Veiedag #1. Tallenes tale.

Jeg HATER tall. Virkelig. Jeg hater disse tallene fordi de faktisk ikke gir noen andre noe, det er tall som kan oppleves positivt for noen, men negativt for andre.

Jeg har tatt tolv tusen runder med meg selv. Om jeg skal være den som outer min egen vekt og alle tall omkring kroppen min. Det ville faktisk vært ganske enkelt å kline tallet opp på et bilde og fortelle alle at pila heretter kommer til å peke nedover og at tallet skal bli betydelig lavere. Men så fikk det meg også til å tenke på en veldig viktig ting.

Leserne mine.

Jeg tror nok at de aller, aller fleste lesere innom denne bloggen er det greit å kunne fortelle vekta mi til. Jeg vil anta at de aller fleste av leserene mine ikke ville hatt noe nevneverdig problem med at jeg fortalte med tall hvor mye jeg veier og hva jeg kunne tenkt meg å lande på om noen uker/måneder. Jeg jager ikke sommerkroppen, men helårskroppen så tallet blir jo sånn sett bare en indikasjon på fremgangen/nedgangen. Og jeg tror de aller fleste ville fint taklet å høre tallet med antall kilo happy-polstring jeg ønsker å kvitte meg med.
Men om det skulle finnes en, kun EN person der ute som ville følt det kjipt og vondt å se at jeg oppfatter min egen vekt og kropp idag som noe negativt, så får det meg til å tenke meg om en gang til. For 99 % av leserne mine er friske, oppegående personer som forhåpentligvis er trygg i kroppen sin og føler seg vel. Mer eller mindre. Men det kan også like gjerne også være EN der ute som måler seg med meg. Og når jeg da går ut med vekta mi og sier at jeg ikke føler meg vel med den, ja da utløser jeg kanskje et kroppshat hos den personen som ikke var der i utgangspunktet. Jeg vil ikke være den som forteller folk hva som er ok å veie eller hva som ikke er ok å veie, i tall. 

Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. 

For da jeg var usikker i min egen kropp så saumfarte jeg internettet. Jeg tror jeg til en viss grad rundet internettet og søkte etter svar om “Er XX kilo normalt for en på 170 cm” og “Er BMI xx en størrelse medium i Vera Moda-bukser?” Jeg ble ikke akkurat friskere av å lese om jenter som veide både 20 og 30 kilo mindre enn meg selv, både mislike og hate sin “tjukke og lubne kropp”. For hvis HUN er lubben, hva er jeg da? var ofte tanken min når jeg kom over bloggere som skrev både vekten sin, størrelsen sin i klær, høyden sin, BMI`en sin og fettprosenten sin og i samme momentet klagde på vekta si, som så ofte var langt lavere enn min egen.

Jeg vil ikke være den som klager over kroppen min. Jeg vil ikke være den som sier at “jeg er tjukk og må slanke meg” på en blogg når det finnes mennesker der ute som måler seg med andre akkurat som jeg gjorde i 20-årene. Jeg kan gladelig innrømme at jeg veldig gjerne kunne vært litt mindre i volum, men det er av den enkle årsaken at jeg har en hel haug med klær liggende som jeg skulle veldig gjerne tatt i bruk igjen. Og jeg savner å kunne føle meg litt lettere og friskere i kroppen, som følge av en litt mindre kropp og en svært så mye bedre helse. (Som man får når man er i fysisk aktivitet)

Ja, de neste ukene kommer jeg til å gå ned i vekt. Det vet jeg. Fordi kostholdet mitt er i en endringsprosess fra og med idag (jeg starter på nytt Livea-kurs idag) og aktivitetsnivået vil gå betraktelig opp. Og da mister man de berømte kiloene vi er så mange som får kledelig plassert akkurat der det passer oss minst etter en graviditet. For min del gjelder det forøvrig magen og ræva. Målinger idag viser at jeg faktisk er flagget rødt på alle punkter. Og det er ingen helsemessig fordel å være flagget som rødt i en slik måling, la oss være ærlige om hvertfall det. 

Jeg vet det er sykt mange som er spent på reisen min. Forrige gang jeg gjorde dette hadde jeg mange lesere som heiet på meg. Og jeg delte gladelig bort tall. Men en ting jeg ikke gjorde (tror jeg?) var å dele hvor mye jeg veide da jeg startet og hva jeg endte på ved kursstart. Hvis ikke jeg husker helt feil så holdt jeg dere oppdatert på reisen ved å referere til et nytt tall ved hver veiing. Altså, eneste tallet var antall kilo/gram jeg gikk ned fra uke til uke, sammenlagt. Jeg føler at jeg kan være tilbøyelig med å avsløre det for å få en viss kontinuitet i opplegget. Alt annet ville vært rart. Og det tallet, det vil være sammen med en forklaring som sier litt mer enn bare “Hurra, 2 kilo ned denne uken” liksom. Jeg føler liksom at det ligger litt mer forklaring i de tallene enn å bare ramse de opp, om du skjønner. 

…og så er det dette med den jævla quick-fix`en alle higer etter da. Merk at jeg ikke gjør dette for å bli kvitt kiloer på kortest mulig tid. Jeg ønsker, akkurat som sist jeg gikk kurset, å gjøre dette for en varig livsstilsending og gode, sunne rutiner innført i livet. Joda, det tok tid før jeg innså at det handlet om nettopp en varig livstilssending, og ikke bare en quick fix. Det lærte jeg forrige gang. Jeg kan virkelig ikke si at det gikk “skeis” etter forrige kurs heller, men jeg kan vel alle innrømme at det ble for kort tid mellom livsstilsending til jeg ble gravid, og med alle de tingene en graviditet og permisjon uten rutiner innebærer. Jeg valgte også bevisst bort fokus på kosthold og trening da jeg var gravid, grunnet svangerskapsplager som gjorde nettopp det vanskelig for meg. Og det faktum at jeg følte at jeg faktisk var i en posisjon til å gi faen. La det aldri være noen tvil, jeg angrer IKKE på at jeg la fra meg spinningskoene og sunt kosthold på hylla for den perioden av livet, jeg tror det gjorde graviditeten min mye bedre enn om jeg hadde hatt bånd på meg og tvunget meg selv på trening. Det var bare ikke et alternativ å tvinge seg på sykkelen med bekkenløsning eller spise sunt når hormoner raste som værst..! 🙂

16 uker med beintøff omveltning av kosthold og aktivitetsnivå venter for denne dama. Og for en deilig gjeng med damer jeg havnet sammen med. Det er så utrolig digg å gjøre dette kurset sammen med andre motiverte damer som også ønsker å få skikk på helsa si. Og Nancy da. Som jeg har savnet utrolig mye. Nå skal jeg fasen meg se henne flere ganger i uken fremover, det gleder jeg meg veldig til 🙂

Fra forrige gang jeg gikk på Livea – her er det 11 uker som skiller første bildet og siste bildet…! 🙂

Vi snakkas!

/Supporterfrue

 

 

 

15 kommentarer
    1. Jeg heier på deg Line, og synes du har tatt et veloverveid og fornuftig valg mtp å ikke dele vekt.
      Nå er jeg gravid da, men sliter også med bekkenet og merker at aktivitetsnivået veldig gjerne skulle vært høyere. Jeg er heldigvis ikke fysen på godis og slikt, men håper bekkenet tåler trilleturer etter fødselen! Det var trilleturer som fikk meg tilbake til normalvekt sist, og jeg håper det kan skje denne gangen også. Og så får jeg melde meg på barseltrening på mitt lokale Nr.1 Fitness etter sommerferien for å få tilbake litt muskulatur. De spede øvelsene jeg gjør i stuen med pilatesball nå, gir ikke nok muskelmasse til at det gir utslag på en måling tror jeg 😂😂😂
      Kan du dele før-, underveis- og etterbilder forresten? Sånn at vi kan la oss motivere, og seinere misunne pittelitt? 😜
      Klem fra Christine

    2. Herregud, jeg heier på deg 🙌🏻 Du er rå, så dette greier du! Holder på med et opplegg selv for å komme inn i en smashing brudekjole til juli 🤞🏻 GLEDER meg til alle inspirerende og interresante innlegg fremover! Lykke til flotteste Line!

    3. Line, tusen takk! Blir så lei meg når bloggere langer ut om det ene og det andre, uten å tenke på de leserne som sitter hjemme og blir direkte skadet av det de leser. Jeg har selv mange års historie med intens googling om hva som er normalt mtp kropp, hvilke dietter som er best for å gå ned mest mulig på kortest mulig tid, og ikke minst med å sammenligne med selv med alle de vakre bloggerne vi har i Norges land. Og dette har jeg blitt direkte syk av. Så tusen takk for at du tar ansvar, og masse lykke til på reisen mot en kropp du trives i! Du er rå!

    4. Hey!
      Du! Dette fikser du 😊👍🏻 Jeg var i samme båt for ikke så aaaltfor lenge siden. Har ikke fulgt noe Livea kurs eller liknende, men trente veldig mye før graviditeten. Så ble det fort tydelig at det ikke gikk mens man ruget barn, så da ble sjokoladeboller og smeltet ost mine nye bestevenner. Seriøst, det var så og si sjokkisboller HVER dag. Kjøpte en sånn fin 5 pakning på Meny, spiste tre på veien hjem og løy til mannen min og sa jeg hadde kjøpt posen med 3 i… En til han og en hver til meg og babis. 🙈
      Nå er jeg omtrent tilbake til der jeg var før graviditeten. Kiden blir 5 i april 😜 Poenget er at du trenger ikke stresse, kan hende ting går litt tregere enn sist, men det regner jeg med at du er klar over. Tror heller ikke du bruker 4 år på å komme til dit du vil være 😉
      Stå på! 😊

    5. Jeg heier på deg!!
      Syns det var en smart løsning med at du deler hva du går ned, men ikke vekt 👌🏻👌🏻 Er selv igang med kostholdsendring, gått ned 3 kg på en uke, mest væske, men det motiverer!
      Er det spinning du skal igang med denne gangen også?

    6. Dette blir gøy å følge med på. Jeg gikk opp 40kg og sliter med 10-12kg nå etter 6mnd, har vært sunn siden fødsel å holder meg unna usunn mat, koset meg godt i svangerskapet, mye vann også men mest flesk😝så nå bruker jeg trimsykkelen og har siden fødsel trillet masse, men går fortsatt til kiropraktor for bekkenet. Det jeg sliter med er kondisen, etter 5min på sykkelen er jeg skutt, noen tips?
      Klem fra TrønderMammatil3kids😊

    7. Go girl!detta blir spennende.
      Kan du dele noe ifht sunne oppskrifter av og til?sånn enkelt og motiverende

    8. For maaaaange år siden slet jeg med store smerter og derpå manglende nattesøvn, og den gangen var det bl.a ei festlig ung jente (sammen med Tore Petterson) som med hele sitt vesen og alt det artige ho sa fikk meg til å smile og le til tross for at jeg hadde mest lyst til å gråte. Nå er den unge jenta tydeligvis blitt en klok kvinne, shoutout til deg for at du har skjønt hva som er viktig. Har noen kilo ekstra sjøl, og det vil jeg bare si; det er imponerende å se hva du fikk til på 12 uker sist, og jeg er sikker på at du klarer det igjen. Masse gratis trim i å løpe etter småttinger når de har skjønt at de kan forflytte seg på egenhånd. 😉

    9. Hei, jeg gikk på livea selv, jeg ble så dårlig, spydde hver dag til slutt 😩 lurer på hvordan du taklet det sist/nå? Synes du det er helt OK å gå på pose-Shake eller pose-grøt? Synes det var så utrolig synd å gi seg etter 3 uker og 10kg ned!

    10. Eva: ÅÅ, så hyggelig sagt.. Joa, nok av bloggere der som kanskje ikke tenker på påvirkningskraften de har. Jeg tar egentlig bare utgangspunkt i å blogge på samme måte som jeg selv liker å lese en blogg. Jeg hadde syns det var vondt å lese om noen som er på størrelsen min omtale seg selv som heslig, tjukk og andre stygge ting. Jeg tenker vel sånn sett at jeg er helt normal. Verken mer enn mindre av noenting, egentlig…!

    11. Du er bare herlig altså! Dette greier du, det er ingen tvil om det! Stå på, å hold fokus på hvor deilig det blir å ha en friskere kropp 😀 Store klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg