hits

Uke 3. P tide ta frem pekefingeren bittelitt og vre alvorlig.

Supplaise, liksom! Veiing p mandag, jeg fler jeg ble tatt rlitt p senga. (Og det er jo en stund siden, hh.)

Nancy bad meg ta en tur, s vi kunne ta en prat. Snn som vi egentlig gjorde i gamle dager, men som ingen av oss egentlig har tid til. S det ble etter leggetid for kidsa. Ikke bare ville hun prate med meg, men hun ville fasen i meg veie meg ogs. Jeg spurtet inn p dass og tisset ut en skvett, pilla av meg redobbene og skrelte av meg sokkene. JEG VAR KLAR!

Det gikk forbausende greit. Jeg har faktisk ndd mitt frste delml og er p full fart mot et rundt tall som er halvparten av det tallet jeg har som ml. Gikk det helt i st for deg ogs n? Fortvil ikke. Jeg kan forklare det med at jeg FLER meg mye bedre allerede, er litt kvikkere og sover bedre om natten. Det er jo hele hovedrsaken til hvorfor jeg gjr dette, at jeg nsker bedre livskvaliteten min - ikke bare g ned i vekt!

Noenganger er jeg litt i tvil p om dere egentlig forstr hvor jeg vil med dette. For jeg fr s uendelig mange facemeldinger og snaps og insta direkt-meldinger som alle har det samme sprsmlet: "Hvordan ser mltidene dine ut og hva er det du spiser? Kan du lage en kostholdsplan? Hvor mye kan jeg g ned i vekt nr jeg veier snn og snn og snn?". 

Hey. Dette m jeg faktisk f si noen ord om, og jeg tar det i fellesskap.

Jeg er ikke kostholdsekspert og jeg er ikke noen lege. Jeg er heller ikke instruktr p kurset jeg gr, og jeg er heller ikke noen personlig trener. Det er en grunn til at jeg gr p et kurs jeg har betalt for (det m jeg ppeke at jeg har gjort, s ingen skal tro at det er reklame jeg har unngtt  merke), rett og slett fordi jeg trenger oppflging og gruppesamhrigheten det gir meg. Jeg kan ikke fortelle deg p stende fot hva du skal gjre og hva du skal spise, da jeg ikke kjenner din historie, psyke eller motivasjon. Ei heller har jeg kunnskapen som skal til for lekse det opp for deg.  DER kommer jeg til for kort. Det er en grunn til at jeg gr dette kurset igjen, det er for lre endre kostholdet mitt og jobbe med endre ernrings-mnsteret mitt. Jeg klarer det aller best nr jeg gjr det med andre i en gruppe - og aller best utbytte av det har jeg ved ha Nancy (min instruktr) i ryggen. Jeg har prvd s jvlig mange ganger "gjre det sjl" og jeg kjenner min begrensning. S nei, jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjre eller hva du skal spise, for jeg m f oversikten selv! Og om jeg velger kurses som instruktr, eller om jeg nsker p sikt vre en slags veileder - da det er en vurdering jeg m ta nr jeg har kompetansen til lre det bort til andre.

Jeg er livredd for svare mange av dere. Livredd for si noe som ikke stemmer eller noe som kan tolkes helt feil. S derfor er det viktig for meg heller be dere som spr, om g til noen som arbeider og jobber med dette.

Mine aller beste tips hvis du vil gjre en kostholdsendring er uansett:

🎈 Du m vre motivert for endre kostholdet ditt. Ikke bare frem til sommeren, ikke bare dette ret - men en livstilsendring. Ja, du m belage deg p bde trening og aktivitet - og nei, du kan ikke fortsette spise godis og potetgull i sofaen hver dag, om det er det som gjorde at du er der du er idag. Jeg kommer garantert til gjre nettopp det igjen mange ganegr i lpet av livet mitt, men ikke hver dag som jeg har gjort det siste ret.

