd for å si noe som ikke stemmer eller noe som kan tolkes helt feil. Så derfor er det viktig for meg å heller be dere som spør, om å gå til noen som arbeider og jobber med dette.

Mine aller beste tips hvis du vil gjøre en kostholdsendring er uansett:

🎈 Du må være motivert for å endre kostholdet ditt. Ikke bare frem til sommeren, ikke bare dette året - men en livstilsendring. Ja, du må belage deg på både trening og aktivitet - og nei, du kan ikke fortsette å spise godis og potetgull i sofaen hver dag, om det er det som gjorde at du er der du er idag. Jeg kommer garantert til å gjøre nettopp det igjen mange ganegr i løpet av livet mitt, men ikke hver dag som jeg har gjort det siste året.

🎈 Du bør gjøre det sammen med noen. En gruppe eller et kurs. Ta med deg venninnen din eller bli kjent med nye mennesker på kurset. Dere er alle på kurset eller i gruppen i samme situasjon, så det er ingen andre som vil være mer støttende eller behjelpelig med å dytte deg i riktig retning som når du gjør det sammen med noen. Denne gruppa jeg har havnet i denne gangen er helt vidunderlige. Så herlig ærlige hele gjengen. Jeg tror vi kommer til å få mye moro fremover. ❤️

🎈 Du bør søke hjelp fra noen som har greie på slikt. En kostholdsekspert, en personlig trener eller en vektklubb med dyktige instruktører. Livea er riktig for meg fordi jeg har gjort det før med supre resultater tidligere, og jeg kjenner opplegget. Etter graviditeten er jeg nå i ferd med å bestige en motbakke jeg møtte på i livstilsendringen min. Som med så himla mange andre normale mennesker så spiste jeg det jeg kom over i graviditeten, regelrett koste meg glugg i hjel. Det visste jeg var litt dumt, fordi jeg visste at det ville gjøre det litt vanskeligere å smette inn i min fine 2xu-tights etter graviditeten, men vet du - det brydde jeg meg ikke om. Ikke angrer jeg heller. Det var egentlig et bevisst valg om et ønske om å kose meg med graviditeten.  I en graviditet skal og bør det være lov å kose seg og jeg syns oppriktig ikke at verken vekt eller kosthold bør spille noen trille de få månedene man er smelt på tjukka. 

Det var HELT uaktuelt for meg å kjøpe maten og kjøre samme løp som sist helt alene - fordi jeg visste hvor viktig veiingene, målingene, tilbakemeldingene, støtten og hjelpen det er i en gruppe. Selv etter såå lang tid på forrige kurs, så er jeg absolutt ikke utlært nok til å ta fatt på oppgaven alene! Jeg gjør heller ikke dette "for å slanke meg" slik noen tror. Jeg gjør dette for å endre en usunn livsstil jeg har hatt siste tiden, der jeg har vært mye stillesitting og forsynt meg litt for mye av det gode i skap, fryser, bord, benker og skuffer. 

Det er kanskje derfor jeg blir litt lei meg når jeg får meldinger av dere som spør etter "tips til å gå ned i vekt". Jeg er så redd for at dere tror jeg er en guru innenfor dette feltet, men det er jeg så absolutt ikke. Jeg deler kun erfaringer på denne bloggen, erfaringer JEG opplever i kurset. Jeg vil så absolutt råde dere til heller å ta kontakt med kursveileder eller Livea direkte om dere vil delta på et kurs. Det hjelper veldig lite å spørre meg, for jeg er akkurat som dere som spør meg. Jeg skal endre kostholdet mitt til et mer normalt og balansert kosthold, og jeg skal lære meg å velge riktig mat når jeg forsyner meg av matfatet. I tillegg skal jeg komme i aktivitet og bli et sunnere menneske. 

Forøvrig - veldig mange henger seg opp i dette med ketose. Ketose (høyforbrenning) er en tilstand kroppen havner i ved å spise svært lite karbohydrater. Jeg sakset litt fra forrige gang jeg skrev om dette for noen år siden:

Hva er ketose?

Når du først slutter å tilføre kroppen karbohydrater og erstatter dem med proteiner og fett vil forbrenningen endre seg for å tilpasse seg dette. Denne første prosessen kalles lipolyse, og kroppen innstiller seg på å bruke fett istedet for karbohydrater som drivstoff. På denne korte tiden (noen dager) går man gjerne ned 2-3 kilo, men dessverre bare veldig mye vann.  Men så...:

Ketose er den andre delen av denne "kjemiske" prosessen som skjer i kroppen, og det er nå kroppen virkelig begynner å brenne fett for å dekke sitt energibehov. Ketose fører ikke til tap av muskelmasse, med mindre du ikke har fett i kroppen, og dette er spesielt gunstig siden større muskelmasse krever mer energi som igjen forbrenner mer fett. Når ketose først inntreffer kan du ta av utrolig mye fett på veldig kort tid.

