hits

Headerbilde

Tradisjon eller i værste fall, trend?

  • 22.06.2018     12:49

Er det en ting jeg har erfart som mamma så er det at folk er veldig opptatt av barna sine. Og det er både på godt og vondt.

Jeg for min del syns jåleriet er tatt et steg altfor langt i FEIL retning når jeg kom over noen som spurte om napping av bryn på sin 2,5 åring. Der er heldigvis flertallet enig! Men en annen ting som diskuteres ofte er hull i ørene på de små, som jeg syns er en helt pussig ting å påføre barn som ikke har bedt om det selv ennå. 

(Over har jeg klina til med et bilde av meg selv med øredobber, det fiiiiineste jeg kunne finne av meg selv i arkivet!)

Jeg husker selv jeg tok hull i ørene som 8-åring. Det var en 16. mai. Jeg hadde mast høl i huet (fiffig ordvalg!) etter å få hull i ørene som Rikke i klassen hadde. Hun var såå fin med det! Dette var på en tid man skøyt med pistol (selve øredobben var formet som ei lita pil på tuppen) i øret for å ta hull, hvilket jeg har skjønt frisører fremdeles gjør. Det var så traumatisk for meg at jeg så med skjeve blikk på frisører i en årrekke etterpå. Det endte med at det første skuddet ble satt, for derretter å LØPE ut av frisørsalongen ved bowlinga på Down Town i Porsgrunn i et dramatisk firsprang. «-NÆÆÆIIIII!!!!!!" kunne man høre syv år gamle Line nedover gangen og ned trappa på vei ut. Det tok jævlig mange softis og sjokolader på parkeringsplassen for at jeg gikk tilbake, selv om mamman min sa det var helt greit å ha bare en øredobb resten av livet også. Jeg kvinnet meg opp, beit tenna sammen og ble skutt i øret for andre gang 3 timer (!!) senere. Jeg fikk forøvrig infeksjon, og det var en liiiidelse å rense hullene hver dag med klorhexedin som man brukte den gangen. (Sprit) 

I dag ser jeg noen mammaer søke på nettet etter steder man tar øredobber før fylte tre. For det er ikke så mange som tilbyr dette lenger. Det er faktisk nesten blitt regnet som en "ulovlighet" å gjøre det, og det mener jeg er en god utvikling. Likevell finnes det foreldre som helt uten skam og sympati for poden syns det er greit å påføre barna sine den smerten det er å skyte eller pierce hull i ørene. For ikke snakke om risken for betennelse og flere vondter og plager for barnet ditt. Og da lurer jeg på - for HVEM er det du gjør dette for?

"-Hun er sååå søt med øredobber!» forsvarer folk det med. Jeg prøver å unngå å si noe, for jeg vet at Maren ville antageligvis skreket som en stukken gris hvis jeg hadde tatt henne med til pistoldama på frisørsalongen som gjør dette. En smerte jeg da altså påfører kidden min uten hennes ønske, vilje og viten, kun for å piffe opp utseende hennes. For jeg er av den oppfatningen at det ikke er noen åpenbar diskuterbar årsak til at man gjør dette. Jeg for min del hadde rett og slett ikke hatt samvittighet! Jeg vet at når Maren får vondt (når hun tryner, slår seg eller blir redd) så ser hun meg inn i øynene med store krokodilletårer og hylskriker. Vaksiner foreksempel - nødvendig dog, men akk så vondt det gjør å se henne vri seg i smerter og gå fra lykkelig uvitende babling og latter til?. fullstendig breakdown!

Nei, jeg dømmer ikke de som gjør det. Du som mor er forhåpentligvis i stand til å mene og gjøre det beste for barnet ditt. Men jeg er litt spent på hva som gjør at man blir så hellig overbevist om at det er det rette å gjøre. Er det religion? Eller er det tradisjon? Eller er det, det værste av alt - en trend? Er de som tall hull i ørene på små barn klar over risken? Infeksjonsfare og risiko for å utvikle allergier. Den kan rives ut, eller barnet kan fikle med den. Den kan løsne og barnet kan putte den i munnen. Klarer du å forklare ungen din på et år at «du skjønner at Mamma syns det er så fint med øredobber, så derfor skyter vi øredobben med pistol i øret ditt (et kjempesmell kan jeg huske, skvatt metervis!) og det KAN hende du får auau i øret ditt som vi må tukle med å rense hver eneste dag, og siden du ikke er klar over at du har et fremmedlegeme i ørene dine så kan de rives ut når du leker med nabojenta?! Så sånn er det!"

Så til fordelene med at babyen din har hull i ørene.

Å nei, det er visst ikke andre fordeler annet enn at babyen «ser søt ut» med det. 

Maren fikk øredobber til dåpen, og jeg gleder meg til hun spør meg om hun kan få lov til å få hull i ørene. Først da tenker jeg at det kan diskuteres, og jeg vil selvsagt gjøre henne oppmerksom på alle bakdelene - men om hun fremdeles vil ha hull i ørene - så skal hun få lov til det. Men aldri før hun ber om det selv og jeg vet at hun forstår både smerten og risken. Hun kommer nok til å bli fryktelig søt med de koselige øredobbene hun fikk, bittesmå emaljerte blomster? 🌸 Så har hun noe å glede seg til! (Inntill videre er det en ganske stor sjans for at mamma tjuvlåner de bittelitt...!)

Beklager hvis noen føler seg tråkket på tærne av mine tanker omkring dette, og jeg er helt med på en god diskusjon i kommentarfeltene. Jeg hører gjerne fra dere som har soleklare fordeler med å pierce ørene til babyene deres, jeg er faktisk veldig spent på hva slags innspill det eventuelt vil komme... For som med så mye annet - dette er min mening, og du skal få lov til å være uenig! 

Supporterfrue - Line Victoria.

Jeg er så utrolig enig med deg i dette. Og for å være ærlig så syntes jeg ikke det er pent en gang på så små barn. De blir ikke mer søte med øredobber. Og til de som mener at babyen/barnet blir det så vil jeg bare si; Den ekstra "søtheten" som kommer med de øredobbene veier ikke opp for potensiell infeksjonsfare, svelging, riving, ømhet osv.. Det jeg tenker på er hva mor/far har utsatt barnet sitt for. Jeg har hull i ørene som jeg selv bestemte at jeg skulle ha da jeg var 16. Jeg husker den smerten som om det skulle vært i går (er nå 33 år). Det skal i hvert fall ikke jeg utsette mitt barn for, jeg syntes barnet mitt er søt nok fra før, nå har jeg en gutt da, men han trenger uansett ikke noe ekstra for å bli søtere. Jeg er så glad for at du tar opp sånne ting som dette, hurra for deg :)

Camilla 22.06.2018 - 14:17

Helt enig med deg! Er jo drit vondt🙈 Jobber i bhg og har hatt flere barn med utenlandsk opprinnelse som har hatt hull i ørene. Hun minste var 8 mnd når hun begynt, med bling i øran. Måtte spørre mor om dette, og hun fortalte at de gjorde det på klinikken!! Var helt vanlig, alle jenter skulle ha det. Syns det er så ekkelt i påkledning situasjoner, livredd for å dra de ut av øret. Og det herjes jo en del i bhg og. Nei, spør du meg for de være gamle nok til å spørre selv og forstå at det er vondt og hvorfor.

Vibeke 22.06.2018 - 14:22

Så enig med deg, hvem gjør de dette for? Skjønner heller ikke de som gir øredobber i dåpsgave jeg da? ;-D

Husker selv når jeg fikk hull i ørene på barneskolen, fikk også litt betennelse og allergi!

Jeg fikk det også etter å ha masa hull i hodet på mamma, ingen søsken tok hull i ørene etter meg når de så hvordan det var.

Datteren min har innimellom spurt om å få hull i øra, har da forklart hva som kan skje og at det blir skutt gjennom øret, ikke spurt så mye mer om det :-D

Hun fikk klipsøredobber en gang og hun synes det var ekstremt vondt når det skulle av igjen, så tror ikke det blir mye mas om det her i huset egentlig.

Bo 22.06.2018 - 15:21

Bo: hahaha, klips kan gjøre vondt det ass - ser den! Fikk øredobber i dåpsgave, men de kan heeeelt fint brukes hele livet - så for Marens del er det ekstra hyggelig med dåpsgave som er for livet ut da, selv om hun ikke kan bruke de heeeelt ennå!
Fikk hull i ørene da jeg var 2 år😊 Ikke husker jeg at det var vondt, og ikke har jeg hatt infeksjoner. Er nå 40 år og har hullene fortsatt. Datteren på 6 år har hatt hull i 4 år, og det går helt fint. Opp til hver enkelt😊

22.06.2018 - 16:02

Anonym: Joda, i utgangspunktet enig - og bra det ikke bydde på problemer. Men var det for henne selv at hun fikk hull i ørene? Altså - tror du hun ønsket det selv som 2-åring, eller tror du det hadde gått helt greit å ventet også..?! :-)
Vi tok hull i ørene på datteren da hun var 3,5 år, egentlig veldig tidlig for jeg er helt enig i hva du skriver..... Vi hadde noen (mange) runder, ingen hun kjente hadde, men hun så jeg hadde ørepynt. Vi inngikk en avtale om at dersom hun ville da hun sluttet med smokk, kunne hun få hull i ørene. Det gikk under 1 uke også var hun ferdig med smokk.. Og da kom vi til kort... Ingen infeksjon, takk og lov. Hun gråt i 30 sekunder også var det over.

Agnes 22.06.2018 - 16:25

Agnes: da høres det jo ut som en veltenkt ting å gjøre, for ikke glemme at hun på et vis ønsket det selv:-) 3,5 år kan man forsåvidt kommunisere også... jeg tenker vel mer på de rundt et år..!
Så enig med deg. Snakket faktisk med min svigerinne om samme tema for bare noen få dager siden, siden jeg så en liten på maks et år med dette på helsestasjonen for noen uker siden. Barn bør ikke få øredobber før de er stor nok til å skjønne både at det gjør vondt, og hva det kreves av arbeid i etterkant.

Siw 22.06.2018 - 17:08

Siw: det er vi enige! Jeg ble også veldig overrasket da Tone Damli hadde gjort det på sin baby (under et år) - det kan gi uheldige følger der andre foreldre følger etter... en litt lei trend!
Jeg er på en måte enig med deg, men samtidig uenig. Jeg fikk mine hull i ørene når jeg var 7 år, pistolen satt fast og som deg nektet jeg å ta det andre hullet i øret. Gikk nesten halvannen uke før vi fikk tatt det andre og det ble noen infeksjoner og runder med rens. 😱 Denne opplevelsen sitter godt i meg ennå som en forferdelig opplevelse. Så fikk jeg en datter. Hun er nå snart to år. Når hun var 6 mnd valgte jeg å ta hull i ørene hennes. Av to grunner. At hun ikke skal huske at det var vondt og for opplevelsen man får OM pistolen sitter fast slik som på meg... Hun fikk en lindrende salve på øreflippen først, pang og rett på trøstepuppen. Så en gang til. Var så vidt antydning til gråt. Og pistolen bråker ikke på langt nær så mye som de gjorde. Vi valgte en klinikk fremfor frisørsalong. Dyrere, men så absolutt verdt det. Lett å rense på et så lite barn og har valgt øredobber som sitter helt inntil ørene. Ikke hatt noen problemer. 😊

Marianne 22.06.2018 - 17:34

Marianne: jeg er veldig glad for bidraget ditt i diskusjonen, det var derfor jeg skrev innlegget:-) bra det har forandret seg forøvrig...! Syns forøvrig det var ille nok med vaksinene, så jeg vil liksom ikke utsette henne for det...!
Helt enig!

Men, vet du egentlig hva en bakdel er? Jeg tror du mener ulempe? 😀

Karianne 22.06.2018 - 18:36

Karianne: åj! Ja! Hahah, åjda!
Hei

Jeg tok hull i ørene på datteren min når hun var 7 mnd. Dette fordi de ikke har brusk i øreflippen når de er så små og for å forhindre infeksjoner.

Hun har aldri hatt infeksjon, de gror aldri igjen selv uten øredobber i.

På den tiden var jeg 26 år, fått min første jente og bodde ved siden av en helsesøster som mente at om de skal ha hull mens de er barn, er det den mest humane og beste tiden å gjøre det på.

Hullene var skutt på -5 sek og hun gråt Max i 30 sek.

Når det er sagt, som 38 åring hadde jeg nok ikke gjort det. På bakgrunn at jeg synes at de bør få velge det selv, og for at jeg sikkert har blitt mer hønemor med alderen 😊

Helene 22.06.2018 - 19:33

Fikk hull i ørene da jeg var knapt 2 uker gammel så husker ikke selve opplevelsen, men ville gjerne hatt muligheten for å ta det valget selv. Er nå 23 år og kan dessverre ikke bruke ørepynt fordi de blir flammende røde, de brenner og hovner skikkelig opp. Er ikke dermed sagt att alle vil oppleve det, men syns det er opp til hver og en selv til å bestemme selv

Renate 22.06.2018 - 19:49

Jeg er så enig, synes det er idiotisk! kunne listet opp mange grunner til dette, men velger ut en! Datteren min er 7 år og hun har sagt siden hun var 4 år at hun ALDRI vil ha hull i ørene! Dette har hun vært veldig tydelig hver gang temaet har dukket opp. Kanskje hun endrer mening, kanskje ikke? Er i hvertfall ikke min rett som mor og ta det valget for henne

Monique 22.06.2018 - 19:54

Jeg er vel en av de som ikke skjønner hvorfor noen foreldre tar valg som skal få barna til å se søte ut. Barn er søte uansett! Og de er spesielt søte med møkkete klær, bustete hår med leverposteirester og litt størkna snør under nesa ;) Fordi de er barn!!! De skal ikke være miniutgaver av voksne. De skal få være lykkelig uvitende om forventningene knyttet til kjønn og utseende så lenge som overhode mulig (og det er dessverre ikke så lenge)! Ikke rent sjeldent folk har kalt den lille frøkna mi for "han" og "gutt" fordi hun har på seg blå body med bil eller andre "gutteklær". Jeg skal hverfall fighte i mot helt til hun blir gammel nok til å kreve strutteskjørt og Frost-genser ;) Men det var vel litt på siden av det som var temaet her, men min stemme går altså til nei til hull i ørene ;) Over og ut.

Hipphurra 22.06.2018 - 19:55

Enig med deg, Line!!! Å «pynte» på utseende til små barn hører ikke hjemme! De er så vakre som de er, og jeg kjenner jeg gruer meg til min lille baby blir stor og vil farge det fine håret sitt;)

Åse 22.06.2018 - 20:25

Haha! Jeg kjenner meg så godt igjen i historien din :) Jeg fikk hull i ørene- for første gang- da jeg var sju. Om det var min eller mammas ide aner jeg ikke. Ihvertfall- jeg kan fremdeles huske den sinnssyke smerten i øreflippen- jeg hylskreik og nekta frisøren å ta det andre øret. Tror det måtte typ en times overtaling og en is eller to til, før jeg omsider tok det andre. Sittende på mammas fang, hylende som en gris på vei til slakteriet. To små rosa øredobber i flammende røde øreflipper. Men det stoppet jo ikke der. Faenskapet skulle vris på, og ikke minst renses. Dette under ville protester fra meg, hver gang. Til slutt ga vi opp, mamma og jeg. Tok ut dritten, og hullene grodde igjen. FOR en befrielse.