🎈 Du br gjre det sammen med noen. En gruppe eller et kurs. Ta med deg venninnen din eller bli kjent med nye mennesker p kurset. Dere er alle p kurset eller i gruppen i samme situasjon, s det er ingen andre som vil vre mer stttende eller behjelpelig med dytte deg i riktig retning som nr du gjr det sammen med noen. Denne gruppa jeg har havnet i denne gangen er helt vidunderlige. S herlig rlige hele gjengen. Jeg tror vi kommer til f mye moro fremover. ❤️

🎈 Du br ske hjelp fra noen som har greie p slikt. En kostholdsekspert, en personlig trener eller en vektklubb med dyktige instruktrer. Livea er riktig for meg fordi jeg har gjort det fr med supre resultater tidligere, og jeg kjenner opplegget. Etter graviditeten er jeg n i ferd med bestige en motbakke jeg mtte p i livstilsendringen min. Som med s himla mange andre normale mennesker s spiste jeg det jeg kom over i graviditeten, regelrett koste meg glugg i hjel. Det visste jeg var litt dumt, fordi jeg visste at det ville gjre det litt vanskeligere smette inn i min fine 2xu-tights etter graviditeten, men vet du - det brydde jeg meg ikke om. Ikke angrer jeg heller. Det var egentlig et bevisst valg om et nske om kose meg med graviditeten.  I en graviditet skal og br det vre lov kose seg og jeg syns oppriktig ikke at verken vekt eller kosthold br spille noen trille de f mnedene man er smelt p tjukka. 

Det var HELT uaktuelt for meg kjpe maten og kjre samme lp som sist helt alene - fordi jeg visste hvor viktig veiingene, mlingene, tilbakemeldingene, sttten og hjelpen det er i en gruppe. Selv etter s lang tid p forrige kurs, s er jeg absolutt ikke utlrt nok til ta fatt p oppgaven alene! Jeg gjr heller ikke dette "for slanke meg" slik noen tror. Jeg gjr dette for endre en usunn livsstil jeg har hatt siste tiden, der jeg har vrt mye stillesitting og forsynt meg litt for mye av det gode i skap, fryser, bord, benker og skuffer. 

Det er kanskje derfor jeg blir litt lei meg nr jeg fr meldinger av dere som spr etter "tips til g ned i vekt". Jeg er s redd for at dere tror jeg er en guru innenfor dette feltet, men det er jeg s absolutt ikke. Jeg deler kun erfaringer p denne bloggen, erfaringer JEG opplever i kurset. Jeg vil s absolutt rde dere til heller ta kontakt med kursveileder eller Livea direkte om dere vil delta p et kurs. Det hjelper veldig lite sprre meg, for jeg er akkurat som dere som spr meg. Jeg skal endre kostholdet mitt til et mer normalt og balansert kosthold, og jeg skal lre meg velge riktig mat nr jeg forsyner meg av matfatet. I tillegg skal jeg komme i aktivitet og bli et sunnere menneske. 

Forvrig - veldig mange henger seg opp i dette med ketose. Ketose (hyforbrenning) er en tilstand kroppen havner i ved spise svrt lite karbohydrater. Jeg sakset litt fra forrige gang jeg skrev om dette for noen r siden:

Hva er ketose?

Nr du frst slutter tilfre kroppen karbohydrater og erstatter dem med proteiner og fett vil forbrenningen endre seg for tilpasse seg dette. Denne frste prosessen kalles lipolyse, og kroppen innstiller seg p bruke fett istedet for karbohydrater som drivstoff. P denne korte tiden (noen dager) gr man gjerne ned 2-3 kilo, men dessverre bare veldig mye vann.  Men s...:

Ketose er den andre delen av denne "kjemiske" prosessen som skjer i kroppen, og det er n kroppen virkelig begynner brenne fett for dekke sitt energibehov. Ketose frer ikke til tap av muskelmasse, med mindre du ikke har fett i kroppen, og dette er spesielt gunstig siden strre muskelmasse krever mer energi som igjen forbrenner mer fett. Nr ketose frst inntreffer kan du ta av utrolig mye fett p veldig kort tid.

(Tekst hentet fra det store internettet for f ordene riktig / ketose.no) 

Den frste delen av kurset gr p f i seg mltidsertattere som er nye satt sammen av svrt f karbohydrater og veldig lavt kaloriinnhold i shakene. Disse shakene gjr at man blir satt i ketose. Man kan ogs komme i ketose ved spise mat uten srlig mye karbohydrater, men det er bde vanskelig og innviklet og krever at man vet veldig mye om matvarer fra fr av. Men siden vi gr et kurs for lre om kosthold er det kanskje litt overkill sette igang lage mat p egenhnd fra dag en uten spesielt mye kunnskap om bde ketose og mat som setter deg i ketose. For min del syns jeg det var veldig enkelt forholde meg til disse shakene, og jeg fikk innfrt rutiner i matvanene mine. Blant annet drakk jeg et mltid (shake) til frokost, og det har jeg aldri gjort fr. N gjr jeg det, i form av en slik shake. Shakene vi bruker i kurset fr man KUN fr kjpt nr man gr p kurset.  Man er i ketose i maksimalt 9 uker, da begynner man innfre mat. Mange innfrer mat p et tidligere tidspunkt ogs, dette er noe du og din veileder bestemmer sammen. Nr man innfrer mat, lrer du om kosthold og hvordan du kan velge rvarer i butikken. Man fortsetter g ned i vekt selv om man innfrer mltider.

Dette jeg har skrevet over er en slags forklaring p hva jeg gjr, skrevet med mine egne ord. Det er et opplegg i forbindelse med et kurs jeg tar, og dermed under oppsyn av noen som har god greie p dette. Med andre ord er det frst og fremst ikke en quick-fix eller noen diett jeg har kastet meg i gang med, det er et opplegg jeg flger sammen med andre. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg gjre dette "p egenhnd" da det verken er bra eller forsvarlig g igang med noe slikt uten inneha kompetansen. 

Jeg kan ikke gjenta meg selv mange nok ganger, det handler om f en sunnere livsstil og ikke g ned i vekt. g end i vekt er jo en kjempebonus og det hjelper meg motivasjonsmessig p veien. Jeg tror oppriktig jeg er et bedre menneske nr jeg har en sunnere livsstil. Bde ernringsmessig og fysisk/psykisk. 

Hper dette var et innlegg som stopper alle nsker om oppskriften p en "quickfix". Og det er ingen diett. Ingen slankekur. Det er rett og slett en mte for meg ta tak i helsa mi.

Beklager at jeg virker litt streng i dette innlegget, men jeg mtte bare si det. Viktig for meg ppeke at jeg ikke vil fremme usunne holdninger til kropp.

Og dere? Jeg fler meg fin, uansett strrelse. Jeg har brukt s jvla mange r p hate kroppen min, men det gjr jeg ikke lenger. Livet er for kort til nske seg tynnere, for livet blir faktisk ikke bedre. Trust me on that.

Nr det er sagt, slik ser en helt normal mamma ut etter kiddens leggetid. Genser vrengt og med baksiden frem. Usminket med hrdott p toppen. Buskete bryn og vtservietter OVERALT. Snn er det bare. De frreste ser faktisk ut som en million dollars nr klokka bikker 21.00 p kvelden. 

Tata! 😘

/Supporterfrue, Line Victoria

9 kommentarer

Du er kul! Jeg har nettopp ftt baby nr 3. Kjenner meg igjen i det du sier. Men du? Har du genseren p vranga? Hi hi.

Du Er flink. Problemet nr jeg prver meg p komme i ketose er at jeg absolutt ikke klarer finne noe spise til frokost og i hvertfall ikke til lunsj.. helt umulig! Og da skjrer det seg

Veldig fint du poengterte dette alts.vet jeg nsket meg oppskrifter engang,snn fr jeg skjnte hva detta var.

Skt litt p Livea,men det er da krampe umulig finne ut hva det koster.det er synd for den som er helt avhengig av se om man kan overhode tenke p dette.er det noe du kan si noe om Line?

Elin: Jeg tr ikke si hvor mye de koster over alt, men i Langesund koster de 6990,- Hvis jeg var deg s ville jeg kontaktet de, s fr du et opplegg for deg:-)

Elin: forvrig - ikke deg jeg siktet til i innlegget! Jeg snakket til alle de som "maste" privat...!

Alltid like herlig hre fra deg😀erjo ett av dagens hydepunkt nr du kommer med noe nytt. Syns du er ei drittflott of drittff dame😂fler meg litt som en "stalker",har fulgt deg hele tiden med mess og sonen og m bloggen🤣lykke til videre. Stor klems fra "stalkeren" fra Nord😚😚😚

Skriv en ny kommentar



Blogglisten