(Tekst hentet fra det store internettet for å få ordene riktig / ketose.no) 

Den første delen av kurset går på å få i seg måltidsertattere som er nøye satt sammen av svært få karbohydrater og veldig lavt kaloriinnhold i shakene. Disse shakene gjør at man blir satt i ketose. Man kan også komme i ketose ved å spise mat uten særlig mye karbohydrater, men det er både vanskelig og innviklet og krever at man vet veldig mye om matvarer fra før av. Men siden vi går et kurs for å lære om kosthold er det kanskje litt overkill å sette igang å lage mat på egenhånd fra dag en uten spesielt mye kunnskap om både ketose og mat som setter deg i ketose. For min del syns jeg det var veldig enkelt å forholde meg til disse shakene, og jeg fikk innført rutiner i matvanene mine. Blant annet drakk jeg et måltid (shake) til frokost, og det har jeg aldri gjort før. Nå gjør jeg det, i form av en slik shake. Shakene vi bruker i kurset får man KUN får kjøpt når man går på kurset.  Man er i ketose i maksimalt 9 uker, da begynner man å innføre mat. Mange innfører mat på et tidligere tidspunkt også, dette er noe du og din veileder bestemmer sammen. Når man innfører mat, lærer du om kosthold og hvordan du kan velge råvarer i butikken. Man fortsetter å gå ned i vekt selv om man innfører måltider.

Dette jeg har skrevet over er en slags forklaring på hva jeg gjør, skrevet med mine egne ord. Det er et opplegg i forbindelse med et kurs jeg tar, og dermed under oppsyn av noen som har god greie på dette. Med andre ord er det først og fremst ikke en quick-fix eller noen diett jeg har kastet meg i gang med, det er et opplegg jeg følger sammen med andre. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å gjøre dette "på egenhånd" da det verken er bra eller forsvarlig å gå igang med noe slikt uten å inneha kompetansen. 

Jeg kan ikke gjenta meg selv mange nok ganger, det handler om å få en sunnere livsstil og ikke gå ned i vekt. Å gå end i vekt er jo en kjempebonus og det hjelper meg motivasjonsmessig på veien. Jeg tror oppriktig jeg er et bedre menneske når jeg har en sunnere livsstil. Både ernæringsmessig og fysisk/psykisk. 

Håper dette var et innlegg som stopper alle ønsker om oppskriften på en "quickfix". Og det er ingen diett. Ingen slankekur. Det er rett og slett en måte for meg å ta tak i helsa mi.

Beklager at jeg virker litt streng i dette innlegget, men jeg måtte bare si det. Viktig for meg å påpeke at jeg ikke vil fremme usunne holdninger til kropp.

Og dere? Jeg føler meg fin, uansett størrelse. Jeg har brukt så jævla mange år på å hate kroppen min, men det gjør jeg ikke lenger. Livet er for kort til å ønske seg tynnere, for livet blir faktisk ikke bedre. Trust me on that.

Når det er sagt, slik ser en helt normal mamma ut etter kiddens leggetid. Genser vrengt og med baksiden frem. Usminket med hårdott på toppen. Buskete bryn og våtservietter OVERALT. Sånn er det bare. De færreste ser faktisk ut som en million dollars når klokka bikker 21.00 på kvelden. 

Tata! 😘

/Supporterfrue, Line Victoria

Du er kul! Jeg har nettopp fått baby nr 3. Kjenner meg igjen i det du sier. Men du? Har du genseren på vranga? Hi hi.

Solveig 14.02.2018 - 22:24

Solveig: JESS! Og bak/frem! :-)
Du Er flink. Problemet når jeg prøver meg på å komme i ketose er at jeg absolutt ikke klarer å finne noe å spise til frokost og i hvertfall ikke til lunsj.. helt umulig! Og da skjærer det seg

Lene-Marie 14.02.2018 - 22:42

Lene: Know that feeling...!
Veldig fint du poengterte dette altså.vet jeg ønsket meg oppskrifter engang,sånn før jeg skjønte hva detta var.

Søkt litt på Livea,men det er da krampe umulig å finne ut hva det koster.det er synd for den som er helt avhengig av å se om man kan overhode tenke på dette.er det noe du kan si noe om Line?

Elin 15.02.2018 - 00:06

Elin: Jeg tør ikke si hvor mye de koster over alt, men i Langesund koster de 6990,- Hvis jeg var deg så ville jeg kontaktet de, så får du et opplegg for deg:-)
Elin: forøvrig - ikke deg jeg siktet til i innlegget! Jeg snakket til alle de som "maste" privat...!
Alltid like herlig å høre fra deg😀erjo ett av dagens høydepunkt når du kommer med noe nytt. Syns du er ei drittflott of drittøff dame😂føler meg litt som en "stalker",har fulgt deg hele tiden med mess og sonen og må bloggen🤣lykke til videre. Stor klems fra "stalkeren" fra Nord😚😚😚

Rita 15.02.2018 - 01:52

veldig bra innlegg :)

Helena Westergren 17.02.2018 - 04:52



Design laget av Silje Lien Design