Hvordan blir 2016?

Nytt år og nye mål.

Jeg er elendig på det å få ræva i gir. Jeg brukte faktisk 7-8 år på å komme meg tilbake til treningssenteret igjen, så man kan vel trygt si at jeg er har sliti litt med å finne motivasjonen på tidligere tidspunkt.

Nå når et nytt år står ved døråpningen, så vet man jo veldig godt at utrolig mange bestemmer seg denne uka med ribbe og søtsaker at noe må gjøres. Noen merker at jobbuniformen sitter litt trangere, det må lages nytt hull i beltet eller kanskje det var litt ekstra hardt å gå til busstoppet akkurat etter jula? Uansett hva din motivasjon for å trene er, så vit at du ikke er alene i disse dager om å sette deg mål for hvordan 2016 kanskje skal bli. Jeg kan dessverre ikke bære deg til treningssenteret, eller tvinge fysisk på deg spasèr-skoene, men kanskje jeg kan gi deg et par ørsmå tips til hvordan gjøre overgangen litt lettere? Jeg gikk fra å ha slitt ut en del i den relativt nye sofaen vår med ræv-nedsøkk i den ene sitteputa, så jeg vet så altfor godt hvor forbasket hard den dørstokkmila er. 

Hvis du først har fått på deg noe som minner om treningstøy, så har du kommet veldig langt allerede. Faktisk er veien fra å sitte i sofaen og til skapet med de litt utdaterte treningstightsene og slitte joggeskoene veeeeldig lang. Mitt beste tips er å starte treningen på en fridag, slik at du kan bruke den tiden DU trenger på å komme deg inn i treningstøyet. Hva med å legge det frem dagen i forveien, slik at du smetter rett i treningsklærne etter den første kaffekoppen/røyken/toalettbesøket den morgenen? Sørg for at treningstøyet er er rent og lukter nyvasket, det er faktisk ganske digg! 

Som jeg har nevnt tidligere – jeg er veldig glad i å dusje før trening, på den måten føler jeg meg ren og pen og ikke minst er jeg en skikkelig frysepinne, så varmen fra et deilig bad eller dusj hjelper meg å kvikne til litt. Jeg er faktisk så utseendefiksert at jeg noenganger sminker meg litt også, litt mascara og dekkstift, bare for å føle meg litt mindre herja pizzatryne når jeg dukker opp på trening. Håret havner i en rufsete topp, jeg har helt gitt opp den fluffy og kule hestehalen på trening, den er bare i veien.

Hvis du er usikker på hva de forskjellige saltimene er, velg noe du vet hva er for noe så du slipper å føle deg som en geit med polvotter. Det var først for et par uker siden jeg fant ut hva TRX-trening var for noe, det var trening med strikk og egen kroppsvekt. I flere måneder har jeg sett de timene på kalenderen, men ikke dristet meg til å prøve. Spør noen hva det er for noe, google det, eller bruk youtube om du er usikker. Om du er helt ny på saltimer, hva med å velge noe enhver geit med polvotter kan mestre? Jeg valgte meg spinning. Hvor vanskelig kunne det være liksom? Dritenkelt. Bare å sykle. Du trenger ikke fancy utstyr heller, det kan du ønske deg til fremtidige bursdager, når skatteoppgjøret kommer eller når kjæresten din må kjøpe seg seg ut av dårlig samvittighet.

Igjen – er du så heldig at du har to velfungerende bein og en dør å gå ut av – BRUK NATUREN RUNDT DEG! Du må ikke ha kort på treningssenter, det skal ikke mere til enn å måke snøen i oppkjørselen eller gå til butikken, så er du veldig godt igang! Hvis du alikevell ønsker deg kort på treningssenter, bruk for alt det er verdt disse “gratis prøvetimene” de har mye av i disse tider og sørg for å finne et senter du trives på! 

Skryt av deg selv, hver eneste gang. Skryt på facebook, instagram, snap og tinder. Fortell alle at du har vært å trent! ingenting er hyggeligere enn at du får tommel opp og likes på at du har sjekket inn på treningssenteret, eller tatt en selfie i snømåkingen. Du er bedre enn alle de andre som sitter å sliter ut sofaputene uansett og er i ferd med å runde facebook, så hey – gni det inn mens du kan!

Viktigst av alt – sett deg mål. Er målet ditt å få til to treningsøkter i uka? FLOTT! To økter er bedre enn ingen! Er målet ditt å løpe en mil uten stopp om en månede? Ja, da er du like dum som meg, men jeg liker det! Jeg løp til krampa tok meg, jeg fullførte men dæven steike, jeg er glad jeg ikke satte meg som mål å løpe noe særlig lengre eller på en bedre tid, hahah! 

En treningsmetode jeg har begynt å like nå er “planken”. Det er helt seriøst ingen grunn til å la vær å ta planken så ofte man har mulighet. Det er ren bonus for kroppen din, og tar utrolig liten tid fra den elskede sofatiden vår. Bruk en reklamepause, goddamnit! Under ser dere bilde av hvordan det egentlig ikke skal gjøres, ræva må nok litt lenger ned for at det skal bli godkjent planke tror jeg. Men who cares, så lenger du kjenner det i kroppen – så la det stå til!

Tro ikke at du må trene alene hele tiden. Det er mange av oss som liker å ha med noen å slepe seg etter. i Liveagruppen min kan jeg sende en melding til gruppen på facebook og spørre om noen vil trene eller gå tur, og jeg VET at jeg får svar fra minst en av de at de blir med. Det er absolutt en av fordelene med å gå på kurs, du er IKKE alene. Aldri. Så spør venner, familie eller kjæresten om de vil være med – eller opprett en gruppe for “mosjonister som bare vil mosjonere for å mosjonere” så får du kanskje en ny venn eller venninne du kan være litt aktiv med? 

Musikk på ørene, lag deg en spilleliste med bare den musikken du liker aller best og som girer deg opp. Husk at det bare er du som hører musikken, så ikke vær redd for å velge deg noe som kanskje er litt flaut å fyre opp fra en brent cd på et vorsspiel – jeg kan innrømme for dere at jeg er håpløst glad i filmmusikk, Celine Dion sine skrike-sanger, musikk jeg hørte på når jeg var russ i 2002, faenskapet Hanson-brødrene klarte å lire av seg før de ble påkjørt av et tog og sist men ikke minst….. 

JEG BLIR HELT PSYKOPATISK GLAD OG ENERGIRIK AV DENNE SANGEN!!!!!!!!! 

(Ikke døm meg, det skal aldri brukes mot meg at jeg jasser opp kyllingbeina med denne låta. Får jeg denne på spinning noengang kan dere regne med at jeg går i sjokk – og makspuls ved første strofe.) 

Ta deg sammen. Ja, jeg mener faktisk det akkurat som jeg skriver det. Jeg klarte ikke ta meg sammen og endre de dårlige rutinene mine før 24. august 2015. Det tok meg flere år å bygge meg opp både mot og fettreserver for å ta fatt på den turen jeg har hatt de siste 4 månedene. Med så jævlig lite lyst jeg hadde til å bli sunn og glad i trening, så er det virkelig et under at jeg kom meg over dørstokken. Og jeg mener det helt oppriktig at om JEG kan, så kan fasen meg du også. Jeg er ikke noe treningsorakel eller noen fitnessqueen – jeg har bare opplevd fordelene med å bevege på meg, og jeg må si jeg nyter avkastningen. 

Så hva er mine mål for 2016? Det kommer i et eget innlegg jeg holder på med for dere. Gleder meg til å dele det med dere!

Andre innlegg om motivasjon jeg har skrevet finner du her!

Vil du høre et lite utvalg av låter jeg fyrer opp treningshjertet mitt med…? Ok, here it comes:

yRh-dzrI4Z4

 

y6120QOlsfU

 

uNvTSlGyKUs

(Den siste her er helt råå.. Den har blitt gitt til meg av min veileder Nancy og blir brukt når vi skal gi alt mot slutten av spinningtimen hennes. Jeg er alltid nær ved å begynne å gråte under denne låta fordi den fyrer meg så opp at jeg ikke kan kontrollere meg selv. Farlig bra låt!)

3 kommentarer
    1. Oppdaget bloggen din gjennom treningssenteret mitt. Har gått et livea express kurs nå før jul, og selv med et måltid om dagen fra start har jeg fått fantastiske resultater 🙂 Jeg hadde mye for mye etter flere tette graviditeter, og med astma i bagasjen satt oppavsofaen energien laaaangt inne…så langt inne at jeg nesten skvatt når jeg først kom meg opp av den 😉 Men med bryllup til sommeren kunne jeg ikke sitte her lenger…vil føle meg som den beste utgaven av meg sjøl den helt spesielle dagen…og helst resten av året også. Kan ikke få fullrost livea kurset nok…endelig noe enkelt som faktisk fungere. Er moro å kunne bli motivert av andre som har hatt (nesten) samme utgangspunkt, så nå blir jeg fast leser og håper du sparker meg ut av sofaen de dagene jeg er litt forelska i den igjen 😉 Jula har vært litt meltdown, men målet for desember er og ikke gå opp….og foreløpig ser det ut som jeg klarer det 🙂 Nå har jeg meldt meg på sentrumsløpet i april, så nå må treningsprogrammet oppgraderes og antiløperen skal bli antiloper. Heia oss!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg