Sunn fråtse-snacks? Ja, faktisk! ⭐️

Etter videoen fra i går har det tikket inn bekymringsmeldinger.

Stakkars Desiree trodde det var i ferd med å rable fullstendig for meg, så i sin hvite Batmobil (eller Fitmobil, som vi kanskje kan kalle den?!) tok hun turen til Bamblelandet mitt.

Jeg er veldig klar over at jeg er bortskjemt som fy som har forfatteren av Norges mest solgte bok i år ambulerende til for å hjelpe meg, så vi ble enige om at denne nødhjelpen selvsagt må deles. Utifra tilbakemeldingene så har jeg skjønt at det ikke bare er jeg som craver noe digg når PMS-trollet banker på døra.

Lykken på jord var da Desiree lot meg få smake på resultatet etter livesendingen vår idag. (Den ligger forøvrig på siden til Desireè – HER!) for vi lagde nemlig en sjokolade basert på favorittsjokoladen min, Walters mandler! TAKKTAKKTAKK!

…og helt ærlig – FY FASEN så digg det er å spise sunt!! Jeg har fått lov av Desiree å dele oppskriften med dere, dette er en oppskrift som finnes i boka hennes, men jeg må nesten advare dere – det er en stor sjans for at dere vil velge slike sunne alternativer fremover når dere smaker denne. Også tar det 3 minutter å mekke, bare sier det!  Hvilket bør være et godt tegn, selvsagt!

Ok, here vi go!

Du trenger: (EDIT: sorry at jeg oppgav feil mål på mengder ei lista stund der! – endret nå!)

📍 ca 1 desiliter mandler

📍 2-3 majskaker eller riskaker, gjerne saltede!

📍 200 gram sukkerfri sjokolade. (Desiree og jeg brukte mørk sjokolade)

Vi la sjokoladen i ruter oppi varmt vannbad for at sjokoladen skulle smelte. Mens den smeltet krønsja vi 2 stk riskaker i biter og vi hakket opp mandlene. (Vi pulveriserte de ikke, forøvrig. Jeg er alltid usikker når det står “hakkede mandler” i en oppskrift – så jeg slenger ved et bilde for sikkerhetsskyld…!) 

Riskakene, mandlene oppi ei bolle – og hell over den smeltede sjokoladen. Deretter rører du rundt til ei mølje og legger ut kladdeisen som en liten pizza på bakepapir. Få det inn i kjøleskapet – og etter 15-20 minutter har sjokoladen størknet og du kan brekke opp i biter eller kutte terninger med kniv. VOILA! PMS-craving er herved kurert!

Rett skal være rett, den som antageligvis har spist mest av denne idag er Torben. Den falt veldig i smak hos han også, og jeg har ikke engang gidde og fortalt han at den er sunn…! ❤️

Verdens beste Desireè to the rescue! 🤩





Følg meg gjerne på Instagram og Snapchat: linevictoriahus – eller for daglige oppdateringer på FACEBOOK her!

…og ikke glem å se hvordan det går med resten av Fit for Fight – Peter (Pappahjerte) og Desiree (Fitfocus) 🌸
18 kommentarer
    1. Så tøff du er som deler prosjektet, og så heldig du er som har Desiree!
      Jeg har brukt denne oppskriften, men tilsatte litt revet kokos. Tilslutt strødde jeg en klype maldonsalt over. Hadde ikke riskaker, puffa ris fungerte helt fint 😊

      Masse lykke til!

    2. 1 dl mandler
      2 lettsaltede riskaker
      200 g mørk 70% sjokolade / 200 g sukkerfri sjokolade

      Dette er ca 2500 kcal. Ja den snacks uten tilsatt sukker, og på sett og vis sunn. Hva nå enn “sunn” vil si, men hvordan skal man kunne fråtse i noe med såpass mye kalorier? Det er da virkelig ikke sunt. Spiser jeg den ladningen der, har jeg spist litt flere kalorier enn hva som skal til for å holde vekten min. Altså, ved å spise BARE den porsjonen med sjokolade en dag, vil jeg gå opp i vekt.

      Få gjerne Desiree til å svare om du ikke vet selv. Prøver ikke å være vanskelig å kritisk, er bare oppriktig nysgjerrig!

      Skjønner at dette er snacks de fleste kanskje ikke klarer å fråtse, da mørk sjokolade og nøtter er relativt mektig, men nå er en gang overskriften fråtse-snack.

      Og, btw! Elsker dette prosjektet! Digger både deg, Desiree og Peter fra før, så det blir en morsom reise å følge og jeg er takknemlig for at dere deler så åpenhjertig.

      1. Hei og hopp! Jeg skriver samme svar til dere alle – slik at jeg ikke trenger å gjenta meg – samtidig som jeg roter meg bort…! Jeg tror nok at intensjonen min var å dele en snack man kunne kose seg med uten like dårlig samvittighet som når jeg spiser en hel plate (eller to) med Melkesjokolade med Walters mandler. Da vi lagde denne snacksen ble det utrolig mye av den – og jeg har fremdeles (etter å ha gitt bort til gjester, Torben og andre som har vært innom) fremdeles masse igjen av den. Med andre ord så har jeg ikke klart å spise alt vi lagde, slik jeg fort hadde gjort med ei sjokoladeplate om jeg hadde hatt den tilgjengelig.

        Jeg har vel til nå spist noen biter av denne, høflig regna kanskje 250 kalorier (kanskje 300) fordelt på to-tre dager når jeg har behøvd snacks i forbindelse med PMS-craving. I VANLIGE tilfeller ville jeg spist tre hele plater (antageligvis mer) på disse dagene, noe som tilsvarer 1200 kalorier per plate. Så istedenfor over 3000 raske og ganske usunne kalorier fordøyd ved å spise sjokolade med hvitt sukker/raske karbohydrater, så har jeg heller spist 300 kalorier av mørk sjokolade uten sukker, majskaker og hakkede mandler.

        Snakcsen jeg og Desiree lagde var veldig mettende, og derfor trengte jeg ikke de samme mengdene som jeg dytter innpå av sjokoladeplaten jeg vanligvis hiver innpå. Derfor er dette omtalt som “sunn snacks”, men sannheten er vel at det er “sunnere og bedre enn alternativet-snacks”.

        Ha en toppen dag!

    3. Men, man kommer vel ikke helt unna å tenke mengde likevel? Kalorimessig er det jo en del i både mandler og mørk sjokolade. Er det sånn at den ikke vekker trangen til å stuffe innpå alt, og samtidig dekker søtbehov? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg må være ganske streng selv, enten spiser jeg ALL SNOPET I VERDEN ellers må jeg leve ganske uten.. Jeg synes liksom ikke en pitteliten drittsjokolade på bare 100 g er verdt det lizm. 😀 Man bør absolutt kose seg med mat, men jeg prøver å kose meg med helt andre ting enn snop – det blir liksom ikke kos når jeg tenker over det. Mer en besettelse. Jeg veeeeeeeeeet at sjokoladen er på kjøkkenet jeg mååååååååååspisedeeeeeen. Ti minutter og 400 g seinere lurer jeg på hva fan som skjedde.

    4. Henger meg på dem over her, og skjønner ikke regnestykket. Sukkerfri sjokolade har stort sett nesten like mange kalorier som vanlig sjokolade, og de inneholder ofte mer fett enn vanlig sjokolade. Når det i tillegg blir blandet med mandler og riskaker, blir dette MER kalorier enn i en vanlig melkesjokolade f.eks. Da skjønner jeg ikke hvordan den kan fråtses i. Forklar meg gjerne.

      1. Hei og hopp! Jeg skriver samme svar til dere alle – slik at jeg ikke trenger å gjenta meg – samtidig som jeg roter meg bort…! Jeg tror nok at intensjonen min var å dele en snack man kunne kose seg med uten like dårlig samvittighet som når jeg spiser en hel plate (eller to) med Melkesjokolade med Walters mandler. Da vi lagde denne snacksen ble det utrolig mye av den – og jeg har fremdeles (etter å ha gitt bort til gjester, Torben og andre som har vært innom) fremdeles masse igjen av den. Med andre ord så har jeg ikke klart å spise alt vi lagde, slik jeg fort hadde gjort med ei sjokoladeplate om jeg hadde hatt den tilgjengelig.

        Jeg har vel til nå spist noen biter av denne, høflig regna kanskje 250 kalorier (kanskje 300) fordelt på to-tre dager når jeg har behøvd snacks i forbindelse med PMS-craving. I VANLIGE tilfeller ville jeg spist tre hele plater (antageligvis mer) på disse dagene, noe som tilsvarer 1200 kalorier per plate. Så istedenfor over 3000 raske og ganske usunne kalorier fordøyd ved å spise sjokolade med hvitt sukker/raske karbohydrater, så har jeg heller spist 300 kalorier av mørk sjokolade uten sukker, majskaker og hakkede mandler.

        Snakcsen jeg og Desiree lagde var veldig mettende, og derfor trengte jeg ikke de samme mengdene som jeg dytter innpå av sjokoladeplaten jeg vanligvis hiver innpå. Derfor er dette omtalt som “sunn snacks”, men sannheten er vel at det er “sunnere og bedre enn alternativet-snacks”.

        Ha en toppen dag!

    5. Kjære Line V! Jeg er så misunnelig på deg, som får hjelp til denne slankingen!! Jeg sliter sååå selv, har sånn ca samme kroppsfasong som deg og elsker sjokolade like høyt 😂 Når jeg så videoen du la ut, gråt jeg med deg, for det er akkurat sånn jeg har det om dagen også 🙂 i dag skal jeg lage sjokolade, men jeg lurer på.. Hva slags type kokesjokolade brukte dere? Mvh Marianne B

    6. Dette så digg ut! Jeg må for øvrig si meg enig i noen av kommentarene over. Jeg syntes du bør være forsiktig med å annonsere denne sjokoladevarianten som «sunn» – spesielt når oppskriften kommer fra en PT, noe som gir tyngde til din påstand.

      Ordet sunt er komplekst, men misforstås gjerne som ensbetydende med «bra for deg». Dette til tross for at vi er alle forskjellige, med ulike mål og utgangspunkt. Det som er «sunt» for deg er ikke nødvendigvis «sunt» for meg. Eksempelvis kan en karbohydratrik/sukkerholdig sportsdrikke under trening kan være optimalt for en idrettsutøver for å nå kaloribehovet og fylle glykogenlagrene, mens det for en diabetiker vil kunne være uheldig. En bør dermed heller ikke klassifisere en enkelt matvare for sunn eller usunn, da sunnhet bør sees i det «store bildet» – en rekke faktorer og valg spiller inn her.

      Ellers må dere bare stå på denne våren! Heier på deg og pappahjerte 👏

      Mvh
      Bachelor i idrettsvitenskap

      1. Hei og hopp! Jeg skriver samme svar til dere alle – slik at jeg ikke trenger å gjenta meg – samtidig som jeg roter meg bort…! Jeg tror nok at intensjonen min var å dele en snack man kunne kose seg med uten like dårlig samvittighet som når jeg spiser en hel plate (eller to) med Melkesjokolade med Walters mandler. Da vi lagde denne snacksen ble det utrolig mye av den – og jeg har fremdeles (etter å ha gitt bort til gjester, Torben og andre som har vært innom) fremdeles masse igjen av den. Med andre ord så har jeg ikke klart å spise alt vi lagde, slik jeg fort hadde gjort med ei sjokoladeplate om jeg hadde hatt den tilgjengelig.

        Jeg har vel til nå spist noen biter av denne, høflig regna kanskje 250 kalorier (kanskje 300) fordelt på to-tre dager når jeg har behøvd snacks i forbindelse med PMS-craving. I VANLIGE tilfeller ville jeg spist tre hele plater (antageligvis mer) på disse dagene, noe som tilsvarer 1200 kalorier per plate. Så istedenfor over 3000 raske og ganske usunne kalorier fordøyd ved å spise sjokolade med hvitt sukker/raske karbohydrater, så har jeg heller spist 300 kalorier av mørk sjokolade uten sukker, majskaker og hakkede mandler.

        Snakcsen jeg og Desiree lagde var veldig mettende, og derfor trengte jeg ikke de samme mengdene som jeg dytter innpå av sjokoladeplaten jeg vanligvis hiver innpå. Derfor er dette omtalt som “sunn snacks”, men sannheten er vel at det er “sunnere og bedre enn alternativet-snacks”.

        Ha en toppen dag!

    7. Helt supert opplegg dere driver med, heier på dere 🙂 Men stiller meg bak kommentarene over. Denne ladningen har mer kalorier i seg enn en stor plate Walters. Dog ser jeg at den er sunnere ved mer antioksidanter fra mørksjoklade med høy % kakao innhold og det sunne fettet fra nøtter i tillegg til at det er sukkerfritt. Men, burde man fråtse i seg 2500 kcal? Uavhengig om man ønsker å gå ned i vekt eller ikke? Er denne mengden fett fra både sjokolade og nøtter bra for kroppen i en smekk som kveldsnaks?

      Er redd det har blitt tegnet et bildet av at dette er «slanke-sjokoladen» uten at Desiree har ment å gjøre det.

      Heier på deg, Line Victoria!!

      1. Hei og hopp! Jeg skriver samme svar til dere alle – slik at jeg ikke trenger å gjenta meg – samtidig som jeg roter meg bort…! Jeg tror nok at intensjonen min var å dele en snack man kunne kose seg med uten like dårlig samvittighet som når jeg spiser en hel plate (eller to) med Melkesjokolade med Walters mandler. Da vi lagde denne snacksen ble det utrolig mye av den – og jeg har fremdeles (etter å ha gitt bort til gjester, Torben og andre som har vært innom) fremdeles masse igjen av den. Med andre ord så har jeg ikke klart å spise alt vi lagde, slik jeg fort hadde gjort med ei sjokoladeplate om jeg hadde hatt den tilgjengelig.

        Jeg har vel til nå spist noen biter av denne, høflig regna kanskje 250 kalorier (kanskje 300) fordelt på to-tre dager når jeg har behøvd snacks i forbindelse med PMS-craving. I VANLIGE tilfeller ville jeg spist tre hele plater (antageligvis mer) på disse dagene, noe som tilsvarer 1200 kalorier per plate. Så istedenfor over 3000 raske og ganske usunne kalorier fordøyd ved å spise sjokolade med hvitt sukker/raske karbohydrater, så har jeg heller spist 300 kalorier av mørk sjokolade uten sukker, majskaker og hakkede mandler.

        Snakcsen jeg og Desiree lagde var veldig mettende, og derfor trengte jeg ikke de samme mengdene som jeg dytter innpå av sjokoladeplaten jeg vanligvis hiver innpå. Derfor er dette omtalt som “sunn snacks”, men sannheten er vel at det er “sunnere og bedre enn alternativet-snacks”.

        Ha en toppen dag!

    8. Altså, næringsinnhold er jo mye bedre enn i melkesjokolade. Og melkesjokolade kan jeg spise sykt mye av, men jeg ser kanskje for meg at det stopper seg litt selv med denne? At den metter mer? Jeg tenkte å lage den og prøve 😃

      1. Jepp, my point exactly i det jeg har svart til de andre som har stusset. Jeg har MASSE igjen, og folk har forsynt seg grovt av den…! Aldri i verden om jeg hadde klart å spise alt dette på samme måte som jeg spiser en hel plate med walters mandler-sjokolade…!

    9. Ser digg ut:) Tilskudd av krom, kjøp på helsekosten, hjelper deg utrolig kjapt å bli kvitt søtsuget, da får du ikke trang til å ty til sunn sjokkis engang. Krom er en reddende engel i en sjoko-og sukkerdruggis hverdag! Gi det noen få dager, kjør på en solid dose, og irriter deg over at du ikke blir sugen på noe digg. Lykke til, dette klarer du!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg