hits

Headerbilde

"Takk for besøket, her er ungen din, god tur hjem!" Hilsen Bent Høie, blåruss og MANN.

  • 15.03.2018     12:17

Hei Bent. det er meg, Line.

Du husker ikke meg, for vi har aldri møttes. Og det er kanskje like greit at vi ikke møtes i disse tider heller, for jeg hadde nok måttet vaske munnen din med grønnsåpe. Jeg har alltid vært litt orientert i din retning politisk sett, men her om dagen tok jeg meg selv i å like han Jonasen litt bedre. Da har du virkelig tråkket på barseltærne mine, Bent. 

Du skjønner, det gjelder det forslaget du har kommet med som omhandler det faktum at du vil spare noen kronasjer på å sende fødeferdige damer hjem fra barsel allerede etter 6-8 timer. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye du håper på å spare på dette, men det er til syvende og sist mine skattepenger du sjonglerer - så jeg ber deg høre på meg.

( -"Takk for besøket, her er ungen din, god tur hjem!" Hilsen Bent Høie )

Kjære Helsemista. 

Det er dessverre en ting som ødelegger for deg i denne debatten og det er det du har mellom beina. Du er mann.

Som mann er det åpenbart ting du ikke forstår. Jeg skal hjelpe deg med å få et lite snev av innsikt av hva som skjer når verdens lille mirakel kommer til verden. 

Tenk deg at du i 9 måneder går med en manneflu som er værre enn du noengang har opplevd. Du er like kvalm og ustabil i humøret som etter en sykt dårlig valgkamp med elendige resultater, hver eneste dag. I måneder. Du er full av hormoner som gjør deg mentalt ustabil. Du går å venter på at noe der nede skal åpne seg ca 10 cm i omkrets og ut kommer det noe som HØYST sannsynlig kommer til å gjøre at du revner dine edle deler. Og kanskje er du like heldig som meg og får en finger i rompa når du er ferdig, for å forsikres om at du kommer til å drite som normalt frem til neste gang du ligger der med beina i været. Å føde er herlig, Bent. 

Hvor lang tid hadde du, om du klarer å sette deg inn i hodet til en nybliven mamma, trengt for å hente deg inn etter at en hel baby hadde måka seg vei gjennom kroppen din? For undertegnede som er førstegangsmor (og høyst sannsynlig sistegangsmor takket være det idiotiske forslag som du har hostet opp) så var det riktignok ikke det fysiske som var det store sjokket. Å spy, presse, gjøre på seg, revne og bli sydd er helt normalt. Min største overraskelse var ikke at jeg måtte sy i tissen, men å bli mamma. Det å ikke forstå hva jeg akkurat bragte til verden, den overveldende følelsen av å ha gjort noe dumt man ikke kan angre på, og så skulle jeg bare ha denne bylten hos meg uten å i det hele tatt noensinne ha byttet ei bleie på noe eller noen i løpet av mitt 33 år gamle liv? Ikke en hyggelig oppdagelse, og jeg trengte hjelp til å fordøye alt sammen.

Tenk deg at ut av din egen kropp så kommer det noe som tar så mye fokus av tankene dine, at du faktisk ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Og mens alle står å henger over deg og roper at «dette er livets mirakel, du må jo være sååå lykkelig!» mens du blir sydd sammen av en jordmor som forhåpentligvis jobber raskere med nål og tråd enn den bedøvelsessprayen virker.

Og mens alle klapper over at du klarte å gå de 13 meterne fra åstedet og opp i en ny seng og bare nesten besvime 3 ganger på turen, så kommer noen inn og gir deg beskjeden:

"Håper du ikke har pakket ut av baggasjen din, for nå må du dra igjen! Du skjønner, Helsemista Høie har nemlig bestemt at din revnende tiss, enorme påkjenning etter tidenes største kroppslige prestasjon ever og med et nytt liv du skal etter boka elske ved første øyekast -  så klarer du deg helt fint på egenhånd, for det har kvinner gjort i årtusner. Vi er verdens rikeste land med verdens beste helsevesen - men her må det jaggu slankes antall opptatte barselsenger! Hadebra, lykke til - vi sender ei helsesøster hjem til deg for å sjekke hvordan det går med deg, vi. Ring hvis det er noe da! Hilsen Bent Høie, blåruss og MANN!"

(Vi skal ikke tilbake så veldig langt i tid der det var normalt at andre i landsbyen tok seg av kidden mens mor fikk hentet seg inn. På begynnelsen av 70-tallet da du ble født var det veldig vanlig å være nesten to hele uker på barsel. Jeg bare sier det.)

Jeg var i akutt behov for den trøsten, omsorgen og hjelpen jeg fikk av damene på barsel på Sykehuset i Skien. Fysikken min var helt ok den, sa de - selv om man føler at man har blitt kjørt over av et utenlandskregistrert lastebil. Med dobbelthenger. For dette gjør jo damer både hjemme og i bilen og i skogen, ikke sant? Redningen for meg var at jeg fikk oppfølging. Jeg tror de hadde et ekstra øye på meg, mange sett med øyne jeg trengte på meg. De meg. Mens jeg (heldigvis) fremdeles var i deres varetekt. De sendte meg ikke hjem. Jeg fikk bli i hele 3 dager. 3 dager med trøst, omsorg, ammehjelp, bleieskift-trening og jeg fikk svar på ALT jeg lurte på ved å henvende meg til de hvitkledde. Stikkord til deg, Bent - skriv det ned i ditt nye forslag:

Individualisert oppfølging på barsel.

Hadde du klart å sende meg hjem 6-8 timer så kan jeg med hånden på hjertet innrømme at du hadde sendt meg til monsterne. Jeg hadde ikke klart å bli trygg nok på morsrollen på de 6-8 timene jeg fikk ligge å ta til meg alle inntrykkene. Følg ditt instinkt sier du? Vel, Bent - etter 40 timer i fødsel var det lite morsinstinkt igjen i kroppen min. Jeg børna alt jeg hadde på å overleve den mentale påkjenninga. Jeg klarte faktisk ikke å tenke utenfor mitt hode. Hadde du spurt om jeg var klar for å dra hjem fordi «alle andre gjorde det», så hadde jeg sikkert satt meg i bilen 6-8 timer senere. Fordi jeg ikke visste bedre. Fifan, jeg er glad damene på barsel sa at jeg kunne bli så lenge jeg trengte det. Jeg trengte 3 dager. I din utregning er jeg vel en plage for budsjettet ditt. Bu-Hu!  

Jeg var så heldig at jeg fikk ha mannen min i en seng ved siden av poden på 3,6 kilo. Jeg hadde både sykepleiere, barnepleiere og jordmødre innom for å snakke, svare og hjelpe. De damene der, Bent - de var GULL verdt for meg. "Utgiftsposten", som du kaller de i utregningen din. "Redningen" som jeg kaller det. De tenker kanskje at det bare er jobben deres, men de tre første dagene av Marens liv og mitt nye liv som mamma gav meg en god start takket være alle disse ekstramammaene i hvitt. Tar du fra meg og alle andre nybakte mødre sjansen til å få en god start på mammalivet? Hva sparer du på det? Du hadde fått langt høyere utgifter på meg hvis jeg alle mine ulmende tanker hadde fått blomstre hjemme i sofaen 6-8 timer etter fødselen. Da snakker vi sykemeldinger, psykolog/terapi, oppfølging og kanskje andre tiltak som koster langt mer enn å la meg ligge å nyte godt av barnepleiernes kompetanse. For slike som meg har de sett før! De vet hva de skal gjøre for å hjelpe en nybakt mor inn i morsrollen! Det vet åpenbart ikke du.

Jeg blir nesten litt oppgitt over hvordan sosiale medier også fremstiller denne hjemkomsten. For en stund siden kunne jeg lese på noen facebook at vennene hennes syns det var en bragd å dra hjem 6-8 timer etter fødselen. Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg syns det var en bragd å i det hele tatt på på meg nettingtrusa med bleia uten hjelp fra Torben 6-8 timer etter fødselen. Jeg sier ikke at alle skal bli flere dager på barsel, jeg sier bare at det bør være valgfritt.

I dag har forøvrig kun et fåtall av kommunene kompetanse og kapasitet til å følge opp på en god måte når vi kommer hjem fra sykehuset. Det er ikke alle som er like heldige som meg som bor i Bamble Kommune - der de har tidenes mest fantastiske helsesøster som jeg har skrevet om HER. 

Jeg snakker med andre ord om de psykiske aspektene rundt det å ha fått barn. Sender du mammaene hjem før lunsj samme dagen, så har ingen mulighet til å registere hvordan man egentlig har det. Og du? Har du hørt om barseltårer? De pleier å komme innen et døgn eller to. De er ikke til å spøke med. Da hang jeg i armene på barselsykepleierne inne på pauserommet deres. Jeg forstod ikke hva som skjedde med meg. Jeg bare gråt og gråt og nærmest ropte om hjelp. Min mann var sjokkskadet over oppførselen min, selv om han hadde lest seg opp om dette. 33 år, nybakt mamma og ville levere fra meg ungen. "Flott utgangspunkt for å klare seg selv, for tross alt så var det jo ikke noe galt med fysikken din", sier du.  Jeg erklærer meg herved uenig.

Du, Bent Høie. Jeg er nesten i ferd med å dumpe deg og din politikk like brutalt og hardt som jeg gav han partysvensken avskjed på grått papir i 2013. Forskjellen er bare at jeg må slite med deg ei beita til til neste valg, og kan ikke bare sende deg på huet og ræva tilbake til der du kommer fra. Hvis ikke du går å vasker munnen din for disse dumme utspillene dine, så vit at halvparten av Norges befolkning er kvinner, og halvparten av disse igjen har født eller skal føde en gang snart. Og vi stemmer ikke på noen som vil sparke deg ut av senga på vårt aller mest sårbare.

Med din bakgrunn som har studert rettsvitenskap og to årig studium i hotellbransjen - ey, who made you Helsemista egentlig? Og som et siste stikk i din veltrimmede midje som ikke har strekkmerker etter å ha bært på 30 kilo unge, vann og polstring i 9 måneder - husker du reservasjonsretten fra 2013 som du syns var en glimrende idè den gangen? Da trakk du forslaget pga enorm motbør. På tide å gjøre det samme nå når du ser motstanden du får. Da kan du kanskje vinne tilbake min lille tillit jeg har til deg og du kan fortsette i jobben du gjør som Helsemista. Å innrømme sine feil er aldri galt. 

Ring meg gjerne så vi kan snakke sammen. Du skal selvsagt få muligheten til å forsvare deg. Du finner meg i telefonkatalogen. Ser frem til å høre fra deg!

PS: Min fine bloggervenninne Christina (Konatil) skrev DETTE innlegget for noen uker siden. Sånn i tillfellet du trenger å høre det fra en annen mams også. Vi er ganske mange som deler likt syn på dette, så bare å ta en ringerunde om du trenger innspill, Bent!

 

😂😂🤣🤣 du har en vanvittig formidlingsevne! Må passer på å lese blogginnleggene dine når jeg er hjemme for jeg ler så høyt og klarer ikke stoppe 😂 så forstyrrer alle rundt meg 🤣 du er så rå og jeg digger deg så 😘 og forresten veldig enig!!

Bente 15.03.2018 - 13:19

Jeg blir så sint og frustrert! For et rett og slett rævva forslag!!!

Hilsen en som måtte bli 2 uker på sykehuset

:-|

Hannemor 15.03.2018 - 13:39

For en sexistisk kommentar. Det måtte komme fra ei kjeppøhøy kvinne.

Det er ingen sykdom å være gravid - absolutt ingen.

Dagens ynkelige kvinner bruker fødsler og barn for alt det er verdt.

Og ingen bryr seg om hva du har mellom de bloggende beina dine.

Zeta 15.03.2018 - 13:43

Zeta: Hei Stina! Takk for ditt innspill i debatten:-) nei, det er ingen sykdom å være gravid for de fleste. Hvis du har fulgt med i debatten så hadde du fått med deg hva som er poenget. Når det er sagt så er det mulighetene for å fange opp mors psyke i etterkant, noe som er langt mer alvorlig for både mor og barn etter en fødsel. De færreste bryr seg om hva jeg har mellom beina, ja. Men jeg vet hva jeg snakker om, siden jeg har født et barn uten komplikasjoner men hatt min runde med tanker i etterkant som kunne vært dramatisk om ikke det ble lagt merke til de 3 første dagene etter fødselen min. Og jeg er ikke alene.
Takk Line Victoria, på vegne av mange mødre; Tusen Takk!!! Kunne ikke vært mer enig med deg i det du skriver. Jeg hadde "glemt" hvor tøft det var psykisk for meg de første dagene etter fødsel så jeg ble på sykehuset i 3 dager sist, selv som annengangsfødene. Hadde jeg måtte dra 6 timer etter fødsel så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Ikke har jeg lyst til å finne ut av det heller hvis jeg tør å få nr. 3..

Mamma til to 15.03.2018 - 13:44

Hærlig💪🏼Og jeg er så hjertens enig, digger at du sier det slik som det akkurat er. Håper virkelig dette kommer frem til rette personer!! Hilsen ei som har ligget alt fra 1 til 10 døgn etter totalt tre fødsler (én av de tvillingfødsel).

Henriette 15.03.2018 - 13:45

Til Zeta, nei du har rett i at graviditet ikke er en sykdom, men gjett hva, graviditet kan føre med seg sykdommer! Både fysiske og psykiske. Har du hørt om svangerskapsforgiftning, ekstrem svangerskapskvalme, bekkenløsning (au!! etter min første fødsel brukte jeg 3 dager på å klare å gå uten hjelp) fødselsdepresjon, fødselspsykose. Selvfølgelig rammer ikke disse alle, og noen trenger tid til å forstå og bearbeide fødselen og det faktum at man er blitt mor, det er en enorm påkjenning. Så legg deg i esken igjen kjære troll!

Mamma til to 15.03.2018 - 13:54

Jeg har ingen promplem med å se at det mest hennsiktsmessige både for mor og for staten er at mor og barn får den oppfølgingen de trenger. MEN er ny virdering av oppholdet er på sin plass, som førstegangsfødene trenger man mye hjelpe og støtte, men hva da når du føder barn nr to eller tre og alt du vil er hjem til rolige forhold for å få igang meleproduksjonen langt unna bråkete firemannsrom? selv måtte jeg kjempe for å få reise hjem 24 t etter fødsel nr to, med ett barn som bare spiste og sov, hvorpå jeg kjedet meg og ville hjem å sove i egen seng... da må det gå ann å virdere enkeltvis, på samme måte som hvis noen har behov for å ligge lenger.. hilsen hun som gjerne gir bort liggedøgnende sine til førstegangsfødene eller andre som trenger de mer enn meg. hjemmekjær som bare rakkern!!

15.03.2018 - 14:23

Anonym: ja, der nevner du dette med individualisert oppfølging! Det er jo slik vi bør ha det!
zeta må være en mann!! Bra innlegg foresten 👏 👏 👍

Yvonne 15.03.2018 - 15:24

Er. Så. Enig!!! Jeg var helt sjokkskadet hele første døgnet. Jeg gikk ikke engang til barselavdelingen, jeg ble trillet. Og ett poeng til; ammingen. Den kommer ofte ikke igang før på dag 2 eller 3. Jeg er ganske sikker på at mange ville droppet hele ammeopplegget når man sitter med sine barseltårer, såre bryster, dårlig ammeteknikk og hundre spørsmål man ikke får stilt fordi man er hjemme allerede etter 6-8 timer. Nei Høie, dette var ikke ditt beste forslag. Faktisk bør ingen menn få lov å komme med forslag som utelukkende går ut over kvinner.

Ingvild 15.03.2018 - 15:53

Amen Line🙏 Bent Høye kan få forsøke å drite ut en fotball, sy igjen det han revner og forsøke å komme med en liten uttalelse om dette etterpå! Fantastisk for alle som syntes graviditet og fødsler er en lek, skulle ønske det var meg! Men etter tre graviditeter og fødsler syntes jeg det har vært vanvittig tøft alle tre gangene.

15.03.2018 - 16:02

Tommel opp!!! Er så mange andre aspekt ved det å bli mamma enn det rent fysiske, selv om bare det fysiske er heftig nok i seg selv til noen dager på barsel spør du meg spørs om Høie burde ha fått på seg noen elektroder i ett døgn eller to for å teste hvordan rier kan oppleves og hvor sliten man blir av "bare" det :)

Andrea 15.03.2018 - 17:18

Fantastisk bra skrevet👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻💪💪💪😄😄😄

Ellen 15.03.2018 - 17:20

Å,herlighet!!!!! Fantastisk lesning!!! Digge budskapet, detaljene, ærligheten, engasjement, humoren😂 Stå på m bloggen din💪👏

Janne😊

Janne 15.03.2018 - 18:05

Hei.

At en mann, en MANN skal avgjøre om vi må dra hjem 6 timer etter fødsel, nei det skal vi ikke godta. Vi skulla ha sendt han på jobb når han da har sine runder med "manneinfluensa" Makan. Har født 3 ganger, å har ikke vært klar for å dra hjem 6 timer etter fødsel med noen av de.La oss få velge dette selv.

Trøndermamma😁

Marthe 15.03.2018 - 20:51

Fantastisk skrevet🙂 Å Zeta gratuleres herved med å være dagens dummeste. Skam deg langt ned i skoa dine!

Nina 15.03.2018 - 20:53

Hei, flott innlegg. Jeg er førstegangsgravid og livredd for fødsel og å ha ansvar for en liten baby i etterkant. Jeg ser for meg at jeg har tusen spørsmål rundt amming og alt annet som er nytt de første dagene etter fødsel, og tanken på å bli sendt hjem etter bare noen timer er veldig skremmende

Anja 16.03.2018 - 07:45

Helt enig med deg, det må være opp til hver enkelt når de ønsker å dra hjem. Dette forslaget er jo bare latterlig. Er jo ikke rart det fødes færre barn her i landet. Det er ikke sånn at det har blitt noe lettere å føde et barn.

Solveig 16.03.2018 - 08:43

Kunne ikke blitt mer enig! Jeg holdt på i 27timer med første, hvor jeg ble liggende å presse i akkurat 1 time. Når jeg endelig hadde fått ut babyen og var mer eller mindre helt ferdig, så viste det seg at morkaken satt fast, så jeg måtte på operasjonsbordet i full narkose. Jeg mistet 2 liter blod, og var noe medtatt når jeg våknet igjen. Jeg brukte 3 dager på å kunne reise meg fra sengen på egenhånd, enda da datt jeg nesten ut av den, babyen vår skrek og skrek fordi hun hadde problemer med magen. Vi visste jo ingenting. Vi fikk være på sykehuset i 1 uke, da reiste vi hjem frivillig, og takk gud for det. Med nr2, som er 2mnd nå gikk det som en drøm og jeg var i toppform. Men hun viste tegn til gulsott, som ikke syntes før 1 døgn etter fødsel. Det ble tatt masse prøver, vi hadde ammeproblemer og hun gikk ned i vekt i løpet av 3 dager. Hva skulle vi gjort om vi ble sendt hjem så tidlig? Jeg visste ikke en dritt om gulsott, så jeg hadde nok ikke oppdaget det selv. Hvor mange ganger hadde vi ikke blitt nødt til å reise frem og tilbake mellom sykehus og hjemme for å ta alle disse prøvene.. Det å være noen dager på sykehuset er like viktig både for mor og for barn.

Andrea 16.03.2018 - 09:38

Bent Høie har jo ikke engang utdannelsen han trenger

for å kunne være helseminister. Som så mange andre

ministre i lille provins-Norge. Dette forslaget er

bare latterlig. En helseminister skal passe på at

folket blir behandlet korrekt. Men Norges "helse-

minister" vil bare spare penger. Hvorfor ???

Later som om Norge er et av de beste land å bo i.

For en vits. Da jeg fortalte dette til venner i Sveits, sa de at dette skal de gå til media med.

Så at fasaden om "perfekte Norge" endelig slår

sprekker, er bra. Mer penger man har i dette landet

med bare 5 mill. innbyggere, mer skal det spares.

Tenk om noen av dere hadde brukt hodet og fått orden

på landet. Og at vi, de vanlige borgere, får det

vi har rett på. Helseminister Høie må skamme seg

dypt, det beste ville være å få en Helseminister

med den utdannelsen det kreves ! Her blir ministre

bare byttet fra en post til en annen. Ingen andre

europ. land gjør noe så latterlig. Ansette ministre

som mangler kompetanse, det er det vi har i Norge.

ikke rart vi får slike syke situasjoner.

Bent Høie skulle få prøve å føde, DA ville han nok

forstått. Men han har ingen kone.

La nybakte mødre være på sykehuset så lenge de trenger det. At det går an å bare tenke slik, er

helt utrolig og skammelig. Men nå går nyheten sikkert

rundt i Europa, og Norges "Elite" liker jo å skryte,

så DA kanskje, blir det forandring. For en dobbelt-

moral !

ingrid 16.03.2018 - 10:03

Fantastisk skrevet!

inamalina 16.03.2018 - 10:29

Liker teksten Line, men du gjør en skive-bom. Det er ikke et spørsmål om kjønn som gjør at Høie kommer med denne typen forslag, men snarere hvilket politisk verdigrunnlag han bruker som basis for sine uttalelser.

I et parti som fortsatt fronter neoliberalisme, med en partileder som ser på Thatcher som et forbilde, vil nesten alle vurderingen sees opp mot effektivitet-kostnad-kalkylen, der det medmenneskelige kommer i bakgrunnen.

En politisk overordnet ideologi som tenker at en alltid skal tjene penger på offentlige tjenester (blant annet sykehus), vil tilnærmet aldri komme til å ta brukernes side. En iboende konflikt mellom denne ideologien og temaet innlegget dit tar for seg forhindrer at dette skjer (eller gjør det ekstremt sjeldent).

Høie har stor interesse i å bedre økonomien i helsesektoren, og de som jobber der og de som benytter seg av tjenestene har har også dette. Forskjellen er at igjennom en blå politikk vil det å redusere utgiftene være en forbedring, nesten per definisjon, da sykehusene får bedre "råd" på papiret - om enn ikke i praksis - uten at politikerne må ta kamelen med f.eks å øke skatt. For de som jobber der, og de som bruker tjenestene, vil en bedret økonomisk situasjon våre at sykehusene får mer penger til å forbedre driften snarere enn å gi de beskjed om å stramme inn livreimen. Å måtte spare penger på nybakte mødre (og fedre) for å kunne finansiere helsevesenet (åpenbart ikke alene), eller at kvaliteten på tilbudet må droppes for å kunne håndtere en økning i kvanitet gir et galt bilde av hvilke alternative som finnes. Prisen en må betale for alternativet er at enkelte inntektsgrupper må pent bli nødt til å betale mer skatt, men den jamne kvinne og mann i gata kan forbli relativt uberørt ved å fx. heve bunnfradraget.

Ser du i utgangspunktet har sansen for høyre, men da må du også regne med denne typen utspill og politikk. Som du sier med reservasjonsretten: En kan presse politikerne til å gjøre det rette, hvor et av de sterkeste virkemidlene vi har i offentligheten er nettopp demonstrasjonstog og samlinger foran stortinge - så slaget er jo ikke tapt.

Så Line, please gjør både deg og alle andre en tjeneste; når du skriver om dene typen tema (som også jeg finner svært viktig - selv om jeg er mann), ikke gjør det til en kjønnskamp. Da kaster du vrak på alle de mennene rundt i landet som helhjertet støtter saken, men som indirekte blir pekt ut som synderbukker. Dette er en større verdikamp enn mann vs kvinne, og dreier seg mer om hvilke politikere(!) og politiske partier som sitter med makten - og deres ideologiske verdigrunnlag.

Beklager lang rant, men håper noen får noe nyttig ut av det.

Hilsen mann som absolutt er i mot hjemsendelse 6-8 timer etter fødsel.

mann 16.03.2018 - 11:45

mann: dette syns jeg var et veldig godt innspill! �nsker å gi deg et godt svar når jeg får lest grundigere igjennom:-)
Lurer på hvilket ramaskrik det hadde vært om det ble skrevet en tilsvarende overskrift om en kvinnelig Forsvarssjef. Hoder hadde rullet.

Kjartan 16.03.2018 - 11:58

Nå var det vel sykehuset i vest ( Bergenskanten) som ville sende nybakte mødre hjem så fort. Forslaget kom ikke fra helseministeren. For en del år siden var det en uke på førstegangsfødende, fem dager på dem som hadde barn fra før.

Det kan komme en dag da noen dør av barselfeber, en fryktet tilstand i riktig gamle dager. Eller en baby eller flere dør av komplikasjoner som ville blitt oppdaget på sykehuset. Og da bør politikerne som eventuelt støttet idiotien rømme landet, eller no'. Jeg synes mødre skal få velge, og melkeproduksjonen bør nok ha kommet godt i gang. Om ikke, bør jordmødre og helsesøstre over hele landet holde kjeft ang amming....ikke gi nybakte mødre dårlig samvittighet for å ty til flaskemat.

Jeg har selv fått barn med alvorlig hjertefeil. Den ble ikke oppdaget ved legekontrollen etter fødselen. Den ble oppdaget på siste kontroll før hjemreise noen dager senere. To forskjellige leger, den siste var mer erfaren.

be 16.03.2018 - 13:36

Så bra skrevet!

Jeg var 6 dager på sykehuset etter jeg hadde født første gang. Ingen hadde forberedt meg på hvordan ting kunne være etter fødselen. Husker jeg satt i sengen og tenkte for meg selv at om noen hadde fortalt meg at jeg kom til å ha det slik etter en fødsel så hadde jeg aldri blitt gravid. Det var min samboer som gjorde alt med barnet bortsett fra å amme det, ammingen fikk jeg ikke til før på dag 3, og jeg husker jeg lå og skrek og var så fortvilet. Hadde det ikke vært for de fantastiske jordmødrene så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Hadde jeg blitt sendt hjem før jeg var klar så tror jeg hadde gått på en skikkelig depresjon og det hadde kostet mye mer for samfunnet enn de ekstra dagene jeg fikk på sykehuset.

Marie 16.03.2018 - 14:16

Det eneste kvinner duger til er å beklage seg, sutre og syte om hvor vondt, vanskelig og fælt de har det. Og ingen har det verre enn kvinner i Norge.

Graviditet er absolutt ingen sykdom - og kvinner har født barn siden tidenes morgen.

Men dagens søkkrike og bortskjemte kvinner mener at hele verden skal stoppe opp fordi de er "syke" og gravide

Og skrik hyl - det er en MANN som er helseminister. Da kakles og skvaldres det blant illsinte bloggere - "guuud så sterk og modig du er" - "klapp, klem og koz flinke du"..

Det er bra, for menn mister ikke hodet fullstendig om det blir litt motgang.

Lutlei 16.03.2018 - 14:56

Hadde jeg blitt sendt hjem tidligere enn da jeg selv valgte, så hadde jeg fått fødselsdepresjon. Jeg hadde det ikke noe bra. Ble sydd mye, greide ikke å sitte, hadde sinnsykt med barseltårer, fikk ikke til amming og var (sett nå i ettertid) helt borte. Jeg var på barsel i 5 dager. Jeg måtte. Jeg ville. Jeg trengte det!

Frustrert mamma 16.03.2018 - 15:56

Jeg hadde en helt problemfri rask fødsel men var på barsel i hele 6 dager fordi jeg trengte det. Jeg lå i Skien omringet av engler i hvitt som støttet og tørket tårene mine netter som dager. De hjalp meg med amming og tankekaos rundt det å være nybakt mamma. Til tross for dette fikk jeg en fødselsdepresjon. De som jobbet på barsel forstod at jeg virkelig ikke hadde det bra og jeg fikk ekstra oppfølging på barselpoliklinikken, hos jordmor og helsesøster.Hadde jeg blitt skrevet ut etter 8 timer uten denne ekstra støtten hadde jeg ikke vært her i dag, jeg hadde tatt livet mitt. I dag føler jeg meg som verdens heldigste som mamma til en herlig gutt på 2 år.

Mammasjokk 16.03.2018 - 16:52

Anbefaler deg å lese dette på helsedirektoratet sine sider, underbygger det du sier om amming og få etablert amme rutinene.

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/barselomsorgen/ernæring-og-vekst/amming-utvikling-og-trender

16.03.2018 - 17:47

Anonym: japp! Dette med amming og etablert rutiner er såå viktig!
Hei! Jeg er en av de som var ville ut av sykehuset med en eneste gang. Hvert minutt på sykehuset var ren tortur. Gjett hvem som måtte være igjen på barselavdeling i 48 t..Jeg fikk tisset som en gudinne etter å ha drukket 3 liter saft,men en sykepleier måtte kontrollere at blæra faktisk var tømt.. hun bomma med å sette kateter 4(!) Ganger..Da er det lett å få til å tisse igjen,for å bevise ovenfor en sykepleier som måtte se at jeg kunne tisse selv. Neida,jeg ble potte tett og havna på et dobbeltrom på barsel med ei som hadde besøk av sin kjære mann. Det skal nevnes at roomien min og hennes mann hadde munnapparatet iorden. Både dag og natt,hun var slett ikke sliten etter rier, fødsel å alt det der..men jeg var sliten,jeg ville sove og jeg måtte respektere at hun ønsket å ha besøk. 48 t in hell bare på grunn av bokstavelig talt piss. Jeg forstår dere som vil være igjen på sykehuset,livet på sykehotellet må være magisk med støtte og oppfølging for dere som ikke har sykehus skrekk. Hvis Bentemann får det som han vil,vis for sykepleierne at dere ikke får tømt blæra,da får dere bli i 2 døgn...Hvis alle gjør det,da blir det slik vi har det nå.De har ikke lov å skippe dere ut om ikke blæra er iorden

Nina 16.03.2018 - 18:49

Fantastisk bra innlegg! Spot on👏🏻 . Er skummelt å se hvordan en minister kan klare å rasere helsenorge på kort tid😢

Annette 16.03.2018 - 19:44

Tusen takk for et fantastisk bra innlegg! Formidlingsevnen din er helt utrolig! Det er nok svært mange som kjenner seg igjen i, og som kan identifisere seg med det du skriver her! Bent Høies forslag vil blant annet føre til enda mindre fødsler på landsbasis,en økning i sykefravær grunnet f.eks barseldepresjon og en nedgang i ammende mødre.

Hilsen bekymret jordmor

Kristin 17.03.2018 - 11:56

Trampeklapp :-)) All ære til deg, både ved vel gjennomført fødsel OG et innlegg som skulle kommet ut på eget frimerke på NorgesPakkene :-)

Jernbanefrua.. 17.03.2018 - 13:07

Godt formidlet, gode verdier! Viktig debatt, tragisk forslag av minister'n. Viktige vurderinger, oppfølging og ivaretakelse av både mor (familie) og nyfødt er avgjørende kriterier i fbm fødsel også for alles videre liv. Hilsen FAE-barn/adoptert. Go for it: give it time, life is time, living is life, so give it time, avgjørende og logisk at det bør og skal foreligge individuelle vurderinger, spar penger på å forebygge og investere i nyfødte og deres mødre (familier) framfor å reparere senere skade/voksne barn. Gi livene gode grunnlag ved livets start og tilfør den nye tilværelsen godt grunnlag for mor (familien) videre. Hør på "the mams", og barn av andre mødre.

Linda B. Jensen 17.03.2018 - 23:43

Elsket dette innlegget, og måtte lese mer på bloggen din.. og plutselig er klokka 02.57 og jeg må skynde meg i seng så jeg er opplagt til å stå opp med 2-åringen i morgen! Takk for utrolig underholdende lesing! Stort hjerte til deg<3

Ik 18.03.2018 - 02:58

Det er ett veldig frustrerende forslag. Selv har jeg 3 fødsler bak meg og jeg kunne på ingen måte ha kommet meg hjem etter 6-8 timer etter noen av de.

LiJeSto 18.03.2018 - 22:53

Du, det er faktisk 10 cm i diameter. Takk for flott lesnad en mandag før vakt på Fødeavd....

mvh Anita, jordmorstud👵🏻

🤰🏼🤱🏼👼🏼 Keep up the good work, girls🧡

19.03.2018 - 12:56

Anonym: takk for heads up! (Pussig ordvalg, hahah!) takk for jobben dere gjør, dere er uunnværlig!
Skjønner ikke helt hvor du får «blåruss» fra. Dersom det betyr at man velger å være fargen blåruss i russetiden sin som 19 åring etter år med handel og kontor så har faktisk ikke dette en dritt å si om man vil sende noen hjem så tidlig eller ei!

Ja jeg er for at kvinner skal få bli til dem er bra. håper jo på det selv! Så er enig i alt du skriver uten om «blåruss»!:-)

Ha en fin dag!

Silje A 20.03.2018 - 14:54

Silje A: «blåruss» er en eldre betegnelse på de som er opptatt av å finne steder man kan spare penger. Blåruss i min tid var de som gikk økonomifag. Før var blåruss økonomi og administrative fag, og rødruss var allmenne fag på vgs.(husker jeg rett?!) Nå tror jeg man kan velge farge selv, så «blåruss»-begrepet er på vei vekk, men sitter i oss over 30 år.
Bare en ting. Ser du trekker frem at man får en helsesøsterbhkem. Det er ikke alltid tilfelle. Me mi første i 2010 hadde de ikke tid pga ferie. I 2015 så kunne de ikke sende noen hjem til meg pga da var jeg tobarnsmor og ille prioritert. Så det er ikke en gode alle får det heller.

Du skriver bra og ja enig. Blir ikke noen stemme på han om han ikke endrer på detta i allefall. Var på barsel i 3 dager PR selv.

Trine 24.03.2018 - 22:02

Trine: Hei Trine! Ja, jeg tror jeg er utrolig heldig som fikk en helsesøster som er tilstede for meg (døgnet rundt...!). Men det trengs flere av de, for arbeidet de gjør er så utrolig viktig! :-)
Hei Line! Du er inne på et veldig viktig tema og jeg støtter deg 100%!

Men ikke dra all "blåruss" over en kam er du grei! En del av oss jobber med hvordan helsesektoren kan effektiviseres på en slik måte at det blir MER tid til pasienter og omsorg for englene som jobber på sykehus i Norge og i utlandet. Masteroppgaven min handlet om hvordan nye strategier, prosesser og ikke minst teknologi kan gi sykepleiere (og jordmødre) en bedre arbeidshverdag med mer tid til det som er viktig, uten nedskjæringer - nettopp fordi man som økonom kan finne andre (smarte) steder å spare penger, så lenge hjertet er på rett sted.

Jeg er så heldig at jeg får jobbe med innovasjon og utvikling i en sektor med mening ut over bare kroner og øre ut og inn, til tross for at jeg er utdannet økonom og det setter jeg stor pris på hver eneste dag!

Hilsen blåruss (som egentlig var rødruss på Bamble VGS en gang i tiden).

Mette 26.03.2018 - 12:31

Mette: Heii! Tusen takk for innspill - og ja, beklager at det virker som jeg tar alle blåruss over samme kammen...! Det var ikke meningen :-) Takk også for veldig bra svar og innspill om hvordan "blårussen" kan effektivisere uten at det går utover omsorgen, men heller avlaster helsepersonellet så de kan bruke mer tid på annet! Ingenting er bedre enn det!

:-)
Du påpeker mye viktig, men det virker litt som om du mener at du snakker for ALLE de 50 000 damene som fødte i 2017?

Du hadde åpenbart en tøff og langvarig fødsel, og det har jeg all respekt for, men på meg virker den ikke spesiell typisk. Vi er mange som hvert år som har enkle, greie og "kjedelige" fødsler uten dramatikk og uten behov for å analysere, snakke noe særlig, eller blogge om dem etterpå.

Det er mulig det er oss Høie først og fremst tenker på med sitt forslag.

Lucie 26.03.2018 - 14:03

Lucie: Syns du leser litt for mye mellom linjene her nå - målet mitt var å fronte individualisert oppfølging, slik at du kan reise hjem når du vil, og jeg kan bli i 3 dager hvis jeg vil.

Min fødsel var ganske så normal, antageligvis like normal som din vil jeg anta. (Ikke lang og ikke tøff fødsel, nei...!)
Jeg dømmer selvsagt ikke de som ikke vil snakke om det - det er jo selvsagt ditt valg :-)

Høie sitt forslag er å spare penger, og med forlaget hans kan jeg ikke se at det blir noen forbedring.

Så igjen - individuell oppfølging, så kan du dra hjem når du vil og føler deg klar for det. Ingen skal måtte leke sengeleken (en variant av stolleken) på barsel 6-8 timer etter fødsel.

:-)
Hvem er denne partysvensken du snakker om? Bare av ren nysgjerrighet

Gustav 26.03.2018 - 14:18

Gustav: En fyr jeg ikke helt husker navnet på.
❤️ fikk første barn i februar, gruer meg allerede til et (forhåpentligvis) neste barn og fødsel i Norge.

Rebeca 28.03.2018 - 17:00

Hei! Jeg synes du er flink til å formulere dine følelser og tanker. Ja en kjenner nesten en fryktfølelse for å føde når jeg leser det du skriver. Heldigvis!, så vet jeg litt mer enn som så.

De seks timene du skriver om gjelder (så vidt jeg vet) to klinikker. I Stavanger og Bergen. Bent Høie forklarte under spørretimen på stortinget at fødsel er individuelt, og hvis mor har behov for lengre tid på Barsel så skal en kunne det! Legen, jordmor avgjør dette om det ligger et behov. Det er kjempefint at folk kommer med sine meninger. Synd det noen ganger sprer seg til at enda flere tror på påstander som er 1/3 av sannheten. Media er flink til å blåse opp det ene og andre, og en del biter rett på..

Hilsen 2 barnsmor

Christina 04.04.2018 - 17:20

Christina: «vi skal ikke tvinge noen ut av sykehusene» er ordene jeg har hørt. Det blir som å blinke med lysene i puben for å signalisere at tiden er inne. Trist at man må gråte tårer og be om å bli lengre. Det er ALDRI et sunt tegn at liggetiden bøir kortere og kortere.
Det er jo individuelt? Om en må gråte seg til så er det heller snakk om plassmangel på barsel. Det er en helt annen diskusjon. Når jeg fikk mitt barn nr to så var jeg veldig trygg. Barselen var STAPPFULL. Jeg hadde vært der i 24 timer og fikk inntrykket over stresset personal som ikke viste hvor alle familiene skulle ligge. Heldigvis så var jeg pigg og rask, sa jeg ville hjem så noen andre kunne få den. Noen som trengte det mer, men dette er snakk om plassmangel.

Christina 04.04.2018 - 18:06

Supporterfrue - Line Victoria Husby

les deg opp på saken før du poster feil info!

Mor til 3 06.04.2018 - 13:03

Mor til 3: les mitt tilsvar lenger opp! :-)


Design laget av Silje Lien Design