Så ble jeg tenåring, og med det litt forfengelig. Ønsket om å pynte ørene kom, men ikke fasan om jeg ville skyte på nytt. Så dermed- på det glade 80- og starten av 90-tallet gikk jeg med klips! Vi snakker rosa plast og lange "krystaller ". Jøsses.

I starten av 20-årene kvinnet jeg meg opp til å ta nye hull, og det gikk på en måte mye greiere da, enn det gjorde i en alder av sju. Dermed hadde jeg tenkt- om jeg hadde fått døtre- at dette skulle de få ta stilling til selv, når de var gamle nok Og hadde de kommet med ønske i en alder av fire eller sju, ville jeg veiledet dem litt i valget. Aldri i verden om jeg hadde gjort dette på ei lita frøken, som er fin nok i massevis i seg selv <3

Beate 22.06.2018 - 20:38

Mødre som tar hull i ørene på barna sine når de er så små (før de er gamle nok til å spørre etter det selv) er rett og slett utrolig egoistiske! «har ikke brusk i øreflippen og for å forhindre infeksjoner»?? Unnskyld meg,hvem i alle dager sier at jenter MÅ ha hull i ørene? «de glemmer det så fort,gråten går fortere over når de er så små»?? #orkerikke... har selv ei jente på 2 år og det har aldri falt meg inn å ta hull i ørene på henne!

Ingrid T 22.06.2018 - 21:21

Jeg har foreldre av annen opprinnelse og samtykket da jeg fikk hull i ørene like etter at jeg begynte på barneskolen. Husker jeg synes det var rart at niesen min fikk hull som 2-3 åring, men da var noe av begrunnelsen at mange stadig trodde hun var en gutt (hjalp ikke at hun er kopi av faren sin akkurat). Småbarn har jo ofte kort hår og en del klær er i grunnen litt unisex.

Anonym Utlending 22.06.2018 - 21:44

Jeg kan nevne at jeg tok 3 nye hull som 26 åring og det gjorde MYE vondere enn mine første 2 hull i 0. klasse!

Anonym Utlending 22.06.2018 - 21:48

Fy filler?n - hvorfor i all verden ?pynte? en baby/et lite barn som er nydelig nok??? Null forståelse for foreldre som velger å gjøre dette!!

Anne Kristine 22.06.2018 - 22:06

Selv var jeg 17 år pga mamma var livredd nikkelallergi osv.

Jentene mine fikk hull til de begynte i 1 klasse. Da hadde de mast i et års tid. De var modne for å ta hull og satt fint til de hadde «skutt» hull på begge sider, null stress:) Litt betennelse i starten men gikk seg fint til. Må passe på håndhygiene og rense.

Syns barn bør være store nok til å være med å bestemme det selv og mor/far må vite at barna er klar for det og evt gjør avtale om å vente.

God helg😊

LisaM 22.06.2018 - 22:08

Jeg er snart 40, og fikk hull i ørene før jeg var ett år gammel (det var ganske vanlig på den tiden tror jeg). Som tenåring var det kult å ha flere hull, så jeg hadde 3 hull i hvert øre (!). Så kom en periode hvor jeg ikke brukte øredobber på flere år, og «fordelen» med hullene jeg fikk som liten er at de ikke lukket seg, så når jeg etter 5-6 år bestemte meg for at jeg ville ha øredobber igjen var de andre hullene grodd igjen, men ikke de!

Tonje 22.06.2018 - 22:12

Jeg har 3 jenter. De 2 første fikk hull i ørene i 8-9 årsalder da de selv ville ha det. Begge to fikk betennelse på betennelse og hun ene måtte vi la de Gro igjen på, for så å ta på nytt noen år senere. Attpåklatten fikk hull i ørene når hun var 6 mnd. Vi tok på emblakrem (bedøvelseskrem) og hun foretrakk ikke en mine, det gjorde ikke vondt. Når du får hull i ørene når du er så liten, plukker du ikke på det, det får være i fred og hun har ikke hatt en eneste betennelse. Så for oss var det lurt😊 jeg har enda ikke møtt en eneste jente som ikke vil ha hull i ørene, så vi gjorde det sånn.

Karin 22.06.2018 - 22:58

Tok selv hull i ørene i en alder av før fylte 10, (det var fortsatt en slik pistol du snakker om).. det ene øret gikk bra, og andre siden ikke så bra- måtte klippe av øredobben med tang.. nå sitter jeg med tre hull i hvert øre, og ei lita jente på 8 mnd.. Håper hun en dag vil overta mammas glede over smykker og litt bling, men det skal da komme som ønske fra henne selv, og hun skal få høre alt om positive og negative sider med hull i ørene.. men hull i ørene før 4 års alder- det er bare tull spør du meg 😊

Tina 23.06.2018 - 13:02

Hull i ørene er noe nesten alle jenter til slutt vil ha og du hører alltid om disse historiene der de bare får tatt ett hull av gangen fordi det gjør vondt og det må renses og renses pga betennelse . Fordelen med å gjøre det når de er baby er at de har ingen smerte der, og det blir ingen infeksjon, da ingen driver å tar på de, og hullet vokser ikke igjen. I Spania er det «normalt» å ta som nyfødt og de bruker ekte gull øredobber med flat skrutupp som ikke detter av. Ser ikke noe feil med å ta det som liten, vil vel ikke si at en 4-5 åring helt vet hva de går til uansett hva de blir forklart. De vil jo bare ha det som andre jenter har 😊 men alle må få mene det de vil, men ikke kritiser de som lar barna ta det tidlig. Det er like feil som om de skulle kritisert de som venter til senere og vet at barnet både kan bli redd og få smerter!

Kristine 23.06.2018 - 13:50

Eh...at en nyfødt ikke har smerte i øreflippen? Selvsagt har de det!

Beate 23.06.2018 - 13:55

Jeg spurte selv da jeg var 5 år om jeg kunne få, fikk da, men jeg har hatt mye styr med dem, mye betendelse, veldig allergisk. Lillemor skal få når hun selv ønsker. Hun er 1 år og håper hun venter til hun er i skole alder

Therese 23.06.2018 - 17:58

«Hull i ørene er noe nesten alle jenter vil ha»

Nå har jeg jobbet en del år i både bhg og skole og det er slettes ikke slik at «nesten alle» jenter vil ha det. Godt mulig du mener «nesten alle mødre»,for når jeg leser slike kommentarer tenker jeg at det er en hel haug egoistiske mødre der ute som tar hull i ørene på uskyldige små barn bare fordi det er så søtt med øredobber på jenter!

Ingrid T 23.06.2018 - 20:23

Ingrid T, som jeg skulle sagt det selv! Takk!

Beate 23.06.2018 - 20:40

Som nybakt mamma kunne det ikke falt meg inn å pierce ørene til datteren min før hun er stor nok til å be om det selv, å påføre henne unødvendig smerte og infeksjonsrisiko på grunn av totalt unødvendige estetiske årsaker gjør meg uvel.

Dessuten vil jeg bare påpeke at hvis ungen etterhvert begynner å mase om øredobber (og her kan jeg ikke si kategorisk at jeg vil klare å nekte henne, det får vi ta når vi kommer så langt), så vil jeg ta henne med til en profesjonell piercer, og ikke en frisør. Mange vet kanskje ikke dette, siden det er så vanlig å få hull i ørene hos frisøren, men pistolene de bruker er nærmest umulige å sterilisere helt, smellet er skremmende, samt at de mer butte øredobbene som de bruker til å skape hullet ødelegger mer av vevet og øker sjansen for infeksjon sammenliknet med en spiss, steril nål. Å gi ungene hull i øret tidlig for å unngå traumer med pistol senere er derfor et argument jeg ikke kjøper helt, for det finnes et mye tryggere og mindre smertefullt alternativ med en ordentlig steril nål hos en person som faktisk lever av å pierce, og ikke en som gjør det i tillegg til å klippe hår 😊

Ida 23.06.2018 - 20:57

Veldig enig med Ida. At frisører skal skyte hull i øra på folk er bare tull, det burde faktisk forbys å skyte hull.

Når jeg ser foreldre som skyter hull i øra på sine små barn, tenker jeg at de er egoistiske og overfladiske. Før det første, hvertfall når man snakker om babyer, så er det et overgrep mot barnets kropp. For det andre, barn må få være barn. Skal vi tvinge på dem skjønnshetshysteriet i så lav alder? Nei, vi burde ikke det. Vi burde håpe de aldri vil lide under skjønnhetstyranniet så mange mennesker sliter med.

I tillegg har barn mye større risiko for infeksjoner, de tar på piercingen med skitne hender, uhell kan skje når de leker etc.

La barna velge selv når de er gamle nok. La barnet være den som spør om piercing.

Btw, øy Helene. Har du altså møtt mange mennesker med BRUSK i øreflippen? 😂

Daniel 24.06.2018 - 16:07

Jeg er så enig! Har ei på fire, og hun skal fint få ha hatt lyst på det en stund før vi gjør noe sånt altså. Og så må hun vite nøyaktig hva hun går til. Men det jeg har begynt å lure på i det siste, er at når det er aktuelt for henne , om jeg skal ta henne med til en piercing artist istedenfor å skyte hull hos en frisør. Så vidt jeg har forstått er det mer skånsomt? Jeg aner ikke. Den tid den sorg, forhåpentligvis er det minst fire år til enda. Og så får vi se om poden på ett år og vil ha. Det blir stas.

Hilde 25.06.2018 - 11:36

Spiller dette noe stor rolle? Syns dere er litt mammapoliti her nå. Litt skuffet faktisk. Om foreldrene vaksinerer barna eller ikke, ja det spiller noe rolle!! Men om barna får hull i ørene om de er 1 eller 7 spiller vell ikke den STORE rollen, det må vell være mor og far sitt valg, utenom att noen andre har noe med det! Har aldri hørt om noen som sitter med store vansker om de fikk hullene om de var 1 eller 7. Har flere venninner som fikk når de var 1 år og har ALDRI hørt de klage over det. Jeg fikk når jeg var 7 og overlevde smerten og betennelsen, slik som VELDIG mange andre også har gjort.

25.06.2018 - 11:47

Jeg har to jenter og en gutt. Jentene er 7 og 5 år. Hun på 7 fikk pierce ørene sine da hun var 5 år. Da hadde hun mast daglig i over et år, sett videoer på YouTube for å se hvordan de gjør det. Hun hadde bestemt seg og det gikk helt fint. Hun yngste på 5 har ikke spurt enda, hun skal få når hun spør og er sikker. Men må innrømme jeg sa nei da guttungen på 8 spurte om hull i øret, med litt dårlig samvittighet da!

Linn Chr. 26.06.2018 - 13:31

Seriøst vi lever i 2018 !!! Når skal folk slutte å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør !!! Hadde det vært så farlig å ta hull i ørene på barn, så hadde det ikke vært lov !!! Å til du som jobber i en barnehage som kommer med noe sånt ang barn med foreldre fra et annet land. Utrolig stygt å henge ut de pga de er fra et annet land og kultur. Trodde de som jobbet i barnehage skulle ha litt mere forståelse for sånt.

26.06.2018 - 16:59

Så enig med deg. Min niese fikk det når hun var 6 uker gammel, skjønner ikke Poenget. Har ei på 3 som har begynt å mase om det.. Jeg har tenkt at fra hun begynner å mase så må hun vente til hun har bursdag neste gang.. Slik at det ikke bare er noe hun har lyst på en uke også år hun det. MEn hadde ikke trodd det skulle bli så tidlig som når hun blir 4, Spurte hos frisøren om aldersgrense og da sa hun at så lenge barnet selv kan samtykke og sier at hun vil så gjør de det der.. Forskjellig praksis fra sted til sted selvfølgelig. Det positive er at mange steder tar de begge ørene samtidig, det står en på hver side og teller til 3 og vips er begge ørene unnagjort. Her tyr vi til klistremerke øredobber og det funker inntil videre

Nina 27.06.2018 - 01:07

Folk burde ikke tvinges til å ha piercinger i øran generelt. :o

Lena 27.06.2018 - 17:14

Ja, bare å ta i navlen til baby når man først er i gang. De fleste vil jo ha piercing der når de er 14. 🙄🙄🙄

Helene 28.06.2018 - 22:01

Jeg fikk da jeg var 4, etter mye masing på mamma. Hun er utdannet frisør, så hun har piercet noen ører i sin tid, og hadde derfor ikke noe lyst til at jeg skulle få det: Hun husket nemlig hvor håpløst det var med barn som hylgrein etter et hull, og så måtte det kjempes for å ta et til (du kjenner jo den historien ;)). Til slutt gav hun etter, men med advarsel om at hvis jeg begynte å gråte, så var det rett ut fra salongen - uavhengig av hvor mange hull som var tatt. Jeg turte ikke annet enn å sitte pent, så to hull ble det ;)

02.07.2018 - 19:38

Jeg fick ta hull i ørene da jeg var 15 for att mine foreldre var uroli for infeksjoner.

Husker ikke att det small sånn men gjore ont. Hade litt såre øresnibber en stund å fick rengjøre, men det gikk over.

Helt enig i att hull i øre ikke ska tas på småbarn. Å bruke det som argument at det ikke gjør like ont og att risikoen for infeksjon ikke finns viser på stor ukunnskap.

Det er siden lenge bevist at barn føler smærte allerede i mors mage. Barn reagerer derimot ikke allti med skrik å gråt. Barn kan reagere med å være stille å apatisk nesten, på smerte.

For ikke å snakke om infeksjonsrisikoen. Barn opp till 2 år har ikke ett fullgott imunforsvar, er jo dærfor vi er forsikti me att folk ska være på di me henna å slikt. Så selsakt er risikoen for at de får infeksjon stor hvis man tar hull i øre på di nårr di er så små. Alle får ikke det, takk å lov at di ongene slipper. Å så akkorat det, hvis man tar hull i øre på ett lite barn ødelegger du brusk bildningen i barnets øre.

Bare ren idioti å ta hull i øre på små barn. Vent till etter 10 år sier jeg, så di fullt ut kan skjønne vad det innebærer.

Det er bare å stå på sig som foreldre tross masing :)

Åver og ut

Anonym 03.07.2018 - 01:12

Jeg reagerer negativt når jeg ser småbarn med hull i ørene. Jeg tenker rett og slett at det er dårlige foreldre som påfører barna sine dette.

04.07.2018 - 21:02

Skjønner det er delte meninger.

Min datter fikk hull i ørene da hun var 4 mnd. Hun skrek typ 10 sek. Hun er babymodell, men når hun er på shoot må vi faktisk ta de ut, eller redigere de bort. Nå er hun eldre da, men jeg synes mye av mammapolitiet kan ta en bolle. Jeg elsker barnet mitt like høyt som andre, men det gjør meg ikke noe vondt ved vaksine o.l. Hun har blitt en robust jente som tåler en del, og hun lærer The hard way. Min mann og jeg er begge Leger, og er begge oppvokst strengt. Vi øser av kjærlighet til prinsessen, men samsoving har vi aldri hatt, listet oss rundt for å ikke vekke henne, skjer ikke. Hun ble vant med at vi satt på CD da hun la seg som nyfødt og nå sover hun hvor som helst. Gullet vårt blir det også et fantastisk menneske av. Hun øser av sin kjærlighet og empati til alle. Jeg trente samme dag som jeg fødte, og hun ble raskt med på trening også. Så, jeg tenker, når vi ser denne gode jenta at mye har vi gjort riktig. Hun var også på fly når hun var en uke, 14 dager på Maldivene. Nå flyr hun selv til besteforeldre. Leser få blogger, men du er rå, liker deg👏🏅🦋

Ane 05.07.2018 - 01:06



Design laget av Silje Lien Design